Lumea filmului se află în faţa unui moment de cotitură, provocat de un acord fără precedent. Reacţiile sunt de la cel mai înalt nivel, preşedintele american Donald Trump a confirmat că s-a întâlnit recent cu Ted Sarandos, co-CEO al Netflix, la Casa Albă, pentru a discuta despre tranzacţia propusă prin care Netflix ar achiziţiona studiourile Warner Bros. şi afacerea de streaming HBO Max, semnalând că cota de piaţă a unei combinaţii între Netflix, Warner Bros. şi HBO Max „ar putea fi o problemă”, transmite Variety. Trump a declarat că acordul va necesita o revizuire guvernamentală şi că va fi implicat în acest proces: „Voi fi implicat în această decizie”. Acordul, evaluat la 83 de miliarde de dolari, ar adăuga HBO Max la baza de clienţi deja masivă a Netflix, care depăşeşte 300 de milioane de utilizatori, şi ar putea reduce competitivitatea pentru alţi producători de conţinut. În paralel, Trump a făcut o apariţie surprinzătoare la cea de-a 48-a ceremonie Kennedy Center Honors din Washington D.C., prezentând publicului premiile acordate unor celebrităţi precum Sylvester Stallone, trupa KISS, Michael Crawford, George Strait şi Gloria Gaynor. Este pentru prima dată când ceremonia a fost prezentată de preşedinte, încălcând tradiţia de decenii a evenimentului, şi a glumit că „se comportă ca Johnny Carson”.
Tranzacţia Netflix-WB reprezintă atât o fuziune orizontală între servicii de streaming concurente, cât şi o fuziune verticală, prin care Netflix ar câştiga un canal de distribuţie masiv pentru conţinutul Warner Bros. Aceasta ar putea afecta piaţa producătorilor de conţinut. Autorităţile de reglementare, în special Departamentul de Justiţie şi Comisia Federală pentru Comerţ (FTC), vor analiza acordul. Ted Sarandos s-a arătat optimist că tranzacţia va primi aprobările necesare în termen de 12-18 luni, subliniind beneficiile pentru consumatori, inovaţie şi creştere economică.
Achiziţia uimitoare a Warner Bros. de către Netflix a pus distribuitorii francezi în stare de alertă maximă pe o piaţă în care Warner Bros. - alături de Disney şi Universal - domină box-office-ul local. Franţa este simultan una dintre cele mai puternice pieţe internaţionale ale Netflix şi una dintre cele mai combative, modelată de mediul de reglementare strict al ţării pentru serviciile de streaming.
Regulile de difuzare, care obligă Netflix să aştepte 15 luni după lansarea filmelor în cinematografe înainte de a le putea difuza pe platforma sa, au provocat de mult timp tensiuni cu distribuitorii francezi. Acesta este şi motivul pentru care platforma de streaming a părăsit Cannes după ediţia din 2017, când festivalul a stabilit cerinţe cinematografice care, în practică, exclud filmele Netflix din competiţie. Sistemul de distribuţie, considerat coloana vertebrală a economiei cinematografice franceze, se profilează ca următorul câmp de luptă. Netflix a făcut deja apel la Consiliul de Stat al Franţei în încercarea de a scurta perioada de distribuţie pentru a avea acces mai rapid la filme. Această încercare are acum o pondere mult mai mare, având în vedere că unul dintre cei mai puternici distribuitori de blockbustere americane din Franţa se află sub controlul Netflix. Însă Richard Patry, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Exploatatorilor de Săli de Cinema din Franţa (FNCF), a declarat clar într-un interviu acordat revistei Variety că asociaţia „va riposta”. Patry a fost printre primii care au tras un semnal de alarmă cu privire la impactul pe care preluarea Warner Bros. de către Netflix l-ar putea avea asupra nucleului ecosistemului cinematografic francez, chiar dacă Ted Sarandos a declarat vineri, în cadrul unei conferinţe telefonice cu investitorii şi presa, că Netflix nu are „nicio opoziţie faţă de filmele din cinematografe” şi „se aşteaptă” să lanseze filmele Warner Bros. în cinematografe.




























































Opinia Cititorului