Abonament gratuit
Videoconferinţa “Digitalizarea României şi tehnologia 5G”Videoconferinţa “Digitalizarea României şi tehnologia 5G”

ADINA VĂLEAN, COMISAR EUROPEAN PENTRU TRANSPORTURI:"România trebuie să pună rapid proiecte pe masa Comisiei pentru a accesa banii europeni"

G.M.
Politică /

"România trebuie să pună rapid proiecte pe masa Comisiei pentru a accesa banii europeni"

România trebuie să gândească nişte proiecte, să facă un plan de ţară de reformă şi dezvoltare, pe care să îl prezintă Comisiei Europene până în aprilie, anul viitor, pentru a putea accesa imedia fondurile europene şi pentru a demara proiectele necesare, a afirmat comisarul european Adina Vălean într-un interviu acordat pentru Deutsche Welle.

Comisarul european pentru transporturi a precizat că "în România, avem nevoie de reformă şi investiţii în structura de sănătate, în structura de educaţie, în infrastructura de transport - unde avem lipsuri majore - şi în digitalizare".

Conform domniei sale, în Raportul de ţară din semestrul european, formula de calcul adoptată de Comisia Europeană ia în considerare de la şomaj la produsul intern brut pe cap de locuitor sau la impactul crizei asupra economiei unei ţări şi aşa mai departe. România ar avea, în propunerea comisiei, o sumă de 19,62 miliarde euro nerambursabile împărţită în felul următor: 13,5 miliarde euro sunt legate de aceste priorităţi care rezultă din semestrul economic european, iar restul se duc pentru a creşte sumele deja acordate României pentru proiecte aflate în derulare.

Adina Vălean a precizat: "Programul de dezvoltare rurală primeşte o suplimentare de 1,3 miliarde, mai există fondurile de coeziune propriu-zise, mărite cu 1,5 miliarde de euro, tot pentru România. Fondul pentru tranziţie justă destinat trecerii la o economie sustenabilă are 3,33 de miliarde de euro. La toate aceste fonduri nerambursabile România are acces. Cele mai atractive sunt cele 13,5 miliarde de euro, care nu necesită nici cofinanţare. România trebuie doar să pună un plan pe masă Comisiei, în linia recomandărilor făcute în semestrul european, pentru bani de la Uniunea Europeană care pot fi pur şi simplu folosiţi direct".

Comisarul european pentru transporturi a spus că avem două instrumente pe care le putem folosi pentru dezvoltarea infrastructurii din domeniul sănătăţii.

"Pentru infrastructură, dacă vrea să construim un corp nou de spital, putem accesa aceste fonduri nerambursabile. Dar tot prin proiectul ăsta de dezvoltare şi redresare economică, deci tot în aceste 750 de miliarde, Comisia are în vedere 7,7 miliarde de la nivel european pentru dotările spitalelor, prin programul Health EU, Sănătate în Uniunea Europeană.

Sunt eligibile cheltuieli cu dotarea la standarde europene a unor noi săli pentru terapie intensivă sau medicină de urgenţă. Putem gândi în paralel. Aplicăm pentru un nou corp de clădire, pentru un nou pavilion pentru un spital pe infrastructură din fondurile acestea nerambursabile, şi aplicăm totodată în programul Health EU pentru a dota săli de terapie intensivă şi aşa mai departe în spitale. Avem mai multe instrumente şi mai multe picioare pe care să ne sprijinim în acest buget, pe care Comisia îl propune acum", a spus Adina Vălean.

Referitor la infrastructura de transport domnia sa a menţionat că bugetul din acest domeniu se compune din mai multe elemente.

Adina Vălean a spus: "În negocierile de dinainte de criză, fondul meu, de conectare europeană, deci pentru infrastructura în transport, era de 11,3 miliarde de euro. Acum, în propunerea noastră, oarecum agreată pentru viitoarea schemă financiară, va fi de 12,8 miliarde, plus zece miliarde care sunt întotdeauna rezervate în fondurile de coeziune europeană pentru a fi amestecate cu fondurile din Connecting Europe Facility. Ne dau o sumă bună pe care noi o investim în proiectele transeuropene, inclusiv pentru calea ferată. E un singur lucru pe care trebuie să îl facem: să avem proiectele. România trebuie să pună pe scris proiecte, pentru că sunt o mulţime de bani care vor fi puşi la dispoziţie masiv la începutul schemei financiare şi vor fi atraşi de acele ţări care au proiecte. Să avem proiectele, le punem pe masă comisiei la începutul exerciţiului financiar şi sunt absolut convinsă că toate care ţin, de exemplu, de feroviar, pentru că îndeplinesc şi criteriul de sustenabilitate, vor fi foarte foarte finanţabile".

Ea s-a arătat nemulţumită de faptul că înainte de începerea negocierilor pentru realocarea fondurilor europene rămase, Spania a avut 14 proiecte pregătite, în timp ce România nu a avut niciun proiect pe care să îl poată pune pe masă, în aşteptare, pentru ca atunci când se face această realocare de fonduri necheltuite să poată beneficia.

În privinţa transportului naval, Vălean a spus că ar trebui unificate coridoarele Dunăre-Rin, astfel încât să avem căi navigabile care traversează în mod unitar, ca guvernanţă, toată Uniunea Europeană.

"Până la sfârşitul anului trebuie să propun o strategie pentru un transport sustenabil şi inteligent. Şi o să o fac. Iar România, pentru că are Dunărea, are o oportunitate fabuloasă să facă parte din acele tipuri de proiecte finanţabile la nivel european pentru a putea mişca cât mai multe mărfuri pe căile navigabile interne, inclusiv pe Dunăre, care este unul din cele două principale coridoare pe care le are Uniunea Europeană", a arătat comisarul european pentru transporturi.

Opinia Cititorului ( 7 )

  1. Se aruncă cu miliarde spre România, cifre absolut fabuloase in condițiile in care Romania nu-i în stare să absoarbă nici 500.000 de euro într-un an în proiecte diferite de cele ale statului. Sumele astea sunt iluzorii oameni buni. In anii trecuți, cu mare greu Romania reușea să absoarbă maximum 1 miliard de euro pe an, cu mari eforturi și strofocari.

    Se minte cu cifre.. 

    1. Nu-i ca si cum UE bloca banii astia pana acum. Si ei intern vad cat se acceseaza in realitate si atunci bugeteaza banii aia, nu vise. Restul sunt ca sa arate bine. Romania ar fi efectiv apostrofata daca chiar ar face un efort national sa acceseze mult prea mult pentru ca bugetul UE nu e gandit pentru asa ceva.

    Pe repede'nainte, așa se "evaporeaza" usor bănutii ....

    Așa invita RO. și Crețu !!!

    Era greu de gasit una mai tuta decat Rowana. Dar vad ca s-a rezolvat. Crin cum o mai sta cu somnul ?

    Ca la fotbal ACCESORII : China, Rusia, Surilanca....

    Băieții DEȘTEPȚI pe care i-a căutat și C. Crețu mulți, mulți ani de zile. Scor : O (/)....

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.roConference on E-learning - Tips&Tricks
Cabinet de avocatservicii curatenie