Curtea Constituţională declară că legea de modificare a legilor privind camerele de comerţ şi registrul comerţului contravine legii fundamentale şi poate afecta mediul de afaceri, relatează NewsIn.
Judecătorii arată că "actul normativ criticat încearcă să reglementeze atât revenirea registrului comerţului în subordinea camerelor de comerţ, cât şi modificarea substanţială a procedurii, în sensul efectuării înregistrării de un agent privat, director ONRC numit de preşedintele camerei de comerţ, în locul unui agent public independent, judecătorul delegat".
Potrivit motivării de pe site-ul instituţiei, transferul atribuţiilor de înregistrare a societăţilor comerciale din competenţa unui judecător delegat în competenţa unei organizaţii neguvernamentale, fie ea şi de utilitate publică, nu este o măsură de natură să contribuie la întărirea controlului asupra obiectului de activitate al societăţilor comerciale.
Curtea Constituţională mai afirmă, în motivare, că transformarea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC), din instituţie publică cu personalitate juridică, într-o structură pe lângă o asociaţie neguvernamentală, Camera de Comerţ şi Industrie a României(CCIR), încalcă prevederile din legea fundamentală privind concesionarea unui serviciu public, atribuindu-se direct, bunuri şi servicii publice în administrare privată.
CCR arată că această modificare fundamentală nu poate opera decât în condiţiile respectării principiilor constituţionale şi normelor europene incidente, precum şi a jurisprudenţei Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene, care a condamnat, pentru lipsa de transparenţă, o serie de proceduri de atribuire a unor servicii sau lucrări publice de către unele state membre. "Astfel, prestarea activităţii de o persoană juridică şi încasarea tarifelor de către o alta înlătură transparenţa în gestionarea fondurilor provenite din activitatea registrului comerţului. Taxele şi tarifele încasate pentru prestarea serviciului public al registrului comerţului trebuie folosite în scopul îmbunătăţirii acestui serviciu, conform voinţei legiuitorului", se subliniază în motivare.
Judecătorii Curţii susţin că reorganizarea registrului comerţului a fost justificată de necesitatea eliminării deficienţelor constatate în activitatea oficiilor registrului comerţului şi a neîncrederii comercianţilor în eficienţa modului de organizare, de natură să afecteze relaţiile comerciale specifice economiei de piaţă. Astfel, având în vedere că registrul comerţului îndeplineşte un serviciu public de importanţă deosebită în funcţionarea pieţei interne la nivelul Uniunii Europene, majoritatea statelor membre au stabilit organizarea registrului comerţului sub control public, în diferite forme.