Comerţul cu amănuntul a continuat să crească în octombrie, pentru a doua lună consecutiv

Mihai Gongoroi
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 04 decembrie 2020

Comerţul cu amănuntul a continuat să crească în octombrie, pentru a doua lună consecutiv

Volumul vânzărilor din comerţul cu amănuntul, barometrul pentru consumul privat (principala componentă a PIB), a continuat să crească pentru a doua lună la rând în octombrie, cu un ritm lunar de 1,8%, în deccelerare, care vine însă după ajustarea de 1,6% din august. Singura componentă care a înregistrat scădere pe octombrie este volumul vânzărilor de carburanţi, piaţă lovită de reintroducerea restricţiilor împotriva Covid-19.

Statisticile comunicate ieri de INS arată revenirea apetitului de consum în ultimele două luni la nivelul populaţiei după o uşoară cumpătare în august. Astfel, potrivit INS, consumatorii au cheltuit mai mult în octombrie, la fel ca în septembrie, în principal pe produsele nealimentare, care au marcat o creştere cu o dinamică lunară de 2,7% după cea de 2,8% din septembrie. Nealimentarele au depăşit de altfel vârful atins la începutul anului, respectiv în luna ianuarie (vezi grafic).

Totodată, vânzările de bunuri alimentare, băuturi şi tutun - cele mai reziliente în faza iniţială a crizei Covid, având în vedere natura crizei - au urcat cu o dinamică lunară de 1,8% în octombrie. În acelaşi timp, vânzările de carburanţi în benzinării s-au ajustat cu 3,4% lună/lună în octombrie, aceasta fiind prima lună de scădere din ultimele şase şi prima acoperită (parţial) de reintroducerea de restricţii.

Luna septembrie a marcat o creştere lunară pe carburanţi de doar 1,1% după cea de 0,6% din august, iar venirea sezonului rece - implicit creşterea cazurilor de Covid-19 - şi continuarea aplicării restricţiilor de circulaţie va continua cel mai probabil să afecteze negativ cererea pe piaţa carburanţilor. Pe totalul primelor 10 luni din 2020, vânzările de carburanţi în benzinării sunt cu 8,8% mai mici faţă de primele 10 luni din 2019.

De asemenea pe primele 10 luni din an, volumul vânzărilor pe total din comerţul cu amănuntul a crescut cu 2% an/an. Tot la 10 luni 2020, vânzările de alimente, băuturi şi tutun şi vânzările de produse nealimentare sunt mai mari cu 5,7%, respectiv 4,9%, comparativ cu perioada similară din 2019.

"Statisticile indică decelerarea dinamicii comerţului cu amănuntul în luna octombrie, evoluţie determinată de deteriorarea vânzărilor de carburanţi, pe fondul intensificării pandemiei şi reintroducerii de restricţii pentru contracararea crizei sanitare. Totodată, volumul vânzărilor din comerţul cu amănuntul a evoluat sub potenţial pentru a şasea lună consecutiv în octombrie, pe fondul incidenţei crizei sanitare, care a determinat finalul ciclului post-criză şi tranziţia spre un nou ciclu economic", comentează Andrei Rădulescu, economistul şef al Băncii Transilvania.

În ritm an/an, comerţul cu amănuntul deccelerat de la 4,8% în septembrie la 4,1% în octombrie, "evoluţie determinată de ajustarea severă a vânzărilor de carburanţi cu 12%, pe fondul reintroducerii de restricţii, în contextul intensificării pandemiei", mai notează Rădulescu, care adaugă că vânzările de alimente, băuturi, tutun şi cele de produse nealimentare s-au majorat în schimb cu ritmuri anuale în accelerare în octombrie, la 4,8% (maximul din martie), respectiv 13,1% (cea mai bună evoluţie din februarie), evoluţii susţinute de mix-ul relaxat, fără precedent, de politici economice în implementare.

"Ceea ce noi estimam pentru economie se întâmplă: consumul continuă să crească, am depăşit nivelul anului trecut, deci ne-am revenit după perioada grea din martie şi aprilie şi am depăşit nivelul anului trecut", a comentat şi Florin Cîţu, ministrul Finanţelor, într-un interviu la Radio Guerilla.

Luna noiembrie este de aşteptat să fi adus o nouă creştere pe comerţul cu amănuntul, având în vedere campaniile de Black Friday, cuplată cel mai probabil cu o nouă scădere pe carburanţi. Campania de Black Friday de anul acesta a fost probabil cea mai de succes din istorie pentru retail având în vedere datele preliminare care arată plăţi cu cardul la un nivel record, un număr de clienţi de asemenea record şi o accelerare a comerţului online (vânzările prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet s-au majorat deja cu 44,3% an/an la 9 luni), contrabalansată probabil de moliciune a activităţii în magazinele fizice.

De menţionat că, în ciuda campaniei de Black Friday, care a depăşit ca vânzări nivelurile din 2019, încrederea operatorilor din retail a scăzut în noiembrie, conform indicatorului corespunzător al Comisiei Europene, cu 3,9 puncte, de la 1,6 puncte la -2,3 puncte. În octombrie încrederea operatorilor din retail a crescut cu 3,2 puncte, de la -1,6 la 1,6 puncte. Sondajul Comisiei în domeniul retail pe noiembrie a arătat că nivelul stocurilor este în îmbunătăţire, însă intenţiile de plasare de comenzi este în scădere.

Cîţu a mai precizat la Radio Guerilla că veniturile la buget pe luna noiembrie 2020 sunt peste cele din noiembrie 2019, evoluţie similară lunii octombrie, ceea ce indică o evoluţie pozitivă a economiei în primele două luni din trimestrul patru şi posibilitatea evitării unei contracţii a economiei în ultimul trimestru al lui 2020. O slăbire prea puternică a activităţii în decembrie ar urma însă să aibă efecte şi în lunile ianuarie şi februarie din 2021, când activitatea economică este în general mai slabă.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. statistica falsa, toate afacerile private mici si mijlocii din Romania sint in faliment .

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

BTPay

Curs valutar BNR

22 Ian. 2021
Euro (EUR)Euro4.8740
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.0034
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.5255
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.4696
Gram de aur (XAU)Gram de aur238.5807

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

The Diplomat-Bucharest Awards Gala 2021
Video
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro