Decidenţii politici, vinovaţi pentru eşecul 112

GEORGE MARINESCU
Ziarul BURSA #Politică /

Sistemul apelului de urgenţă 112 şi-a dovedit din nou, pentru a treia oară în ultimii cinci ani, ineficacitatea în privinţa localizării exacte a persoanelor aflate în nevoie, care apelează la acest serviciu public.

Evenimentul tragic de la Caracal, unde poliţiştii şi procurorii s-au invitat unii pe alţii în perchiziţionarea domiciliului singurului suspect în cazul răpirii celor două tinere, arată că localizarea prin sistemul 112 a eşuat încă o dată. Nu din vina operatorilor, ci din vina factorilor de decizie, aşa cum senin recunoştea, ieri, la conferinţa de presă, secretarul de stat Raed Arafat, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă.

Raed Arafat a declarat: "Pe segmentul de urgenţă, pe fondurile europene, eligibil este Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă(n.r.- IGSU). În cursul anului 2017, mai precis către sfârşitul anului 2017, s-a ridicat problema modernizării sistemului 112 pe axa respectivă. S-au discutat două forme: forma de a intra 112 în parteneriat cu IGSU şi să realizeze modernizarea şi forma prin care să se modifice ghidul de aplicaţie, introducând 112, deci STS(n.r.- Serviciul de Telecomunicaţii Speciale), ca instituţie eligibilă. Şi s-a ales forma a doua, deci a fost introdus 112 sau STS ca o instituţie eligibilă. Ghidul a fost modificat în cursul anului 2018 şi licitaţia pentru modernizarea 112 a început în 11 august 2018, conform datelor pe care le am. Din 11 august 2018 şi până în ziua de astăzi, procedura este dintr-o contestaţie într-alta".

Practic, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă recunoaşte că decidenţii politici au pierdut peste şase luni - din toamna anului 2017 până în primăvara anului 2018, când au introdus, în ghid, STS ca instituţie eligibilă - în loc să demareze imediat, în parteneriat cu IGSU procedura de achiziţie publică pentru modernizarea sistemului 112.

O altă problemă la care Raed Arafat nu a oferit niciun răspuns este de ce 112 nu este considerat o infrastructură critică şi este supus procedurii de achiziţie obişnuite, în loc să urmeze o cale mai simplă pentru modernizare. Dacă sistemul 112 ar fi fost considerat infrastructură critică, procedura de achiziţie ar fi fost mult mai simplă, la fel ca în cazul unor contracte din sistemul de apărare naţională, şi nu ar mai fi fost blocată, de aproape un an, de contestaţii de orice fel. Faptul că acest lucru nu s-a întâmplat şi că sistemul 112 nu este modernizat şi nu poate localiza victima cade în sarcina decidenţilor politici - Guvern şi Parlament - care puteau modifica urgent legislaţia din domeniu, pentru ca 112 să fie considerat infrastructură critică.

Justificările Vioricăi Dăncilă, ale celor de la STS, ale Ministerului Afacerilor Interne şi ale secretarului de stat Raed Arafat sunt puerile, atât timp cât există precedentul tragicului accident aviatic din 20 ianuarie 2014, când tot din cauza eşecului localizării apelului telefonic emis către 112, de către medicul Radu Zamfir, care a trimis şi locaţia conform GPS, şi-a pierdut viaţa, din cauza hipotermiei, Aurelia Ion, studentă în anul cinci la Institutul Medico-Militar din cadrul Universităţii de Medicină şi Farmacie Carol Davila din Bucureşti.

De la tragicul accident din Munţii Apuseni au trecut 5 ani şi 7 luni, timp în care IGSU şi STS ar fi avut timpul necesar, nu doar pentru a modifica ghidul de finanţare, ci şi pentru a finaliza achiziţia publică şi pentru a moderniza sistemul 112. În loc să se apuce imediat de modernizarea sistemului în februarie 2014, cei de la IGSU şi STS au aşteptat încă trei ani şi opt luni, până în toamna anului 2017, conform declaraţiilor secretarului de stat Raed Arafat.

În aceste condiţii, putem afirma că vinovaţi de eşecul 112 în tragicul eveniment de la Caracal sunt membrii guvernelor dintre 2014 şi 2019, conducerile MAI, IGSU şi STS din aceeaşi perioadă.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
Apanova
Patria Bank
Business Card
BTPay
smart city industry awards 2019
Calendarul BURSA 2019
Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
Real Estate & Construction Forumwww.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.roSCEBSMART TRANSFORMATION 2019
Cabinet de avocatTMPS