Europa, noul front în războiul comercial dus de SUA

A.T.
Ziarul BURSA #Internaţional /

Europa, noul front în războiul comercial dus de SUA

Previziuni optimiste pentru comerţul global în 2020 şi 2021 

Statele Unite ale Americii par să transfere noile fronturi ale războiul comercial în Europa, după semnarea acordului parţial cu China şi trecerea noului NAFTA. În plus, există şi un blocaj în relaţiile cu Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC), potrivit CNBC.

Preşedintele SUA, Donald Trump, a declarat recent în cadrul Forumului Economic Mondial de la Davos că relaţiile cu Uniunea Europeană nu sunt tocmai roz, unde a transmis mesajul economic "America Prima".

În timp ce europenii sărbătoreau în linişte ceea ce li s-a părut a fi o renaştere a unei abordări multilaterale a disputelor comerciale - un acord puţin observat în această lună cu Statele Unite şi Japonia pentru a aborda subvenţiile industriale - Trump a atacat din nou un ordin de comerţ internaţional pe care îl consideră împotriva SUA.

Domnia sa a menţionat că "a fost foarte dificil de negociat" cu blocul european şi că acesta a profitat de SUA, adăugând că UE "nu are de ales" decât să încheie un acord.

Trump a mai afirmat că Statele Unite sunt o "naţiune în curs de dezvoltare", care are nevoie de acelaşi tratament preferenţial în conformitate cu regulile Organizaţiei Mondiale a Comerţului ca India şi China şi a solicitat o reformă masivă a organizaţiei comerciale. Şi, din nou, a vizat presupusele abuzuri comerciale ale Europei, descriind Uniunea Europeană ca un infractor mai rău decât China.

Mulţi investitori se aşteaptă ca SUA să dea prioritate discuţiilor cu Marea Britanie, care la sfârşitul lunii va părăsi UE.

Cu toate că la prima vedere o înţelegere între SUA şi Marea Britanie ar fi mai rapidă şi mai cuprinzătoare decât aceea încheiată parţial cu China, SUA şi Marea Britanie şi-au apărat reciproc interesele, de-a lungul deceniilor.

În plus, oficialii comerciali ai ambelor părţi încep să avetizeze că ar putea exista câteva obstacole care să împiedice Londra şi Washingtonul să ajungă rapid la un acord.

Cu toate că discuţiile oficiale dintre Londra şi Washington nu pot începe înainte ca Marea Britanie să iasă din UE, unele subiecte dificile sunt deja clare.

Negocierile cu privire la accesul SUA la Serviciul Naţional de Sănătate (NHS) al Marii Britanii, considerat bijuteria coroanei, reprezintă una dintre principalele bariere pentru un acord facil între SUA şi Marea Britanie. Deşi premierul Boris Johnson a afirmat în repetate rânduri că NHS nu este de vânzare, comentariile făcute anul trecut de Trump, că programul va fi parte a unui acord "magnific", i-a speriat pe unii reprezentanţi din Marea Britanie.

Un alt obstacol care pare să stea în calea unui acord între SUA şi Marea Britanie este angajamentul britanic pentru standardele de siguranţă alimentară ale UE. Marea Britanie s-a angajat să se opună apelurilor Statelor Unite ca Londra să cumpere exporturile anumitor produse agricole americane. Timp de ani de zile, UE a interzis statelor membre să importe carne de la vite tratate cu hormoni şi carne de pui spălată cu apă clorinată, pentru combaterea bacteriilor, alimente care în SUA sunt considerate sigure.

Secretarul britanic pentru mediu Theresa Villiers a declarat la începutul acestei luni că "există bariere legale pentru aceste importuri, care vor fi menţinute".

Impactul standardelor stricte de siguranţă pentru alimente ale UE sunt evidente în rapoartele recente. Deşi Marea Britanie este a cincea mare piaţă de export pentru SUA, potrivit datelor din 2018, peodusele agricole reprezintă numai o mică parte.

Exporturile americane de bunuri în Marea Britanie au fost de 66,3 miliarde de dolari în 2018, principalele componente fiind avioane (12 miliarde dolari) şi metale şi pietre preţioase (8,5 miliarde dolari). Exporturile totale de produse agricole americane în Marea Britanie au fost în valoare de numai 2 miliarde de dolari în 2018, dintre care vin şi bere de 261 de milioane de dolari, nuci de 197 de milioane de dolari şi soia de 109 milioane de dolari.

Statele Unite trebuie să ajungă la un acord şi cu Uniunea Europeană

Vizita recentă a lui Trump la Davos a scos în evidenţă stilul caracteristic de negociere al acestuia. În timp ce preşedintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a subliniat "discuţiile foarte bune" cu SUA, Trump a avertizat rapid tarife uriaşe pe automobilele europene.

Preşedintele SUA a declarat, săptămâna trecută la CNBC: "Uniunea Europeană profită de ţara noastră de mulţi, mulţi ani. Dar am spus că, dacă nu vom primi ceva, voi lua măsuri, iar măsurile vor fi tarife foarte mari pentru maşinile lor şi alte produse care intră în ţara noastră. Prin această afirmaţie nu vreau ca audienţa să fie nervoasă. UE va încheia un acord pentru că trebuie să o facă. Trebuie. Nu au încotro".

Chiar dacă Trump este convins de disperarea Europei, mai multe state membre au avertizat în ultimele luni că vor impune taxe pe serviciile digitale oferite de unele dintre cele mai mari companii de tehnologie din SUA. Parlamentarii Franţei au adoptat în iulie o nouă taxă pentru unele companii precum Alphabet şi Amazon, provocând indignarea Casei Albe, care a avertizat că va lua măsuri de retorsiune.

Deşi Trump şi preşedintele francez Emmanuel Macron au anunţat un acord pentru amânarea taxelor, ameninţarea privind tarifele pentru importurile auto se menţine.

Administraţia Trump a aplicat deja tarife pentru produse europene de ordinul miliardelor de dolari, legate de subvenţiile ilegale primite de grupul european Airbus, în urma unei decizii a OMC.

În octombrie, Washingtonul a aplicat tarife de 10% pentru avioanele civile mari şi de 25% pentru produse agricole din Europa.

Runda respectivă de sancţiuni a avut ca ţintă produse emblematice, cum ar fi vinul franţuzesc şi brânza italiană.

CNBC a relatat în decembrie că SUA analizează impunerea unor tarife de 100% pentru produse europene exceptate iniţial, cum ar fi whiskyul scoţian şi coniacul.

Tarifele dintre SUA şi Europa nu sunt un subiect nou. În 2018, administraţia Trump a anunţat tarife de 25% pentru oţel şi de 10% pentru aluminiu. UE a reacţionat cu tarife aplicate unor produse americane de peste 3 miliarde de dolari, între care bourbonul, yachturile şi motocicletele.

Totodată, Statele Unite continuă să fie în conflict cu OMC. Lighthizer şi personalul său speră să remedieze puterea judiciară prea mare a curţii din Geneva, care a luat decizii care limitează capacitatea SUA de a-şi proteja producătorii interni.

"De foarte mult timp, ţări bogate au abuzat de OMC, exceptându-se de la reglementările acesteia prin utilizarea unui tratament special, diferenţiat", a afirmat în iulie Lighthizer, care mult timp a fost avocat pentru industria oţelului.

"Acest lucru dezavantajează americanii care respectă regulile, subminează negocierile la OMC şi creează condiţii inegale. Aplaud lidershipul preşedintelui, care cere corectitudine şi responsabilitate la OMC şi aştept cu nerăbdare să aplic directiva preşedintelui", a mai spus Lighthizer.

Analiştii afirmă că acest conflict de la OMC include şi nemulţumirea SUA referitoare la dezvoltarea rapidă a unor rivali precum China, care profită de reglementările preferenţiale care au devenit depăşite.

Perspective pentru comerţul global în 2020 

Creşterea PIB-ului real mondial a încetinit de la 3,2% în 2018 la 2,6% în 2019 şi 2,5% în 2020, iar estimările IHS Markit arată o uşoară ridicare la 2,7% în 2021. Ratele de creştere ale PIB-ului real mondial în 2019 şi 2020 pentru PIB real, volumul comerţului şi valoarea reală se află sub rata anuală compusă de creştere (CAGR) pentru perioada 2005 - 2018, ceea ce indică o încetinire globală. Recuperarea mai puternică este vizibilă în prognozele pentru 2021, potrivit IHS Markit.

Volumul comerţului cu mărfuri la nivel mondial este prevăzut să crească cu 2,7% în 2020 şi cu 5% în 2021, respectiv 14175,8 şi 14881,3 miliarde tone, crescând astfel cererea de servicii de transport.

Volumele comerciale au crescut doar cu 0,6% în 2018 şi cu 0,3% în 2019, ajungând la 13,758 miliarde tone, respectiv 13,804 miliarde tone. Performanţa comercială mai slabă în 2018 - 2019 a avut la bază mai mulţi factori: tensiunile comerciale globale datorate creşterii protecţionismului, o încetinire semnificativă a creşterii economice globale, dar şi nivelurile mai mari de incertitudine în general.

Potrivit sursei citate, prognozele arată o creştere a valorii reale a comerţului global atât în 2020, cât şi în 2021, respectiv la 18870,58 şi 19794,77 miliarde dolari. Aceasta se traduce printr-o creştere de 38% în 2020 faţă de 2010. Rata de creştere a valorii reale a comerţului mondial de mărfuri (de la an la an) este de aşteptat să fie mai mare în 2020, comparativ cu anul trecut. Previziunile pentru 2021 sunt şi mai optimiste (rata de creştere se estimează că va depăşi CAGR pentru 2005-2018).

IHS Markit arată că există mai mulţi factori cheie care pot afecta prognoza globală, precum şi previziunile regionale:

- Incertitudinea ridicată în politica comercială globală datorată protecţionismului iniţiat de SUA şi a acţiunilor de represalii ale ţărilor afectate care probabil va continua;

- Rezultatele alegerilor prezidenţiale din SUA din noiembrie 2020 care vor avea o importanţă esenţială, ţinând cont că acestea pot schimba poziţia politicii americane; recenta acţiune de destituire a preşedintelui SUA creează o doză suplimentară de instabilitate pe scena politică americană înainte de alegeri;

- Ieşirea în curs a Marii Britanii din UE aşteptată la sfârşitul lunii ianuarie şi posibilitatea unui scenariu fără acord, care ar putea aduce consecinţe negative atât pentru Marea Britanie, cât şi pentru UE:

- Paralizarea sistemului multilateral de soluţionare a litigiilor din OMC care este probabil să dureze.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS