Filip & Company: Plafonarea adaosului comercial la produselor româneşti - riscuri semnificative de concurenţă

T.B.
Companii / 27 mai

Filip & Company: Plafonarea adaosului comercial la produselor româneşti - riscuri semnificative de concurenţă

Recent, se discută în spaţiul public de o măsură legislativă care urmăreşte plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază pentru toate produsele româneşti, care sunt procesate cu materie primă din România, se arată într-un comunicat al Filip & Company, remis redacţiei. Din spaţiul public, înţelegem că scopul urmărit al măsurii ar fi, pe de o parte, protejarea comerţului cu produsele româneşti şi, pe de altă parte, protejarea consumatorilor din România prin asigurarea accesului la produse româneşti la un preţ "corect", informează sursa.

O astfel de măsură prezintă, din perspectiva regulilor de concurenţă, o serie de implicaţii majore, adaugă sursa.

În primul rând, reglementarea unor reguli specifice aplicabile doar produselor româneşti (cu scop de susţinere a acestora) ar putea intra în conflict cu regulile europene în materie. Din această perspectivă România ar putea risca o procedură de infringement şi amenzi din partea Comisiei Europene. Istoric, Comisia Europeană a intervenit în alte situaţii în care, prin diverse acte normative, statul român a urmărit favorizarea produselor autohtone, încălcându-se astfel principiul liberei circulaţii a bunurilor şi serviciilor (spre exemplu, demararea procedurii de infringement cu privire la dispoziţiile Legii 150/2016 pentru o posibilă favorizare a produselor locale în detrimentul celor provenite din afara României), se mai arată în comunicatul companiei. Pentru a evita o situaţie de infringement, statul român trebuie să se asigure că aceste măsuri au un obiectiv de interes public, sunt indispensabile protejării anumite zone cu impact social, sunt proporţionale prin raportare la interesul legitim protejat şi sunt limitate în privinţa acoperirii lor, inclusiv din perspectivă temporală, conform sursei.

În al doilea rând, măsura ar privi doar o parte a produselor din piaţă (doar produsele româneşti), ceea ce ar putea crea dezechilibre majore, potrivit companiei. Astfel, în urma măsurii, am avea o serie de produse unde există o reglementare ce afectează preţul de vânzare, iar altele fără o astfel de reglementare, ambele categorii de produse aflându-se pe rafturile retailerilor, concurând în mod direct, menţionează sursa citată.

În final, măsura ar putea ajunge să afecteze chiar producătorii pe care, la nivel principial, doreşte să îi protejeze. Cum aceste produse ar putea deveni mai puţin atractive pentru retaileri dat fiind limitarea adaosului comercial, furnizorii locali vor avea dificultăţi în a accesa rafturile marilor reţele de comercializare, vor fi plasaţi pe o poziţie mai dificilă în prezentarea ofertei lor prin comparaţie cu produsele străine şi nu vor putea oferi la fel de multă flexibilitate pentru a-şi creşte vânzările şi prezenţa la raft, transmit reprezentanţii companiei. De asemenea, din perspectiva mesajului către consumator, produsele româneşti nu vor putea beneficia de reduceri mai mari (adaosul fiind plafonat) prin comparaţie cu cele din străine, care nu vor fi limitate în vreun fel (produsele străine deveni atractive clienţilor locali şi pentru că vor putea prezenta o reducere de preţ, procentuală sau absolută, semnificativă, chiar dacă, în final, preţul de vânzare al acestora ar fi mai mare decât preţul produselor româneşti), informează sursa.

În măsura în care se doreşte o protejare a bunei funcţionări a pieţei şi asigurarea accesului produselor româneşti pe rafturile marilor reţele, soluţiile ar trebui căutate în setarea unor criterii de relevanţă şi performanţă, inclusiv prin o mai bună reglementare a posibilităţii de asociere a furnizorilor locali, şi nu prin supra reglementare. Într-o economie liberă, orice piaţă funcţională ar trebui să se regleze prin mecanismele cererii şi ofertei, iar intervenţiile statului ar trebui să fie limitate, arată datele comunicatului.

Organele statului au mijloace instituţionale de intervenţie, atât prin cadrul legislativ existent, cât şi prin controalele instituţiilor abilitate (spre exemplu, cazurile de delistare nejustificată a produselor româneşti pot fi analizate de Consiliul Concurenţei, anumite tipuri de practici comerciale neloiale sunt verificate de Autoritatea Naţională privind Protecţia Consumatorilor). Reamintim faptul că autoritatea de concurenţă a avut un rol activ în analizarea acţiunilor promoţionale din retailul alimentar şi a intervenit atunci când a constatat încălcări ale legislaţiei de concurenţă, potrivit datelor companiei.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Iul. 2024
Euro (EUR)Euro4.9709
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5670
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.1374
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8970
Gram de aur (XAU)Gram de aur354.6908

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
roenergy.eu
rommedica.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb