Ministerul Educaţiei a anunţat că Executivul a aprobat un memorandum prin care sunt scoase la concurs 303 posturi vacante în creşele construite recent prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), respectiv prin Programul naţional de construcţii de interes public sau social. Decizia vine într-un moment în care sistemul educaţional se confruntă simultan cu presiunea infrastructurii noi şi lipsa resursei umane specializate. Ministrul Educaţiei, Daniel David, subliniază că aprobarea posturilor reprezintă un semn de încredere în direcţia de reformă, în ciuda perioadei complicate din punct de vedere fiscal. „Faptul că, încă în condiţii de criză fiscal-bugetară, Guvernul României a deblocat aceste posturi este un lucru care mă bucură şi care se adaugă altui demers similar din luna august, când s-au mai aprobat 422 de posturi, confirmând viziunea mea că, odată trecută prin furtuna fiscal-bugetară, educaţia trebuie să intre în faza de stabilizare şi dezvoltare”, afirmă ministrul.
• Miza: educaţia timpurie şi lipsa personalului calificat
Creşterea capacităţii sistemului de educaţie timpurie este una dintre direcţiile prioritare ale reformei asumate prin PNRR. România a construit, în ultimii doi ani, un număr record de creşe moderne, modulare sau cu eficienţă energetică ridicată, însă ocuparea posturilor a evoluat lent, în special în marile centre urbane şi în zonele unde piaţa muncii este deja tensionată. Ministrul Daniel David subliniază că educaţia timpurie nu este doar o etapă administrativă, ci un proces fundamental pentru întregul parcurs educaţional al copilului.
„Educaţia timpurie este o componentă esenţială a educaţiei, locul în care se formează premisele pentru cele opt competenţe-cheie, care vor fi dezvoltate şi orientate spre specializare la celelalte niveluri educaţionale”, afirmă ministrul. Potrivit acestuia, pe lângă investiţia în infrastructură, „vectorul principal este formarea şi dezvoltarea resursei umane”, adică recrutarea şi profesionalizarea educatorilor, asistenţilor şi personalului auxiliar. Decizia Guvernului vine la câteva luni după prima rundă de aprobare, cea din august, când au fost deschise 422 de posturi pentru creşele aflate în proces de operaţionalizare. Noua tranşă ridică totalul posturilor aprobate în ultimele luni la 725, semnalând, potrivit ministerului, o accelerare a procesului de funcţionalizare a infrastructurii noi. Contextul rămâne, totuşi, dificil. România se confruntă cu un deficit acut de personal în sectorul de educaţie timpurie, în special în rândul îngrijitoarelor şi educatorilor-puericultori, unde salariile sunt încă relativ scăzute comparativ cu nivelul de responsabilitate. Aprobarea posturilor reprezintă doar prima etapă: urmează procedurile de concurs, distribuţia geografică a candidaţilor şi, în unele cazuri, recalibrarea temporară a normelor de personal pentru creşele care urmează să fie deschise în 2025.




























































Opinia Cititorului