ÎN PRIMA SĂPTĂMÎNĂ DE CAMPANIE,Partidele au cheltuit un milion de dolari numai pe publicitatea în presă

Lilian Cojocaru
Ziarul BURSA #Politică / 21 mai 2004

Marian Vanghelie a depăşit, deja, de trei ori plafonul de cheltuieli electorale permis de lege

Interdicţia televiziunilor şi radiourilor de a vinde publicitate electorală a dus la sporirea încasărilor ziarelor

Partidele şi candidaţii independenţi au cheltuit pentru reclama din presa scrisă şi radio aproape un milion de dolari (983.645 dolari), în prima săptămînă de campanie electorală, potrivit unui raport de monitorizare al Institutului de Politici Publice (IPP). "Noi am luat în calcul valoarea brută a cheltuielilor de publicitate (rate-card), fără a lua în considerare valoarea discount-urilor, pe care nu le cunoaştem şi care diferă de la caz la caz", a explicat directorul IPP, Adrian Moraru. Domnia sa a precizat ca suma cheltuită în campanie este cu siguranţă mult mai mare, dar nu pot fi cuantificate decît cheltuielile cu reclama media, fără a se putea calcula cît au cheltuit partidele pe afişe, pe staff-ul de campanie sau pe produsele de promovare.

Lider incontestabil al cheltuielilor din prima săptămînă de campanie este PSD, cu 289.000 de dolari pentru reclama din presă. Această sumă, însă, nu include banii cheltuiţi tot de PSD, pe campania de "teasing" (aţîţare) a lui Mircea Geoană, care a costat 62.000 de dolari. "Am separat această campanie de teasing, pentru că nu ştim nimic oficial despre beneficiarul campaniei sau cine a editat-o", a explicat Adrian Moraru. Domnia sa a precizat că, în ceea ce priveşte campania de "teasing", Curtea de Conturi ar trebui să intervină, pentru că nu este respectată legea, care prevede în mod explicit precizarea beneficiarului şi a fabricantului.

Valoarea cheltuită de PSD pe reclama din presă creşte şi mai mult, dacă este cumulată cu suma plătită de pesedistul Marian Vanghelie, care candidează ca independent. Vanghelie a reuşit să cheltuiască, într-o săptămînă de campanie, 116.000 de dolari, de trei ori mai mult decît îi permite legea finanţării partidelor politice. Potrivit legii, un candidat la primăria de sector are dreptul la un plafon de cheltuieli de 500 salarii brute minime pe economie, adică 1,4 miliarde de lei (aproximativ 40.000 de dolari).

Alianţa PNL-PD a consumat de 2,5 ori mai puţin, adică 190.000 de dolari. Deşi au cheltuit mai puţin, PNL şi PD se fac vinovate şi ele de încălcarea legii, deoarece au făcut reclamă electorală înainte de începerea campaniei. "Publicitatea pentru concertul de lansare a candidaţilor la primăria generală şi sectoare s-a făcut înaintea campaniei şi a avut un evident caracter electoral", a precizat Adrian Moraru. La egalitate cu Alianţa PNL-PD, Partidul Umanist din România a investit în promovarea candidaţilor proprii 191.000 de dolari. "Oricum, dacă s-au făcut discounturi pentru reclame, acestea trebuie trecute în contabilitatea tuturor partidelor ca donaţii private", a menţionat reprezentantul IPP. PRM a cheltuit 5.000 de dolari, cel mai puţin dintre partidele monitorizate.

Potrivit IPP, monitorizarea a fost făcută pe 13 posturi de televiziune, 8 posturi de radio, 23 de ziare centrale, 56 de ziare locale şi 85 de reviste. Una din concluziile monitorizării indică sporirea încasărilor ziarelor, datorată restricţionării de pe această piaţă a televiziunilor şi radiourilor. Faţă de alegerile din 2000, noua lege a alegerilor interzice televiziunilor şi radiourilor să mai vîndă spaţii publicitare electorale, fapt care avantajează presa scrisă.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Avocat Ianul Alexandra
cautavocat.ro
BTPay
danescu.ro
arsc.ro

Curs valutar BNR

27 Ian. 2023
Euro (EUR)Euro4.8922
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4928
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.8793
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.5612
Gram de aur (XAU)Gram de aur278.5647

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro