Revista BURSA Construcţiilor

Iohannis înghite cu noduri Codul Fiscal

ALINA TOMA, EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 29 iunie 2015

Iohannis înghite cu noduri Codul Fiscal
  • document ataşat Ratele TVA în UE
    apasă aici pentru a descărca.

    O mai bună colectare a taxelor ar putea să acopere golul din buget

    Surse: "Preşedintele, tentat să nu promulge actul normativ, la presiunile Comisiei Europene"

    Cristian Pârvan: "O Românie atractivă fiscal nu convine statelor internaţionale"

    Preşedintele Klaus Iohannis este pe cale să facă o surpriză de proporţii atât politicienilor, cât şi mediului de afaceri din ţara noastră şi să nu promulge Codul Fiscal, la presiunile Comisiei Europene (CE), susţin unele surse politice apropiate situaţiei. "Domnul Iohannis este tentat să nu promulge noul Cod Fiscal şi să-l reîntoarcă în Parlament cu cerere de reexaminare pe motiv că nu respectă Tratatul de aderare la Uniunea Europeană", mai spun sursele citate, care afirmă că totul porneşte de la scăderea TVA la 19%.

    Experţii Uniunii ne reproşează că, prin această scădere, coroborată cu alte măsuri de relaxare fiscală din Cod, ţara noastră va avea un deficit bugetar de circa 3,5%, ceea ce ne duce în procedură de deficit excesiv şi, implicit, nu vom mai putea respecta ţintele bugetare asumate pe termen mediu (MTO).

    În schimb, Guvernul şi parlamentarii opoziţiei au arătat că ne vom încadra pe un deficit de maxim 2,9% dacă se menţine nivelul actual de colectare. De altfel, guvernanţii s-au lăudat că vom avea o mai bună colectare a taxelor şi impozitelor la bugetul de stat cu ANAF reformat printr-un program derulat cu ajutorul fondurilor şi asistenţei Băncii Mondiale.

    În februarie, preşedintele Klaus Iohannis a declarat că propunerea de Cod Fiscal este un lucru interesant ca exerciţiu teoretic, dar nu şi ca exerciţiu practic, pentru că Guvernul nu a arătat de unde o să acopere golul din încasări. Domnia sa a spus, atunci, că proiectul dă bine la imaginea guvernului, că toate propunerile sunt luate din programele PNL sau ale sale. "Este foarte frumos să spui electoratului: nu mai plătiţi impozite. Dar apare o problemă în buget şi înseamnă că nu mai finanţezi şcolile, spitalele".

    Surse apropiate situaţiei afirmă, însă, că la Cotroceni nu s-a luat nicio decizie, Codul fiscal urmând să fie transmis preşedintelui spre promulgare abia în această săptămână, iar termenul de fundamentare a deciziei este de 20 de zile de la data transmiterii documentului. Sursele noastre au mai spus că au fost solicitate datele de fundamentare de la Ministerul Finanţelor dar şi de la Comisia Europeană, specialiştii preşedinţiei urmând să vadă în ce constă discrepanţa calculelor asupra impactului bugetar.

    La finele săptămânii trecute, ministrul Finanţelor Eugen Teodorovici a declarat: "Ţinta de deficit bugetar asumată va fi depăşită temporar, nivelul estimat fiind de 2,9% din PIB pentru 2016. Însă, la fundamentarea bugetului pe 2016, este posibilă o scădere de la 2,9% la 2,5% din PIB a deficitului. Sunt multe state membre cu deficit excesiv, mult peste 3%, iar România este în situaţia în care trebuie să ia astfel de măsuri pentru a-şi consolida şi mai mult starea economiei".

    Însă Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal are o altă viziune: "Nu putem certifica faptul că această măsură nu afectează MTO. Anul trecut, am reuşit să respectăm deficitul structural aferent MTO, respectiv 1%, însă, anul viitor, la o TVA de 19%, vom discuta de un deficit efectiv de 3,2%, corespunzător unui deficit structural de sub 1%. Ca să avem un deficit structural de 1%, ar trebui ca deficitul efectiv să fie mai mic de 1%. În aceste condiţii, nu vom respecta pactul de stabilitate şi de creştere, vom avea o deviaţie masivă de la obiectivele pe termen mediu".

    Domnia sa ne-a explicat, anul trecut, că îndeplinirea MTO presupune atingerea unui deficit structural de 1%, în 2015, ceea ce înseamnă un deficit bugetar de 1,4%. În cazul unei deviaţii de la ţintele pe care le presupune îndeplinirea MTO, există un mecanism de corecţie pe care ţara noastră îl poate aplica, însă în cazul în care nici în acest mod nu vom atinge obligaţiile asumate, riscăm să fim penalizaţi cu până la 0,1% din PIB, în funcţie de cât de mare este deviaţia, a completat preşedintele Consiliului Fiscal.

    Obiectivul bugetar pe termen mediu (MTO) este un indicator care măsoară echilibrul bugetar structural al unei ţări la un anumit moment. Respectarea acestei ţinte reprezintă o componentă importantă a programului de convergenţă pe care fiecare stat membru UE îl redactează şi îl trimite Comisiei Europene, în conformitate cu cerinţele Pactului de stabilitate şi de creştere.

    Gradul de colectare la buget este o problemă ridicată atât de mediul de afaceri, cât şi de Opoziţie. Oamenii de afaceri au spus că implementarea noului Cod trebuie să fie însoţită de o mai bună colectare a taxelor şi impozitelor şi un amplu program de combatere a evaziunii fiscale, unde s-au făcut progrese dar acestea sunt timide. Liberalii, prin vocea Andreei Paul, au cerut Guvernului să crească gradul de colectare a TVA de la 58% la 73% pentru a compensa diminuarea taxei la 19%.

    Statelor internaţionale nu le convine ca România să fie foarte atractivă din punct de vedere fiscal, fiecare dintre acestea dorind să-şi păstreze afacerile şi forţa de muncă pe propria-i piaţă şi nu să-şi piardă investitorii, care ar privi către ţara noastră dacă fiscalitatea s-ar relaxa, consideră Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR).

    Afirmaţiile domniei sale vin în contextul în care, săptămâna trecută, atât Comisia Europeană (CE), cât şi Fondul Monetar Internaţional (FMI) s-au arătat sceptici în ceea ce priveşte reducerea TVA de la 24% la 19%, aceasta fiind una dintre principalele măsuri prevăzute de Codul Fiscal aprobat, miercuri, în Camera Deputaţilor.

    În timp ce FMI a avertizat că această măsură ar putea crea un deficit fiscal semnificativ, CE a subliniat că reducerea TVA riscă să afecteze sustenabilitatea situaţiei fiscale.

    Comisia Europeană ar fi foarte mulţumită dacă ar creşte taxele din România, comentează Cristian Pârvan, adăugând că formula după care este calculată contribuţia noastră la bugetul european conţine şi Taxa pe Valoarea Adăugată.

    Reprezentantul mediului de afaceri ne-a declarat: "Politica fiscală este atribuţia fiecărui stat. Nu poţi accepta, ca ţară, să-ţi spună alte state ce să faci, în condiţiile în care acestea nu suportă cheltuielile cu sistemul de pensii, cu sistemul social şi aşa mai departe. Deocamdată, CE şi FMI nu ne oferă niciun fel de compensaţii".

    Cristian Pârvan avertizează că, dacă preşedintele Klaus Iohannis va decide să nu promulge Codul Fiscal, atunci acesta "îşi va pune tot mediul de afaceri în cap şi îşi va reduce masiv încrederea de care beneficiază".

    Mediul de afaceri susţine reducerea TVA cu cinci puncte procentuale, potrivit domnului Pârvan, care consideră că, dacă ar creşte gradul de colectare a TVA, care este printre cele mai mici din Europa, ar putea fi acoperit deficitul creat de reducerea acestei taxe, aflată, în prezent, la unul dintre cele mai înalte niveluri europene (vezi tabel).

    Un suport care susţine adoptarea acestei măsuri este reprezentat de faptul că, atât în acest an, cât şi în 2016, vom avea creştere economică.

    "Guvernul are o rezervă dincolo de ceea ce a spus până acum în regândirea costurilor de funcţionare ale administraţiilor centrale şi locale", consideră domnul Pârvan, opinând că Executivul ar trebui să-şi propună să cedeze o parte din sarcinile pe care le are, structurilor cu atribuţii în diferite domenii.

    Aprobarea Codului Fiscal de către deputaţi este un mare progres pentru mediul de afaceri, întrucât duce la stimularea consumului şi a cererii locale, prin reducerile de taxe aşteptându-se "înviorări" în mediul investiţional, consideră Florin Pogonaru, preşedintele AOAR.

    Deşi susţin promulgarea noii legi fiscale, totuşi, oamenii de afaceri au şi unele nemulţumiri care privesc prevederile Codului Fiscal.

    Florin Pogonaru a precizat, în urmă cu câteva zile: "Am participat la dezbaterile pe marginea proiectului de Cod Fiscal şi am fost ascultaţi. Însă sunt şi lucruri care nu au trecut şi pentru care ne exprimăm nemulţumirea. De exemplu, consolidarea grupurilor fiscale româneşti. Avem o lege şchioapă a holdingului, care prevede unele lucruri din ceea ce ar trebui să prevadă o lege a holdingului, dar lipseşte, la nivelul grupurilor româneşti, compensarea pierderilor cu câştigul. Acest lucru, în ciuda tuturor eforturilor noastre, nu a trecut".

    Investitorii autohtoni îşi pun speranţa în susţinerea politicienilor, pentru promulgarea Codului Fiscal şi a Codului de procedură Fiscală.

    Principalele 10 modificări ale Codului Fiscal:

    1. Reducerea cotei standard a TVA la 19% (amendament al PNL, măsură introdusă şi în Programul de Guvernare al PNL)

    2. Eliminarea supra-accizei la carburanţi (amendament PNL)

    3. Eliminarea taxei pe construcţii speciale (amendament PNL)

    4. Creşte predictibilitatea - fără modificări asupra impozitelor şi taxelor pentru minimum 1 an - (amendament PNL)

    5. Modificarea impozitului asupra microîntreprinderilor de la 5%/3%/1% la 3% (cu facilitatea de 1% pe venit pentru firmele nou înfiinţate în primii 2 ani)

    6. Permanentizarea scutirii de impozit a profitului reinvestit (aplicate temporar în guvernele Boc, Ponta)

    7. Taxele locale se majorează. Coeficienţii de calcul pentru clădiri rezidenţiale şi nerezidenţiale cresc, precum şi valorile impozabile pe mp. Se introduc penalităţi pentru terenurile agricole nelucrate

    8. Scad accizele pentru băuturi alcoolice (bere, vinuri spumoase şi alcool etilic)

    9. Impozitul pe dividende se reduce de la 16% în prezent la 5%, iar pentru cărţi, manuale şi accesul la evenimente culturale de la 9% la 5% (al doilea este amendament PNL).

    10. Taxarea inversă pentru livrarea de construcţii noi

    Opinia Cititorului ( 3 )

    1. daca nu o intoarce in parlament al doilea mandat e futsch. Pentru ca in 2017 cel tarziu va fi probabil nevoie de un nou acord FMI. Dom Comandant a adus vaporu la chei so il lasam sa esueze precum Costa Concordia

      Ionut Dumitru nu are alte argumente decat acel MTO negociat prost, in defavoarea Romaniei si pe care probabil cineva il plateste sa il apere. Toate cele 10 masuri listate anterior sunt niste masuri excelente, care lipseau in orice analiza, din orice unghi ai fi privit. Practic sunt ultimele reminescente ale guvernarii imbecile Basescu Boc ce stateau in calea spre normalitate. Si daca pleaca, Ponta lasa in spate ceva solid.

      1. Ar trebui actualizate. Mă gândesc că până acum exista un factor intrinsec de șterpelire a banului public. Banul șterpelit nu prea produce venit taxabil (sau la vedere - doar cheltuieli la Monaco sau în Cipru).

        Când băsescu masacra PIB-ul tăind din sursele de venit (pensii, salarii) ale categoriilor taxate la sursă, nu s-a gândit să taie și din furturile de la bugetul de stat. S-ar putea ca acum să se fure mult mai puțin și prin urmare, modelele de prognoză economică să sufere niște modificări. 

    Cotaţii Internaţionale

    vezi aici mai multe cotaţii

    Bursa Construcţiilor

    www.constructiibursa.ro

    Dtlawyers
    BTPay
    Allview
    Stiri Locale
    AAGES

    Curs valutar BNR

    18 Iun. 2021
    Euro (EUR)Euro4.9250
    Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.1340
    Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.4992
    Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7441
    Gram de aur (XAU)Gram de aur238.2808

    convertor valutar

    »=
    ?

    mai multe cotaţii valutare

    Boromir
    Cotaţii Emitenţi BVB
    Bursele din regiune
    Cotaţii fonduri mutuale
    CCIB - Focus Bucuresti - iunie 2021
    Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
    Pagini Aurii
    Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
    Carte - The crisis solution terminus a quo
    www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro