MFP prelungeşte până pe 31 august dezbaterea celor două proiecte din domeniul achiziţiilor publice

A.T.
Ziarul BURSA #Companii / 03 august 2015

Teodorovici promite să lanseze curând încă două legi privind achiziţiile publice

ACTUALIZARE 18:47

Ministerul Finanţelor Publice (MFP) transmite că cele două proiecte de legi în domeniul achiziţiilor publice vor rămâne în dezbatere publică până la data de 31 august.

Potrivit MFP, acest termen pentru realizarea consultării publice a fost anunţat şi în cadrul evenimentului intitulat "Noul Cadru strategic în domeniul Achiziţiilor Publice - obiective şi acţiuni prioritare", organizat în data de 21 iulie a.c., la Palatul Victoria. Ministerul Finanţelor Publice subliniează că perioada de dezbatere publică a celor două proiecte de legi nu a fost niciodată limitată la doar 10 zile, această interpretare apărând dintr-o eroare.

Proiectele de legi menţionate sunt proiectul de Lege privind achiziţiile publice şi proiectul Lege privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică şi a contractelor de concesiune şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.

Cele două proiecte de acte normative, dar şi "Strategia Naţională în domeniul Achiziţiilor Publice" şi documentele de consultare aferente acestora, sunt publicate pe site-ul MFP, în cadrul unei secţiuni dedicate.

---

Actualizare 16:40 AOAR vrea o notă de fundamentare şi prelungirea dezbaterii proiectului de modificare a Legii Achiziţiilor Publice

Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) propune prelungirea, până la minim 30 septembrie, a perioadei de consultare publică referitoare la proiectul de lege de modificare a Legii Achiziţiilor Publice şi publicarea de către Ministerul de Finanţe a unei note de Fundamentare care să explice structura actualului proiect de lege.

AOAR transmite că salută înaintarea spre dezbatere publică a proiectului de modificare a Legii Achiziţiilor Publice, activitate pe care asociaţia o consideră esenţială pentru asigurarea îmbunătăţirii condiţiilor necesare creşterii competitivităţii economice a companiilor, creşterii numărului locurilor de muncă, specializării şi creşterii calităţii serviciilor publice.

AOAR apreciază că, în lipsa unei note de fundamentare, nu se poate înţelege scopul iniţiatorului, respectiv care sunt domeniile economice vizate (lucrări de infrastructură mare sau repararea acoperişului unei şcoli). Simplul criteriu valoric nu este suficient pentru a asigura îndeplinirea criteriilor generale specificate la art 1.

AOAR consideră că legea propusă trebuie să fie accesibilă, inteligibilă şi practică pentru a putea fi înţeleasă şi aplicată, nu numai de către instituţiile centrale şi de cele 84 Consilii Judeţene şi Prefecturi, ci şi de cele 3600 comunităţi locale, care nu beneficiază de personal calificat sau fonduri pentru achiziţia de servicii specializate.

AOAR constată că actualul proiect de lege creşte gradul de confuzie între diferitele tipuri de achiziţii publice şi nu asigură simplificarea activităţii prin promovarea, aşa cum s-a anunţat, a patru acte normative distincte, extrem de utile în actuala etapă de restructurare economică. Concret, în actualul proiect de lege se amestecă achiziţia de produse, de servicii (care combină lucrările de construcţii cu serviciile specializate), achiziţiile speciale (apărare/securitate), achiziţiile centralizate (enunţate la modul general, în condiţiile în care din bugetele anuale se ştie foarte bine şi se pot defini care sunt produsele ce se vor achiziţiona centralizat.

Faţă de legea 34/2006 este şi mai neclară (anunţată ca fiind o lege specială) problema concesiunilor (inclusă neclar în actuala lege şi generând confuzii cu categoria de servicii), potrivit AOAR.

Mai mult, asociaţia consideră că actualul proiect de lege creşte gradul de confuzie între achiziţia publică şi prevederile legale incluse în recent aprobata lege a PPP (chiar în capitolul definiţiei achiziţiei de servicii, care pot fi de proiectare, proiectare execuţie) faţă de BOT (lege PPP), unde după construcţie se prevede şi exploatarea şi la final, după perioada de recuperare a investiţiei se transferă beneficiarului public.

AOAR consideră că toate prevederile legate de sectorul serviciilor sociale trebuie cuprinse într-o legislaţie specială (economia socială) similar cu Legislaţia pentru achiziile specifice instituţiilor implicate în activităţile de siguranţă naţională.

AOAR solicită revederea structurii actualului document, plecând de la necesităţile majore a realizării de investiţii (construcţii, infrastructură de servicii publice central, dar mai ales locale) necesare îmbunătăţirii rapide şi semnificative a condiţiilor economice şi sociale prin implicarea transparenţă a sectorului privat.

AOAR cere să se clarifice dacă regulile prezenţei legi a Achiziţiilor publice se vor aplica şi proiectelor finanţate din fonduri UE.

AOAR apreciază încercarea de flexibilizare a criteriilor de atribuire a unor contracte de achiziţii publice şi pe alte criterii decât preţul cel mai mic, dar consideră insuficiente criteriile ce ar trebui să fie utilizate în aprecierea cazurilor în care atribuirea se face pe criteriul " cel mai competitiv economic".

(E.D.)

---

Actualizare 11:54 PSPR a transmis MFP propuneri şi observaţii la proiectul de Lege privind achiziţiile publice

Astăzi, Patronatul Serviciilor Private din România (PSPR) a transmis Ministerului Finanţelor Publice (MFP) o serie de propuneri şi observaţii la proiectul de Lege privind achiziţiile publice, atrăgând atenţia autorităţilor asupra "necesităţii reconsiderării unor prevederi ale actului normativ, în spiritul principiilor menţionate la Art. 2 alin. (2)", arată un comunicat remis azi redacţiei.

"În calitatea sa de actor instituţional şi de partener de dialog social, Patronatul Serviciilor Private din România susţine orice demers menit să creeze condiţii legale stimulative pentru dezvoltarea sectorului serviciilor private, asumându-şi o poziţie activă şi constructivă în dezbaterea publică a propunerilor legislative iniţiate de autorităţile publice din România", arată sursa citată.

Potrivit comunicatului, PSPR consideră că, în forma supusă dezbaterii publice, Legea privind achiziţiile publice, "deşi reprezintă un demers necesar al autorităţilor menit să corecteze deficienţele bine-cunoscute ale sistemului actual de achiziţii publice, nu este în măsură să creeze un cadru transparent şi nediscriminatoriu de atribuire a contractelor de achiziţii publice şi nici să optimizeze achiziţiile publice sub aspectul obţinerii celui mai bun raport calitate-preţ".

"În susţinerea acestei poziţii, aducem în discuţie cel puţin următoarele argumente concrete:

1. Legea achiziţiilor publice abundă în formulări de tipul «de regulă», «cu excepţia» sau «prin derogare», fără a preciza însă şi situaţiile concrete sau argumentele în baza cărora aceste excepţii sunt aplicabile. Prin urmare, forma actuală a legii permite autorităţilor contractante să interpreteze articolele în cauză după bunul plac şi să aplice în mod selectiv principii sau etape ale procesului de achiziţie publică.

(...)

2. Legea nu detaliază suficient de clar situaţiile în care sunt aplicabile diferitele tipuri de proceduri de achiziţii publice, fapt ce afectează atât liberul acces al operatorilor economici, cât şi transparenţa atribuirii contractelor de achiziţii publice.

(...)

3. Referitor la respectarea principiilor nediscriminării şi transparenţei procesului de achiziţie publică, Patronatul Serviciilor Private din România atrage atenţia că Legea privind achiziţiile publice conţine prevederi neclare, care menţin ridicat riscul încălcării principiilor menţionate la Art. 2 alin. (2) de către autorităţile contractante.

(...)

În final, dorim să subliniem că modalitatea aleasă de autorităţile publice pentru a supune consultării un act normativ atât de important, respectiv în mijlocul perioadei de concedii şi pentru o durată de doar 10 zile calendaristice, este cel puţin inoportună, fiind de natură să limiteze posibilităţile unei dezbateri publice reale şi eficiente".

(A.C.)

--------------

Două din cele patru acte normative din pachetul de legi privind Achiziţiile Publice (proiectul privind achiziţiile clasice şi cel privind contestaţiile) au fost publicate spre dezbatere pe 22 iulie, iar în zilele următoare Ministerul Finanţelor le va lansa şi pe celelalte două - pe concesiuni şi pe utilităţi, a anunţat, vineri, ministrul Eugen Teodorovici. "Astfel, la finalul lunii august, vom putea înainta Guvernului spre adoptare întregul proiect de Lege privind Achiziţiile", a completat domnia sa.

Tot mai multe patronate, asociaţii şi ONG-uri au cerut public Guvernului, săptămâna trecută, să prelungească termenul de dezbatere publică a noului pachet de legi privind achiziţiile publice cu minim o lună de zile. Constructorii şi-au unit forţele cu arhitecţii şi inginerii şi au constituit un grup de lucru pentru a putea trimite un punct de vedere complet şi profesionist privind noul pachet de legi. Constructorii susţin că au apelat şi la experţi în acest sens, dar că timpul acordat dezbaterilor este unul mult prea scurt, mai ales că este o perioadă de concedii.

Pe site-ul Ministerului Finanţelor, la capitolul Transparenţă decizională, scrie că proiectele de acte normative sunt în dezbatere publică până la data adoptării de către Guvern. Cele două legi din pachetul dedicat achiziţiilor publice sunt postate şi pe site-ul ANRMAP, fără să fie specificat termenul acordat pentru primirea observaţiilor.

Tiberiu Andrioaiei, secretarul general al Patronatului Societăţilor de Construcţii (PSC), ne-a declarat, recent: "Noi am cerut o perioadă de dezbatere de 60 de zile, nu de zece zile. Autorităţilor le-a luat un an şi jumătate să transpună directiva europeană din domeniu. În zece zile, este fizic imposibil să parcurgem pachetul legislativ şi să ne facem observaţiile, mai ales că nu am fost consultaţi la elaborare". Şi AmCham a criticat, la finele săptămânii trecute, termenul de 10 zile, despre care susţine că a fost acordat dezbaterii noului proiect de lege.

Miza din acest pachet legislativ care transpune o directivă europeană este trecerea de la criteriul "preţul cel mai mic" la "oferta cea mai bună din punct de vedere tehnico-economic". În acest scop, autorităţile contractante trebuie să regăsească în lege criterii clare şi un mod de lucru bine stabilit pentru a putea desemna câştigătorul unei licitaţii.

Constructorii au cerut, în repetate rânduri, în ultimii ani, asigurarea de criterii bazate pe standarde de cost realiste, elaborate de specialiştii sectorului, introducerea certificării firmelor, simplificarea legislaţiei în privinţa conformării administrative în procesul de ofertare, dar şi actualizarea Legii calităţii în construcţii, care a fost deja promulgată într-o formă neacceptată de sector şi fără consultarea acestuia. Ei au mai cerut autorităţilor noastre un cadru unitar de tratare a contestaţiilor în justiţie.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

PREŢUL SĂNĂTĂŢII

Dtlawyers
BTPay
Apanova
GRAMPET GROUP
Electromagnetica
ifep.ro
UNNPR

Curs valutar BNR

26 Noi. 2021
Euro (EUR)Euro4.9491
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3869
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.7398
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8407
Gram de aur (XAU)Gram de aur255.1246

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
romaniansmartcity.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro