Atacatorii din mediul online sunt din ce în ce mai creativi şi, cu ajutorul instrumentelor de inteligenţă artificială, reuşesc să creeze poveşti plauzibile şi emoţionante, menite să inducă în eroare potenţiale victime ale unor fraude prin care acestea pot pierde bani, a afirmat ieri Mihai Rotariu, coordonator al Direcţiei Comunicare, Marketing şi Media din cadrul Directoratului Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC), cu ocazia unei conferinţe de presă.
Mihai Rotariu a spus: ”CELEBaits sunt tentative de fraudă, ce se folosesc de imaginea unor personalităţi cu notorietate în statul respectiv, în cazul nostru, din România. Trebuie spus că atacatorii se folosesc mult mai eficient de avansul tehnologic decât reuşim noi, ca utilizatori, să folosim noi tehnologia pentru a ne apăra. Tocmai din acest motiv, trebuie să lucrăm împreună pentru a ne proteja. Securitatea cibernetică este o responsabilitate comună şi, de cele mai multe ori, prevenţia este vitală şi mult mai importantă decât ce facem ulterior, după ce frauda a avut loc”.
Conform raportului de anul trecut al Global Anti-Scam Alliance, doar 7% dintre persoanele care pierduseră bani în 2023 în urma unei fraude în mediul online au mai reuşit să-şi recupereze suma totală sau o parte din bani. În 2024, cifra a scăzut la 4%, în vreme ce suma totală pierdută din cauza fraudelor online în 2024 este estimată la 1,03 trilioane de dolari, a punctat Mihai Rotariu, adăugând: ”Mai mult, la nivel mondial, acelaşi raport specifică faptul că doar 28% dintre victime ajung să raporteze către autorităţi, pentru că, de cele mai multe ori, poate se simt stânjenite de simplitatea metodelor prin care au fost păcălite în mediul online. Atacatorii sunt din ce în ce mai creativi şi cu ajutorul instrumentelor de inteligenţă artificială pot face ca textul să fie perfect din punct de vedere gramatical în limba nativă, corect adaptat rigorilor limbii şi, totodată, ajută la creativitate, astfel încât să creeze un scenariu, o poveste care să fie plauzibilă pentru potenţiala victimă. Din păcate, vedem foarte multe atacuri care folosesc tehnici de inginerie socială. Atacatorii ne prezintă o poveste care, prima dată, ne emoţionează în mod pozitiv sau negativ - fie că s-a făcut un credit pe numele nostru, cu posibilitatea să pierdem bani, fie suntem anunţaţi că putem să câştigăm un anumit premiu sau o anumită «oportunitate» de investiţii, prin care putem să câştigăm de zece ori suma investită”.
• Mihai Rotariu: ”Trebuie să fim atenţi la atacurile de sezon”
Principala problemă a interacţiunii cu mediul online este legată de lipsa de atenţie a utilizatorilor, a punctat coordonatorul Direcţiei Comunicare, Marketing şi Media din cadrul DNSC, adăugând că trebuie să ne construim o anumită rutină în privinţa securităţii cibernetice, ceea ce ţine, în mare măsură, de sistemul educaţional.
”În această perioadă, trebuie să fim atenţi la atacurile de sezon. Vine perioada vacanţelor şi trebuie să fim foarte atenţi de unde le achiziţionăm. Chiar dacă este vorba despre o platformă recunoscută, cu reputaţie, este posibil ca şi pe acea platformă un anumit cont să fie compromis şi noi, crezând că discutăm cu unitatea de cazare, de fapt, să vorbim cu atacatorii. Dacă aţi efectuat o plată către unitatea de cazare pentru vacanţă, dar ulterior primiţi un mesaj prin care vi se solicită să faceţi din nou plata în aceeaşi aplicaţie, este un semnal că, cel mai probabil, acel cont a fost compromis. Trebuie să vă adresaţi centrului de ajutor al platformei respective şi, mai mult decât atât, să vorbiţi despre astfel de întâmplări cu prietenii, cu familia, inclusiv în mediul online, pentru că securitatea cibernetică este o responsabilitate comună şi colaborarea ajută foarte mult”, a spus Rotariu.
Alin Becheanu, Head of Fraud Monitoring & Prevention în cadrul ING Bank România, a afirmat, în cadrul aceluiaşi eveniment: ”Urmează perioada vacanţelor, apar foarte multe oferte, multe concepte, multe chirii disponibile, cumva la nişte preţuri de chilipir, motiv pentru care este foarte bine să fim atenţi şi să ne dăm seama că, dacă ceva este prea frumos, s-ar putea să nu fie adevărat. Trebuie să încercăm să verificăm informaţiile din mai multe surse şi din canale oficiale”.
Ilie Puşcas, Country Manager în cadrul Binance România, a punctat că, indiferent de expertiza financiară a unei persoane, utilizatorii trebuie să fie foarte atenţi la ceea ce accesează în mediul online şi să utilizeze factori de autentificare suplimentari. ”Cel puţin doi factori pentru orice platformă”, a spus Ilie Puşcaş.
Opinia Cititorului