Abonament gratuit
Videoconferinţa “Investiţii imobiliare şi achiziţii publice în pandemie”Videoconferinţa “Investiţii imobiliare şi achiziţii publice în pandemie”

OPERATORII PRIVAŢI ACUZĂ:Majorări ilegale de tarife la CFR SA

Gheorghe Iorgoveanu
Ziarul BURSA #Companii /

Operatorii de transport feroviar acuză că, la începutul epidemiei Covid-19, CFR SA a majorat ilegal tarifele plătite de agenţii economici, cu un procent situat cu mult peste cota infaţiei, cu încălcarea dispoziţiilor contractuale şi a celor din legislaţia în vigoare.

Conform informaţiilor oferite de Asociaţia Patronală a Operatorilor Privaţi Feroviari (OPSFPR), potrivit Club Feroviar, CFR SA a emis în 4 martie 2020, dispoziţia nr.33 prin care s-a aprobat punerea în aplicare a unor tarife pentru serviciile adiţionale şi prestaţiile furnizate de CFR operatorilor de transport feroviar.

Operatorii privaţi susţin că au fost majorate următoarele tarife:

- tarif pentru transporturi excepţionale: + 24,52%

- tarif pentru verificarea vehiculelor feroviare cu transporturi excepţionale: +24,94%

- tarif de staţionare operativă a materialului rulant:

pentru vagon: + 5,45%

pentru MR motor: + 6,59%

- tarif de staţionare pentru lungă durată a materialului rulant: +11,11 %

- tarif de staţionare la încărcare-descărcare a vagoanelor: + 17,94%

- tarif de manevră a vehiculelor feroviare: +8,54%

- tarif de acces al convoaielor de manevră la/de la infrastructură CFR: + 12,98%.

Toate creşterile de mai sus se situează cu mult peste indicele de inflaţie. Potrivit Institutului Naţional de Statistică, procentul de majorare înregistrat de indicele lunar al preţurilor de consum pentru servicii raportat în luna ianuarie 2020 faţă de luna octombrie a anului trecut (data ultimei actualizări a tarifelor CFR) este de numai 4,88 %, dar acest indice este depăşit de toate majorările de tarife operate de CFR SA.

Vasile Şeclăman, preşedinte al Asociaţiei Patronale a Operatorilor Privaţi Feroviari (OPSFPR), susţine că CFR SA nu a respectat prevederile articolului 31 din Legea 202/2016 prin care "tarifele impuse pentru accesul pe calea ferată în cadrul infrastructurilor de servicii şi furnizarea de servicii în cadrul acestor infrastructuri nu trebuie să depăşească costul furnizării lor plus un profit rezonabil", potrivit Club Feroviar.

Ţinând cond că ultima majorare a avut loc în octombrie, în urma deciziei Consiliului Naţional de Supraveghere în Domeniul Feroviar, creşterea operată la începutul lunii martie nu putea, conform legii, să depăşească rata inflaţiei.

De aceea, operatorii privaţi de transport feroviar acuză CFR SA de "abuz de poziţie dominantă", deoarece Dispoziţia nr 33 din 04.03.2020 încalcă normele contractului de acces pe infrastructura feroviară încheiat între CFR şi OTF, conform cărora majorările de taxe şi tarife trebuie comunícate către firmele din domeniu cu minimum 30 de zile calendaristice înainte de data aplicării, fapt ce nu s-a întâmplat la recenta majorare.

CFR SA susţine însă că a existat această comunicare a deciziei, începând cu 6 martie 2020, dar operatorii de pe calea ferată arată că aceasta s-a făcut neconform, prin Divizia Trafic de la Regionalele CF. Mai mult, operatorii feroviari afirmă că modificarea unilaterală şi fără nicio negociere a tarifelor pentru servicii adiţionale furnizate de CFR SA pentru OTF este practic o majorare considerabilă a acestor tarife, cu excepţia tarifului de opriri comerciale ale trenurilor de călători (care are o scădere de 3,3%), aceste creşteri având un impact semnificativ asupra costurilor înregistrate de OTF.

"Aceste aspecte (...) în opinia noastră, trebuie reanalizate deoarece poate situa CN CFR SA în poziţia de a nu respecta atât Contractul de acces încheiat cu fiecare OTF în parte, prevederile Legii 202/2016, dar şi de a săvârşi o abatere foarte gravă prevăzută de Lecea concurenţei Nr. 21/1990 şi anume Abuzul de poziţie dominantă", a declarat Vasile Şeclăman, preşedintele OPSFPR.

Operatorii de transport feroviar mai acuză faptul că, în timp ce ei au înregistrat venituri reduse în perioada stării de urgenţă, reprezentanţii CFR SA nu au luat în seamă solicitările de reducere sau scutire a plăţii tarifelor aplicate în tot acest timp. Mai mult, cei de la CFR SA susţin că ei au pus la dispoziţie tuturor operatorilor de transport feroviar întreaga infrastructură în condiţii corespunzătoare pentru ca traficul să se desfăşoare în condiţii normale, că nu sunt îndeplinite condiţii de forţă majoră şi că neîncasarea tarifelor respective, aşa cum au fost ele majorate, ar duce la reducerea fondului de salarii şi la cel de întreţinere a infrastructurii.

În concluzie, operatorii privaţi de transport feroviar au solicitat Ministerului Transporturilor anularea majorărilor dispuse de CFR SA, în 4 martie 2020.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatservicii curatenie