Planuri măreţe pentru construcţia de autostrăzi, din nou, pe hârtie

PETRE BARAC
Ziarul BURSA #Companii #Construcţii / 9 aprilie 2014

Planuri măreţe pentru construcţia de autostrăzi, din nou, pe hârtie

Guvernul vrea 2440 km de autostradă până în 2020

Faptul că ţara noastră duce o lipsă acută de autostrăzi nu mai este un secret pentru nimeni, deşi niciodată nu am dus lipsă de mari proiecte de infrastructură. Deşi nu avem autostrăzi, puţinele proiecte construite sunt printre cele mai scumpe din Europa şi au şi deficienţe în calitate.

Cu toate acestea, autorităţile insistă să facă planuri măreţe pe hârtie.

Ieri, premierul Victor Ponta a declarat că vrea să construiască 2440 de kilometri de autostradă până în 2020. "Aceste investiţii trebuie să se încadreze într-o strategie pe care am lansat-o deja, numită < România 100 >, iar în 2018 trebuie ca fiecare regiune istorică a ţării să aibă o comunicare directă cu celelalte regiuni", a mai precizat domnia sa.

Este greu de crezut că aceşti kilometri de drum vor fi construiţi în termenul anunţat de primul ministru dacă luam ca exemplu celebra Autostradă Transilvania, care ar fi trebuit realizată de compania americană Bechtel. Contractul de execuţie, încredinţat direct către Bechtel, a fost semnat în 2003, iar lucrările trebuiau terminate în 2011. Suntem în 2014, avem 52 de kilometri terminaţi din această autostradă (circa 12% din lungimea totală prevăzută), iar Guvernul a plătit celor de la Bechtel fabuloasa sumă de 1,2 miliarde de euro. Anul trecut, contractul a fost reziliat.

Victor Ponta susţine că, în următorii ani, "trebuie alocaţi mai mulţi bani pentru proiectele locale decât pentru cele centrale".

Potrivit datelor anunţate ieri de reprezentanţii Ministerului Transporturilor, au fost absorbite fonduri europene în valoare de 923 de milioane de euro prin Programul Operaţional Sectorial Transport (POST), din care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a atras 559 milioane euro doar pentru infrastructura rutieră.

Marian Oprişan, preşedintele Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România (UNCJR), a declarat: "Este foarte important ca absolut toate regiunile ţării să fie interconectate şi să aibă şanse egale de dezvoltate, iar infrastructura este elementul cheie. România are nevoie de culoarul IV (autostrada de la est la vest) şi de culoarul IX (autostrada de la nord la sud)".

Conform ministrului Transporturilor, Dan Şova, în momentul de faţă avem, în total, 646 de kilometri de autostradă. Domnia sa susţine că alţi 148 km sunt în lucru, încă 169 km se află în stadiul de licitaţie, iar restul de 1348 de kilometri sunt "în pregătire".

Ministrul Şova susţine că are şi surse de finanţare pentru acest amplu proiect: "În primul rând, ar urma să vină 1,2 miliarde de euro din fondurile europene care nu au fost absorbite în perioada 2007-2012. Apoi, vom avea 3,5 miliarde de euro din fondul de coeziune 2007-2013 (alocare financiară de la UE). Nu în ultimul rând, anul acesta, 2 miliarde de lei vor fi alocaţi din acciza de 7 eurocenţi pe litrul de carburant, iar, începând cu 2015 - 2,4 miliarde de lei sunt aduşi anual de această taxă suplimentară".

Ministrul Transporturilor a mai precizat că în 2014 vor fi elaborate studiile de fezabilitate pentru 1797 de kilometri de autostradă. Până la finalul anului, urmează să licităm 375 km de autostradă şi alţi 652 km vor fi în execuţie. Din 2015, vor intra în execuţie 1186 de kilometri".

Dan Şova a subliniat că banii din acciza de pe carburant vor finanţa, în total, 697 km de autostradă.

CNADNR va semna contractele pentru loturile 3 şi 4 ale autostrăzii Sebeş-Turda, după ce Curtea de Apel a respins contestaţiile, şi aşteaptă hotărârea instanţei pentru celelalte două tronsoane, a declarat Dan Şova, ministrul Transporturilor.

Domnia sa a precizat, citat de Mediafax: "Pe două tronsoane din Sebeş-Turda, loturile 3 şi 4, am câştigat definitiv la Curtea de Apel, deci se pot semna contractele. Ieri a venit şi a doua decizie, mai avem două tronsoane de aşteptat tot la Curtea de Apel, întrucât s-a contestat tot bineînţeles".

CNADNR a selectat, în luna decembrie, constructori români, italieni şi austrieci pentru construcţia autostrăzii Sebeş-Turda, cu o lungime de 70 de kilometri, iar preţul pe kilometru este de 6 milioane euro.

Pentru primul lot, cu o lungime de 17 kilometri, a fost selectată asocierea italiană Impregilo - Salini, în vreme ce lotul al doilea, de 24,2 kilometri, va fi proiectat şi construit de asocierea de firme italiene şi româneşti RCM Construzioni/ Imob Lux Construct /Consinit /Societatea de Construcţii Napoca/ Impresa Ferrara S.N.C Di Angela & Rossella Ferrara/ T Dancor RomConstruct / Shelter Construct/ Associazione Cooperativa Muratori & Affini Ravenna/ Schiavo & C/Eurocerad International.

Lotul al treilea, de 12,4 kilometri, a fost adjudecat de asocierea italiană Tirrena Scavi - Societa Italiana per Condotte d'Acqua, iar ultimul tronson, de 16,3 kilometri, a fost atribuit PORR Construct - PORR Bau (Austria).

Lucrările sunt finanţate cu bani europeni, din Fondul de Coeziune (85%), şi de la bugetul de stat, iar termenul pentru finalizarea acestora este de 70 de luni de la data atribuirii.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Apanova
BTPay
Electromagnetica
infinitumcosmetics.ro
fabricadeceai.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

27 Mai. 2022
Euro (EUR)Euro4.9429
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6098
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.8066
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8083
Gram de aur (XAU)Gram de aur275.5597

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
romaniansmartcity.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro