PREŞEDINTELE MACRON PUNE BAZELE UNUI MONOPOL INDUSTRIALNaval Group, o companie cu probleme

GEORGE MARINESCU
Ziarul BURSA #Politică /

Naval Group, o companie cu probleme

Concernul francez, care va construi cele patru corvete destinate Forţelor Navale Române, implicat în mai multe scandaluri 

Şpagă de 70 de milioane de euro în Brazilia

Întârzieri de trei ani la un contract similar derulat în Malaezia

Fincantieri, partenerul italian al Naval Group, acuzat de exploatarea muncitorilor străini

Pe baza Cooperării Structurale Permanente în domeniul apărării (PESCO), 25 dintre miniştrii apărării din Uniunea Europeană au aprobat, la începutul acestei săptămâni, 13 noi proiecte în care rolul principal îl va deţine Franţa. Din cele 13 proiecte PESCO, Franţa are un rol determinant în 10 şi este conducătorul a trei proiecte majore, dintre care unul se referă la constituirea unei patrule europene de corvete (EPC). Conform acestuia din urmă, care este şi cel mai rapid realizabil în opinia factorilor de decizie de la Paris, Franţa şi Italia vor proiecta şi vor dezvolta un "prototip pentru o nouă clasă de nave militare".

Sub această sintagmă, de fapt se ascunde altceva. Cooperarea celor două state pentru construirea unei patrule europene de corvete este, în realitate, punerea în practică a acordului încheiat la începutul acestui an de companiile Naval Group din Franţa şi Fincantieri din Italia. Practic, cele două firme care acum constituie un fel de consorţiu în domeniul construcţiei navelor militare, prin proiectul aprobat recent de PESCO, vor deţine monopolul în industria de apărare europeană din domeniul naval şi îi vor înlătura pe toţi ceilalţi concurenţi existenţi în acest moment pe piaţă.

Războiul celor de la Naval Group şi Fincantieri cu concurenţii lor de pe piaţa europeană de tehnică şi tehnologie militară a demarat odată cu licitaţia privind construirea celor patru corvete necesare Forţelor Navale Române. Deşi Naval Group şi Fincantieri au pornit în această licitaţie de pe poziţii diametral opuse, în cursul procedurii de achiziţie, cele două companii au decis punerea în practică a acordului încheiat la începutul lui 2019. Acest lucru s-a văzut imediat, în momentul în care Fincantieri şi-a retras contestaţia depusă la instanţa de contencios administrativ împotriva procedurii de achiziţie publică, şi-a retras plângerea formulată la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor şi nu a mai dat curs iniţiativei de sesizare a organelor penale cu privire la anumite infracţiuni care ar fi fost săvârşite de oficiali din cadrul Ministerului Apărării Naţionale în cursul procedurii de achiziţie a corvetelor marine. Acţiunile celor de la Fincantieri au avut drept rezultat atribuirea, la începutul lunii iulie, de către MApN, a contractului de construire a corvetelor către asocierea Naval Group - Şantierul Naval Constanţa, pe baza criteriului preţul cel mai mic. Preţul oferit de cei de la Naval Group a fost de 1,2 miliarde euro, cu doar 50 milioane de euro mai puţin decât preţul oferit de compania olandeză Damen. Companie cu care cei de la Naval Group se află în acest moment în concurenţă chiar şi în Olanda. Ministerul Apărării din Olanda are în prezent, în derulare, o achiziţie publică, privind construirea unor submarine, în care principalii ofertanţi sunt cele două companii. Iar acest lucru se vede prin prisma articolelor publicate de o parte a presei olandeze, materiale critice la adresa companiei Damen, care este tratată ca şi cum ar fi o companie străină.

Şpagă pentru contractele militare

Problema cu cei la Naval Group este cu totul alta. Strategia lor este să ofere preţul cel mai mic, la orice tip de achiziţie publică, pentru a câştiga contractele respective. Ulterior, în momentul construcţiei, mai precis atunci când beneficiarul nu mai are nicio cale de a schimba soarta achiziţiei, compania franceză solicită o creştere a preţului iniţial, iar statul respectiv este nevoit să accepte această majorare pentru a-i fi livrată capacitatea contractată. Unul dintre aceste cazuri, care a fost relatat amplu de postul de televiziune France 24, este Afacerea Karachi. Denumirea cazului este dată de faptul că 15 ingineri francezi din domeniul apărării, printre care se numărau şi angajaţi ai companiei Naval Group au pierit, în anul 2002, într-un atentat în localitatea pakistaneză Karachi. Iniţial s-a crezut că Al Qaeda este responsabilă pentru atentat, dar ulterior probele au arătat că tragedia s-a produs din cauza unei şpăgi care nu ar fi ajuns unde trebuie. Pe lângă mita oferită autorităţilor din Pakistan şi din Arabia Saudită pentru ca firma DCN - actuala Naval Group - să câştige procedurile de achiziţie a unor submarine şi fregate, procurorii francezi susţin că a mai existat o sumă care ar fi folosită în finanţarea campaniei prezidenţiale din 1995 a fostului premier din Hexagon Edouard Balladur.

Săptămâna trecută, trei foşti oficiali francezi au fost puşi sub acuzare în acest caz: Nicolas Bazire, fostul şef al campaniei prezidenţiale al lui Balladur; Renaud Donnedieu de Vabres, fost consilier al ministrului apărării, Francois Leotard; Thierry Gaubert, fost asistent al lui Nicolas Sarkozy, pe vremea când fostul preşedinte al Franţei era ministrul de finanţe din Hexagon. Printre acuzaţii din Afacerea Karachi se numără şi - surpriză! - Dominique Castellan, fost şef al diviziei internaţionale al companiei DCN (care ulterior şi-a schimbat denumirea în Naval Group). Edouard Balladur, în vârstă de 90 de ani, a fost citat de autorităţile franceze pentru a preciza de unde a avut fondurile derulării campaniei sale prezidenţiale din anul 1995.

Un alt contract cu probleme, gestionat de Naval Group, este cel privind construirea a cinci submarine cu propulsie nucleară pentru Brazilia. Valoarea contractului se ridica la 6,7 miliarde euro.

Conform unui material publicat de jurnaliştii francezi de la mediapart.fr, fostul ministru brazilian de finanţe, Antonio Palloci, susţine că acest contract a fost acordat, în urma plăţii unor comisioane de 70 de milioane de euro. Palloci mai arată că, în 6 septembrie 2009, preşedintele francez Nicolas Sarkozy şi preşedintele brazilian Luiz Inacio Lula da Sillva au discutat despre plata comisioanelor respective din contractul cu Naval Group. În plata acestor sume ar fi fost implicată şi succesoarea lui Lula la preşedinţia Braziliei, Dilma Roussef, care a fost suspendată din funcţie pentru falsificarea de fonduri publice. Plăţile ilegale respective ar fi fost făcute de către cei de la Naval Group prin intermediul Odebrecht, firma parteneră din Brazilia. Scandalul financiar respectiv a izbucnit în mai 2017, când publicaţia "Le Parisien" a dezvăluit faptul că autorităţile franceze au deschis o anchetă de corupţie privind modul în care DCNS (Naval Group) a devenit beneficiarul programului de înzestrare a Marinei Militare braziliene.

Construcţia locală de corvete - o problemă nerezolvată de Naval Group

Dar să revenim la construcţia de corvete, specialitatea celor de la Naval Group. În 2014, compania franceză a câştigat contractul pentru construcţia a patru corvete Gowind - cunoscute sub numele de clasa El-Fateh din Marina Egipteană. Conform contractului, prima corvetă trebuia construită în şantierele navale franceze, în timp ce următoarele trei urmau să fie realizate în şantierul naval din oraşul egiptean Alexandria. Prima corvetă El Fateh a fost livrată în Egipt în octombrie 2017.

Construcţia locală în Egipt a început în aprilie 2016, însă de atunci şi până acum au existat mai multe întârzieri ale termenului de livrare pentru următoarele trei corvete. Din cauza întârzierilor de pe lanţul de producţie deservit de Naval Group, livrările următoare ar urma să aibă loc, conform estimărilor companiei franceze, în perioada 2020-2021. Nemulţumiţi de modul de lucru al celor de la Naval Group, factorii de decizie din cadrul Ministerului Apărării de la Cairo au contactat compania germană TKMS pentru achiziţionarea a şase nave, dintre care doar două ar urma să fie construite în Egipt.

O altă afacere controversată derulată de Naval Group, sub fosta denumire - DCN - s-a derulat în Malaezia, unde compania franceză a semnat în decembrie 2011 un contract prin care trebuia să construiască şase nave militare în Şantierul Naval Boustead din ţara asiatică. Din păcate, contractul nu a fost finalizat nici până acum de cei de la Naval Group, din cauza indisponibilităţii anumitor componente, fapt care a dus la peste 36 de luni de întârziere faţă de termenul iniţial în care compania franceză trebuia să livreze navele respective. Până acum, francezii au livrat doar trei nave şi se află în întârziere cu cea de-a patra. Marina Regală din Malaezia a achitat către Naval Group peste 6 miliarde de ringitt, adică 1,2 miliarde euro, din cele 9 miliarde de ringgit malaezieni (2,1 miliarde dolari). Numai că autorităţile din Malaezia, pentru a finaliza acest proiect, vor fi nevoite să bage mâna adânc în buzunar pentru a scoate mai mulţi bani ca să primească şi celelalte trei nave restante din contractul cu Naval Group.

Mai amintim că partenerii europeni ai Naval Group, cei de la compania italiană Fincantieri, au şi ei o mulţime de probleme. Săptămâna trecută, Poliţia financiară italiană a percheziţionat birouri ale mai multor companii care lucrează pentru constructorul naval Fincantieri, în cadrul unei anchete privind corupţia, fraudarea şi exploatarea lucrătorilor.

Procurorul de caz a relatat presei italiene că 34 de persoane sunt cercetate pentru "exploatare sistematică" a lucrătorilor străini aduşi din Bangladesh şi Albania în şantierele navale din portul Marghera, care execută comenzi pentru Fincantieri.

Percheziţiile au implicat 19 companii din şapte regiuni italiene şi 12 manageri ai companiei Fincantieri, se arată în declaraţia procurorului de caz, fără a se specifica dacă directorii sunt anchetaţi.

Contactaţi de jurnaliştii italieni, reprezentanţii companiei Fincantieri nu au transmis nici un punct de vedere în legătură cu această anchetă.

Ancheta derulată în Italia este importantă şi pentru soarta contractului privind corvetele ce vor fi construite în România. Deoarece Şantierul Naval Constanţa nu deţine forţa de muncă necesară pentru derularea acestui contract în parteneriat cu Naval Group, surse apropiate societăţii de la ţărm de mare susţin că vor fi angajaţi navalişti din străinătate, cu precădere din Asia.

În aceste condiţii, prin prisma informaţiilor de mai sus, reiterăm încă o dată graba cu care fostul ministru al apărării, Gabriel Leş, a acordat contractul privind construcţia corvetelor către compania franceză Naval Group. Suntem curioşi dacă membrii comisiei de licitaţie din cadrul MApN au căutat pe internet informaţii referitoare la contractele similare derulate de francezi şi dacă i-au întrebat pe aceştia despre problemele apărute în livrarea corvetelor în Malaezia şi Egipt. Nu mai amintim despre contractul cu şpăgi de zeci de milioane de euro din Brazilia.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
Hidroelectrica
Business Card
BTPay
e-distribuţie
Cotnari
parmafood
smart city industry awards 2019
Calendarul BURSA 2019

ENGLISH SECTION

more articles

Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS