Preţurile mărfurilor, stimulate de speranţele legate de un vaccin împotriva Covid-19

A.V.
Ziarul BURSA #Internaţional / 15 decembrie 2020

Preţurile mărfurilor, stimulate de speranţele legate de un vaccin împotriva Covid-19

Sectorul petrolier conduce avansul de care se mai bucură metalele industriale şi materiile agricole

Optimismul generat de distribuirea la scară largă a unui vaccin eficient împotriva Covid-19 şi speranţele legate de o redresare economică anul viitor, ca urmare a deblocării activităţii din mai multe domenii, au declanşat o creştere importantă a preţurilor mărfurilor, cele mai importante câştiguri fiind înregistrate pe pieţele energetice.

Conform Financial Times (FT), indicele S&P GSCI, care măsoară evoluţia preţurilor materiilor prime, a crescut cu 14% de la începutul lunii noiembrie, iar în cadrul acestuia, sectorul energetic a avut un câştig de 24%, cel al metalelor industriale - de 14%, iar al cotaţiilor agricole - de 5%. În schimb, preţul aurului, care a atins niveluri record mai devreme în 2020, a coborât cu 3%, în condiţiile în care investitorii au vândut ca să obţină profituri din deţinerile lor în ETF-uri (exchange-traded-fund, fonduri tranzacţionate la bursă).

Descoperirea de vaccinuri împotriva coronavirus, anunţată în noiembrie, a condus la o regândire a previziunilor în rândul analiştilor şi traderilor cu privire la traiectoria economiei globale anul viitor, ceea ce a generat pariuri pe preţuri mai mari ale mărfurilor.

"Fluxurile speculative se află pe «scaunul şoferului» în contextul condiţiilor financiare actuale", potrivit analiştilor Morgan Stanley, care adaugă că, odată cu redresarea economică aşteptată în 2021 sunt preconizate niveluri maxime recod pe segmentul preţurilor materiilor.

Preţurile petrolului şi ale altor produse energetice au scăzut în această primăvară, în condiţiile în care ţările din întreaga lume au fost în blocaj economic, oamenii au încetat să circule cu maşina, iar călătoriile aeriene s-au oprit.

Conform estimărilor băncii germane Commerzbank AG, cererea globală de petrol a scăzut cu un procent fără precedent (-8,8%) în 2020, chiar dacă s-a redresat semnificativ în ultimele săptămâni.

FT menţionează că printre cei mai mari câştigători de la începutul lunii noiembrie se numără combustibilul pentru transport maritim şi motorina. Spre exemplu, preţul futures al motorinei cu conţinut scăzut de sulf - un grup care include atât combustibilul maritim, cât şi motorina, a urcat cu aproape o treime pe măsură ce navele container au revenit pe mare, iar camioanele de livrare - pe şosele, ca să transporte la cumpărători aceste materii.

Cotaţia ţiţeiului european Brent, care a revenit săptămâna trecută la pragul de 50 de dolari pe baril pentru prima dată din decembrie 2019, a crescut cu 28% de la începutul lunii noiembrie.

Chiar şi preţul cărbunelui termic, care nu mai este un combustibil preferat, a crescut cu 25%, notează sursa, menţionând că acest lucru a fost determinat de redresarea cererii de import din Asia şi de pagubele din infrastructura de export de profil din Australia.

Şi industria minieră se bucură de un impuls, preţurile metalelor industriale fiind în ascensiune. Cotaţia minereului de fier a crescut cu 25% de la începutul lunii noiembrie, până la un nivel maxim al ultimilor şapte ani, în baza cererii din China. Îngrijorările legate de ciclonii care lovesc Australia de Vest susţin, de asemenea, preţurile mărfurilor din acest domeniu. Preţul cuprului a crescut cu 16%, până la maximul ultimilor şapte ani, de 7.749 dolari pe tonă, în timp ce cotaţia plumbului a urcat cu 16%.

China a sprijinit, de asemenea, pieţele agricole, iar preocupările meteorologice cauzate de fenomenul meteorologic La Nina se adaugă presiunii ascendente. Cotaţia boabelor de soia a crescut cu 11% din noiembrie, în timp ce preţul bumbacului a consemnat un plus de 7%.

Analiştii Fitch Solutions se aşteaptă ca petrolul să se numere printre mărfurile cu evoluţii foarte bune în 2021, iar metalele industriale să aibă o evoluţie mixtă. În timp ce majoritatea preţurilor metalelor sunt aşteptate să crească, Fitch anticipează un avans limitat pentru cotaţiile minereului de fier, după performanţele solide din acest an.

S&P Global Platts: Redresarea cererii mondiale de ţiţei va accelera în semestrul al doilea din 2021

Cererea globală de petrol va creşte în 2021, dar nu suficient pentru a depăşi nivelurile din 2019, deoarece pandemia de coronavirus va continua să pună presiuni pe cererea de combustibili pentru transport, în special de combustibil pentru avioane, potrivit S&P Global Platts Analytics.

"Cererea de petrol se va redresa cu peste şase milioane de barili pe zi în 2021, dar, conform aşteptărilor, consumul va fi cu peste două milioane de barili pe zi sub cel de 101,9 milioane de barili/zi din 2019. De ce? Clasa de mijloc globală - motorul real al cererii de petrol - se va confrunta cu presiuni continue din cauza inegalităţii bogăţiei şi a incertitudinilor legate de pandemia de Covid-19", declară Chris Midgley, şef global al S&P Global Platts Analytics.

Perspectivele arată o redresare a produsului intern brut global (PIB), evidenţiată de o accelerare a creşterii în a doua jumătate a anului 2021, conform sursei.

Lansarea vaccinurilor eficiente împotriva coronavirusului "a creat un val de optimism pe pieţele de mărfuri, în ciuda faptului că elementele fundamentale sunt neschimbate", spune Midgley, menţionând: "În timp ce pe termen lung suntem mai optimişti în legătură cu o revenire a cererii de petrol, care ne determină să ne revizuim în urcare perspectivele de cerere în 2021, pe termen scurt ne aşteptăm ca lucrurile să se înrăutăţească în contextul înăspririi restricţiilor din al doilea val de pandemie în SUA şi Europa, ceea ce se va resimţi într-o cerere de benzină mult mai slabă decât în alţi ani, în timpul sezonului de sărbători".

Din cauza reducerii accentuate a călătoriilor cu avionul, cererea de kerosen/combustibil pentru avioane a reprezentat mai mult de o treime din scăderea globală a cererii în 2020, adică aproximativ 3,1 milioane de barili/zi din pierderea totală de 8,7 milioane barili/zi pe segmentul cosnumului.

"Vedem că situaţia zborurilor interne se îmbunătăţeşte, dar nu vedem acelaşi lucru pe piaţa zborurilor internaţionale", mai spune Midgley.

Platts Analytics se aşteaptă ca preţul petrolului Brent să se fie pe termen scurt în zona a 40 de dolari pe baril, dar să revină la 50 de dolari/baril până la sfârşitul anului 2021.

IRNA: Iranul îşi va majora producţia de petrol din martie 2021

Iranul intenţionează să producă 4,5 milioane de barili de ţiţei şi condensat anul următor, care începe pe 21 martie, şi să exporte 2,3 milioane de barili pe zi în cazul ridicării sancţiunilor actuale impuse de SUA, conform agenţiei de ştiri IRNA.

Jafar Ghaderi, membru al comisiei de planificare şi buget al Parlamentului de la Teheran, declară, citându-l pe ministrul Petrolierului din ţară, Bijan Zanganeh, că acest obiectiv a fost stabilit în proiectul de lege al bugetului ţării pentru anul viitor, care este în prezent dezbătut în cadrul Legislativului.

Preşedintele ales al SUA, Joe Biden, a declarat că este deschis unui angajament cu Iranul, inclusiv o posibilă renegociere a acordului nuclear care a ridicat sancţiunile asupra sectorului petrolier iranian.

Amintim că actualul preşedinte american Donald Trump a retras SUA din acord în 2018, reimpunând sancţiunile dure care, potrivit administraţiei de la Washington, au eliminat aproximativ două milioane de barili/zi din exporturile de petrol iranian.

Goldman Sachs: "Traiectorie ascendentă de lungă durată pe segmentul mărfurilor"

Lumea va intra pe o traiectorie ascendentă "de lungă durată" în privinţa mărfurilor, din care chiar şi petrolul va avea de câştigat, deoarece lipsa investiţiilor din domeniu, deprecierea dolarului, cheltuielile guvernamentale şi tranziţia energetică vor creşte cererea la nivel global, conform şefului global al Goldman Sachs, Jeffrey Currie.

Recent, acesta a declarat, citat de FT, că "fiecare piaţă de materii prime, cu excepţia grâului, se află într-un deficit astăzi". Domnia sa a adus în atenţie piaţa petrolului, unde cheltuielile de capital au scăzut cu o proporţie fără precedent, de 40%, în prima jumătate a lui 2020.

Jeffrey Currie subliniază că, anul viitor, cererea de ţiţei va fi alimentată şi de cheltuielile generate de tranziţia energetică, datorită volumului de petrol consumat în derularea proiectelor de infrastructură destinate energiei verzi.

Goldman Sachs are un preţ ţintă pentru petrol de 65 de dolari/baril la sfârşitul anului 2021 şi prognozează o recuperare rapidă a cererii. Conform băncii de investiţii, cererea globală de petrol va ajunge la 102,5 milioane de barili/zi în 2021, faţă de 100 milioane de barili/zi, cât preconizează Agenţia Internaţională a Energiei că a fost cererea de petrol în 2019.

Currie susţine că o slăbire a dolarului SUA oferă, de asemenea, un impuls pentru sectorul mărfurilor, cu efectul deja evident în creşterea preţurilor petrolului, cuprului şi minereul de fier. "Suntem în traiectorie ascendentă chiar de pe acum", potrivit lui Currie.

Săptămâna trecută, preţul minereului de fier a atins nivelul maxim al ultimilor şapte ani.

De menţionat că, în luna noiembrie, Goldman Sachs a informat că îşi menţine recomandarea "overweight" pentru sectorul materiilor prime în 2021, considerând că acesta va avea o evoluţie ascendentă anul viitor.

Banca estimează un câştig de circa 27%, în termen de 12 luni, a S&P/Goldman Sachs Commodity Index (GSCI), din care un avans de 19,2% pentru metale preţioase, de 40,1% pentru sectorul energetic şi de 3% pentru metalele industriale. În schimb, pentru segmentul agricol, estimarea este negativă, de -1%.

Pentru aur, banca preconizează un preţ de 2.300 de dolari uncia anul viitor, iar pentru argint, de 30 de dolari uncia, considerând că inflaţia va creşte, ceea ce va susţine cotaţia metalului galben, iar cererea de instalaţii solare va stimula preţul argintului.

"Pe piaţa metalelor am văzut o scădere accentuată a cheltuielilor de capital de întreţinere şi întreruperi în producţie, elemente care se vor resimţi şi în 2021", preconizează Goldman Sachs, adăugând: "Acest lucru sugerează că, deşi cererea va scădea în săptămânile următoare pe măsură ce iarna va exacerba pandemia de Covid-19, pieţele vor continua, probabil, să se reechilibreze, cu excepţia unui colaps total al cererii".

S&P Global Platts: Exporturile de oţel din China vor creşte

Exporturile de produse din oţel finite ale Chinei se aşteaptă să crească la 65 - 75 de milioane de tone în 2021, de la aproximativ 54 - 55 de milioane de tone în 2020, potrivit calculelor recente efectuate de S&P Global Platts, care pune acest avans pe seama redresării cererii pentru exporturile de profil ale Chinei şi a unei probabile încetiniri pe plan intern, începând de anul următor.

Platts estimează că producţia de oţel brut a Chinei va fi de 1,068 miliarde de tone în 2021, faţă de 1,045 miliarde de tone, cât este previziunea pentru 2020. Drept urmare, raportul dintre exporturile Chinei şi producţia de oţel brut realizată de ţara asiatică este aşteptată să crească la 6,4%-7,4% în 2021, de la 5,5% in 2020.

Conform Platts, capacitatea de fabricaţie a oţelului brut a Chinei va creşte cu 27 de milioane de tone pe an, la 1,284 de miliarde de tone pe an la sfârşitul lui 2021, de la 1,257 miliarde de tone pe an la finele lui 2020.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Dezbaterea online “Exporturile, în primul rând!”
BTPay
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale

Curs valutar BNR

05 Mar. 2021
Euro (EUR)Euro4.8831
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.0924
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.4065
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6478
Gram de aur (XAU)Gram de aur223.0612

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Hidroelectrica
Concurs de idei de afaceri inovative ”Money is Funny” – ÎNSCRIERI
www.hipo.ro
HackITall2
Women Professionals in the Automotive Industry
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro