Conferinţa BURSA “Energia în priză”Conferinţa BURSA “Energia în priză”

RADIOGRAFIA CONPET SA / REPREZENTANŢII CONPET:Programul de investiţii pe 2018 - realizat în proporţie de 91%

A consemnat MIHAI GONGOROI
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital /

Programul de investiţii pe 2018 - realizat în proporţie de 91%

Strategia companiei ţinteşte obţinerea poziţiei de jucător regional, inclusiv prin dezvoltarea unor activităţi conexe celei de bază  

Pagubele rezultate din săvârşirea unor infracţiuni reprezintă 88,89% din totalul pierderilor de ţiţei, respectiv 256 de tone, echivalentul a 0,52 milioane de lei

Proiectul Piteşti - Pancevo necesită o reevaluare

Conpet trebuie să identifice soluţii şi să dezvolte noi activităţi care să contracareze riscurile reprezentate de scăderea producţiei interne de ţiţei şi foarte pro­babila creştere a importurilor, ne-au transmis reprezentanţii companiei, care au subliniat că, ţinând cont de contextul actual, pentru următorii ani, transportatorul de produse petroliere ţinteşte obţinerea poziţiei de jucător regional, inclusiv prin dezvoltarea unor activităţi conexe celei de bază.

Potrivit oficialilor Conpet, deşi Uniunea Europeană a găsit soluţii pentru diversificarea rutelor şi a surselor de furnizare a ţiţeiului către Europa Centrală, foarte probabila creştere a afluxului de ţiţei dinspre Marea Caspică înspre pieţele europene va necesita, cu siguranţă, reevaluarea atât a proiectului Pan-European Oil Pipeline, cât şi a proiectului Piteşti-Pancevo.

Reporter: Care este situaţia construcţiei conductei Piteşti-Pancevo, în condiţiile în care proiectul Pan-European Oil Pipeline (PEOP), menit să conecteze Constanţa cu Trieste, pare abandonat de către Uniunea Europeană?

Conpet: Proiectul Piteşti-Pancevo reprezintă varianta la scară regională restrânsă a proiectului Pan-European Oil Pipeline (PEOP), care viza construirea unei conducte de petrol între Constanţa şi Trieste. La debutul anilor 2000, miza proiectului era crearea unei rute de transport ieftine a ţiţeiului din bazinele Mării Caspice şi a Mării Mediterane către Europa de Vest. Deşi Uniunea Europeană a găsit soluţii pentru diversificarea rutelor şi a surselor de furnizare a ţiţeiului în Europa Centrală, foarte probabila creştere a afluxului de ţiţei dinspre Marea Caspică înspre pieţele europene va necesita, cu siguranţă, reevaluarea celor două proiecte.

Reporter: Aveţi în vedere o strategie de diversificare a activităţii?

Conpet: În contextul global al industriei de petrol şi gaze, caracterizat de evoluţia imprevizibilă a preţului ţiţeiului, dar şi al celui geostrategic regional, caracterizat de stabilirea unor noi coridoare energetice, strategia companiei pentru următorii ani vizează obţinerea poziţiei de jucător regional, inclusiv prin dezvoltarea unor activităţi conexe celei de bază. Conpet trebuie să identifice soluţii şi să dezvolte noi activităţi care să contracareze riscurile reprezentate de scăderea producţiei interne de ţiţei şi foarte probabila creştere a importurilor, dacă evoluţia pieţei produselor petroliere finite şi a celor petrochimice va permite păstrarea aceleiaşi capacităţi de rafinare la nivel naţional.

Reporter: Care sunt incidentele de poluare şi costurile asociate aces­tora?

Conpet: Transportul ţiţeiului se face în sistem închis şi, ca urmare, poluarea are loc numai accidental din cauza avariilor tehnice (coroziunii), spargerii conductelor, în vederea sus­tragerii de produse sau calamităţilor naturale (inundaţii, cutremure, alunecări de teren), toate acestea reprezentând un risc greu de prevăzut şi de prevenit în totalitate.

În anul 2018, în baza contractului de servicii privind refacerea mediului geologic şi a cursurilor de apă poluate ca urmare a avariilor produse pe traseul conductelor de transport ţiţei şi gazolină sau în incintele tehnologice ale Conpet au fost ecologizate un număr de 27 amplasamente, contravaloarea lucrărilor de ecologizare fiind de 403.582,05 lei.

Reporter: Cât reprezintă pe an, din totalul pierderilor înregistrate de companie, la transportul prin conductă, pagubele rezultate din săvârşirea unor infracţiuni?

Conpet: La transportul prin Sistemul Naţional de Transport (SNT) pe anul 2018, din totalul pierderilor de ţiţei înregistrate de societatea noastră, pagubele rezultate din săvârşirea unor infracţiuni reprezintă 88,89%, respectiv 256 de tone, având valoarea de 520.369 lei fără TVA. La aceasta se adaugă cheltuielile cu repunerea în funcţiune a conductelor în urma infracţiunilor, în sumă de 92.281 lei fără TVA.

Reporter: În ce măsură sistemul de selecţie şi frecvenţa schimbărilor în Consiliul de Administraţie a afectat rezultatele societăţii?

Conpet: Conpet desfăşoară o activitate de monopol pe piaţa româneas­că, rolul său fiind de a opera, în condiţii de siguranţă, Sistemul Naţional de Transport al petrolului prin conducte. Conpet este o companie listată la Bursa de Valori Bucureşti. Obiectivele strategice ale companiei vizează, printre altele: creşterea eficienţei şi îmbunătăţirea performanţei activităţii, precum şi implementarea şi dezvoltarea principiilor guvernanţei corporative. Anual, prin bugetul de venituri şi cheltuieli multianual s-a prezentat estimarea pe termen mediu a activităţii economico-financiare şi s-a urmărit asigurarea echilibrului financiar intern pentru desfăşurarea activităţii în condiţii de profitabilitate.

Reporter: Pentru anul 2018, programul de investiţii al Conpet a fost în sumă de 76,62 milioane de lei. Care este gradul de realizare a investiţiilor, anul trecut, şi care sunt cele mai importante programe finalizate?

Conpet: Gradul de realizare a programului de investiţii pe anul 2018 este de 91%. Dintre obiectivele importante de investiţii care au fost finalizate anul trecut menţionăm următoarele:

Înlocuire conductă ţiţei q 14" Constanţa - Dărăganu, în zona Castelu - Cuza Vodă - Mircea Vodă, judeţul Constanţa, pe o lungime de circa 12,58 km;

Înlocuire conductă ţiţei q 24" Constanţa - Midia, în zona oraş Ovidiu, judeţul Constanţa;

Reabilitare rezervor R6 Bărbăteşti;

Înlocuire conductă ţiţei 14" Bărăganu - Călăreţi, rezultată în urma godevilării inteligente în lungime de 7,5 km (pe tronsoane).

Reporter: Care este bugetul de investiţii pentru anul în curs?

Conpet: Pentru anul 2019, compania a bugetat investiţii în sumă totală de 86 milioane de lei, din care 18,5 milioane de lei pentru obiective noi de investiţii.

Reporter: Cum afectează investiţiile companiei preluarea de către Statul Român a unei cote de 90% din profitul net al companiei? Din ce surse vor fi finanţate investiţiile?

Conpet: Conpet este operatorul Sistemului Naţional de Transport Ţiţei şi Gazolină şi are ca obiect principal de activitate transportul prin conducte şi pe calea ferată a ţiţeiului, condensatului şi gazolinei obţinute din producţia internă, precum şi transportul prin conducte a ţiţeiului din import către rafinăriile din România.

Investiţiile aferente SNT deţin o pondere de 82% din valoarea totală a programului de investiţii pentru anul 2019, iar acestea sunt finanţate din cota de modernizare. Această cotă de modernizare este destinată exclusiv investiţiilor aferente SNT.

Reporter: În ce modalitate vă afectează noua taxă de 2% pe cifra de afaceri?

Conpet: Prevederile referitoare la taxa de 2% pe cifra de afaceri realizată de titularii de licenţe în domeniul energiei electrice, a energiei electrice şi termice în cogenerare pentru componenta energia electrică, a gazelor naturale, nu ne afectează în mod direct deoarece societatea Conpet nu des­făşoară activităţi în domeniile prevăzute de Ordonanţa de Guvern nr. 114/2018.

Această taxă plătită de companiile licenţiate în domeniile respective ne poate afecta în mod indirect în cazul în care preţurile la energie şi gaze vor creşte ca urmare a costului suplimentar reprezentând taxa de 2%, Conpet având achiziţii de energie şi gaze.

Reporter: Dar impunerea obligativităţii de a vira în termen de 60 de zile de la data aprobării situaţiilor financiare aferente anului 2018, sub formă de dividende sau vărsăminte la bugetul de stat, 35% din sumele repartizate în contul rezervelor?

Conpet: Rezervele în sold constituite din repartizarea profitului în anii precedenţi sunt nesemnificative şi, în consecinţă, cota de 35% este nesemnificativă.

Reporter: Vă mulţumesc!

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
Apanova
CCIR
Business Card
BTPay
smart city industry awards 2019
Calendarul BURSA 2019
Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.roSCEBSMART TRANSFORMATION 2019
Cabinet de avocatTMPS