Agenţia S&P Global a estimat că producătorii auto europeni şi americani ar putea pierde până la 17% din profiturile lor operaţionale combinate dacă SUA impun tarife vamale suplimentare pe autovehiculele importate din Europa, Mexic şi Canada, informeaza Reuters.
S&P Global a subliniat că constructorii de automobile premium, precum Volvo şi Jaguar Land Rover, care produc în principal în Europa, precum şi grupurile General Motors şi Stellantis, care asamblează volume mari de autoturisme în Mexic şi Canada, sunt cei mai expuşi riscului de a suporta tarife vamale mai mari în cazul în care SUA impun taxe suplimentare.
Luni, preşedintele ales Donald Trump a confirmat că primele măsuri economice după învestirea sa în ianuarie vor include creşterea taxelor vamale pentru produsele provenind din China, Canada şi Mexic, măsuri pe care le justifică prin crizele legate de opioide şi imigraţie. "La 20 ianuarie, unul dintre numeroasele primele mele decrete, voi semna toate documentele necesare pentru a impune tarife de 25% la toate produsele care intră în Statele Unite din Mexic şi Canada", a scris preşedintele ales pe reţeaua sa Truth Social.
Analiştii şi experţii se tem că noile tarife vamale ar putea afecta mai grav producătorii europeni de automobile, precum Volkswagen şi Stellantis, precum şi furnizorii lor, comparativ cu alte tarife directe aplicate bunurilor din Uniunea Europeană.
"Ne aşteptăm ca acţiunile de atenuare să facă posibilele tarife mai mari gestionabile, dar efectele combinate ale tarifelor, înăspririi reglementărilor cu privire la CO2 în Europa, începând din 2025, şi presiunile pe venituri de pe urma intensificării competiţiei în China şi Europa, ar putea creşte riscul de retrogradări", avertizează S&P.
Agenţia de evaluare estimează că cel mai prost scenariu pentru constructorii auto include un tarif de 20% asupra importurilor americane de vehicule uşoare din Uniunea Europeană şi Marea Britanie, precum şi un tarif de 25% asupra importurilor din Mexic şi Canada.
Conform estimărilor S&P, în 2025, GM, Stellantis, Volvo şi Jaguar Land Rover ar putea pierde peste 20% din profiturile lor operaţionale, în timp ce riscul pentru Volkswagen şi Toyota se situează între 10% şi 20%. Pentru BMW, Ford, Mercedes-Benz şi Hyundai, riscul ar fi mai mic de 10%.