Locuitorii din sudul Parisului au la dispoziţie un nou mijloc de transport public, odată cu inaugurarea celui mai lung şi mai modern traseu de teleferic urban din Franţa. Noua linie, cu o lungime de 4,5 kilometri, promite să reducă semnificativ timpul de navetă şi să descongestioneze rutele de transport suprasolicitate din zonă. Traseul include cinci staţii şi va conecta aproximativ 20.000 de rezidenţi şi angajaţi din mai multe comunităţi situate la sud de capitala Franţei cu reţeaua de metrou din Paris. Potrivit Île-de-France Mobilites, operatorul regional de transport, telefericul este gândit ca o soluţie complementară la infrastructura existentă, într-o zonă dominată de linii de cale ferată intens circulate. Telecabinele, fiecare dotată cu câte zece locuri pe scaune, vor transporta zilnic aproximativ 11.000 de pasageri. Călătoria completă de la staţia de plecare până la capătul de linie durează în jur de 18 minute.vPrin comparaţie, acelaşi traseu parcurs cu autobuzul necesită aproximativ 40 de minute, în condiţiile traficului aglomerat, potrivit operatorului.
Deşi Franţa mai dispune de o instalaţie de teleferic urban la Toulouse, aceasta are o lungime de doar trei kilometri. Alte oraşe europene folosesc deja transportul pe cablu la scară urbană, însă pe distanţe mai scurte: aproximativ 1,3 kilometri în Barcelona şi un kilometru în Londra. Există, totuşi, instalaţii similare ca lungime în regiunile montane ale Europei, unde telefericele sunt utilizate în principal în scop turistic sau pentru acces în zone greu accesibile.
• Model inspirat din America Latină
La nivel global, exemplele cele mai extinse de transport urban pe cablu se regăsesc în oraşe precum La Paz, în Bolivia, sau Medellín, în Columbia, unde reţelele de teleferic au devenit parte integrantă a transportului public şi au contribuit la integrarea zonelor periferice în ţesutul urban. Proiectul de la sud de Paris a necesitat o investiţie de 138 de milioane de euro şi a fost demarat ca răspuns la dificultăţile majore de mobilitate din zonă. Regiunea este traversată de numeroase linii de tren de marfă şi de trenuri expres, iar alternativele de transport erau limitate şi extrem de aglomerate. Autorităţile speră că noul teleferic urban va reduce presiunea asupra reţelelor existente şi va deveni un model de dezvoltare durabilă pentru transportul metropolitan.





























































Opinia Cititorului