Conflictul de pe reţelele sociale dintre Elon Musk şi Donald Trump a împins Tesla într-un vârtej de riscuri financiare, de reglementare şi de reputaţie, afectând acţiunile companiei, potrivit unui comentariu al analistului eToro, Bogdan Maioreanu. Conflictul, care a început cu criticile lui Musk la adresa unui proiect de lege privind cheltuielile bugetare susţinut de preşedinte şi ameninţările cu represaliile ale lui Trump, a şters peste 150 de miliarde de dolari din valoarea de piaţă a Tesla într-o singură zi. De asemenea, a evidenţiat importanţa comentariilor şi comportamentului lui Musk pentru preţul acţiunilor Tesla. Deşi Musk a sugerat ulterior că este dispus să facă concesii, tensiunile sunt considerate un obstacol semnificativ pentru acţiunile Tesla.
Pe 5 iunie, la debutul conflictului, acţiunile Tesla au scăzut cu 14%, înregistrând cea mai mare scădere într-o singură zi din istoria companiei. Acest lucru reflectă panica investitorilor faţă de eroziunea bruscă a sprijinului guvernamental şi riscurile politice mai largi pe care această dispută le-ar putea aduce companiei. Deşi acţiunile Tesla s-au redresat parţial pe fondul calmării temporare a tensiunilor, acestea înregistrează acum o scădere de 24% faţă de valoarea de la începutul anului, respectiv cea mai mare scădere dintre acţiunile celor „7 Magnifici” în aceeaşi perioadă.
Potrivit analistului, un factor central al vânzărilor masive ale acţiunilor este ameninţarea lui Trump de a rezilia contractele federale şi subvenţiile esenţiale pentru operaţiunile Tesla. Propunerea de eliminare a creditului fiscal de 7.500 de dolari pentru vehiculele electrice (EV), prevăzută in legea bugetului propusă de Trump care a atras protestele lui Musk (deşi acesta a declarat că Tesla nu are nevoie de subventiile respective), ar putea obliga Tesla să absoarbă costurile sau să crească preţurile, afectând şi mai mult marjele de profit deja reduse şi vânzările. Dacă ne uităm la ultimul raport privind veniturile, în primul trimestru, creditele de reglementare au fost de 0,6 miliarde de dolari, în timp ce Tesla a înregistrat un profit operaţional de 0,4 miliarde de dolari. Dispariţia creditelor fiscale pentru vehiculele electrice ar putea împinge Tesla în zona pierderilor. Într-o notă adresată clienţilor, JPMorgan estimează că pierderea creditului fiscal pentru vehiculele electrice ar putea costa Tesla 1,2 miliarde de dolari pe an, iar pierderea vânzărilor de credite de reglementare (credite de compensarea emisiilor de carbon) încă 2 miliarde de dolari.
Disputa aduce şi riscuri de reglementare. Planurile ambiţioase ale Tesla privind vehiculele autonome, inclusiv iniţiativa sa privind robotaxiurile, necesită aprobări federale care ar putea fi supuse acum unui control mai strict, mai ales că robotaxiurile sunt complet diferite de orice alt vehicul autonom. Robotaxi-ul Tesla nu are volan şi nici lidar, folosind doar camerele maşinii. Analiştii avertizează că din cauza capitalului politic diminuat al lui Musk am putea vedea întârzieri în obţinerea unor autorizaţii cheie, mai ales că republicanii, aliniaţi cu Trump, vizează politicile care favorizau adoptarea vehiculelor electrice.
Mai mult, ieri, Argus Research şi Baird - două companii de consultanţă financiară - au retrogradat acţiunile Tesla, invocând incertitudinea crescândă din piaţă şi riscurile de reputaţie legate de deteriorarea relaţiei lui Elon Musk cu Trump. Ambele firme au trecut la ratinguri neutre, în conformitate cu consensul general al Wall Street.
Încrederea investitorilor a fost zguduită de imprevizibilitatea percepută a lui Elon Musk, deşi, după scăderea iniţială care a urmat conflictului, acţiunile au revenit uşor. Declaraţiile publice ale lui Elon Musk, în special pe platformele de socializare precum Twitter (acum X), au demonstrat în repetate rânduri capacitatea lor de a influenţa preţul acţiunilor Tesla, adesea cu reacţii imediate şi semnificative ale pieţei.
În august 2018, Musk a postat pe Twitter: „Mă gândesc să delistez Tesla la 420 de dolari. Finanţarea este asigurată”, ceea ce a determinat o creştere a acţiunilor Tesla cu peste 10% într-o singură zi. La 1 mai 2020, Musk a postat pe Twitter: „Preţul acţiunilor Tesla este prea mare, în opinia mea”, ceea ce a declanşat o scădere de 8% în cursul zilei şi a şters 13 miliarde de dolari din capitalizarea bursieră a Tesla. În februarie 2021, Tesla a anunţat o investiţie de 1,5 miliarde de dolari în Bitcoin şi intenţia de a accepta criptomoneda ca mijloc de plată, ceea ce a determinat o creştere de 20% a preţului Bitcoin şi o creştere de 2% a acţiunilor Tesla. Cu toate acestea, în mai 2021, Musk s-a razgandit, invocând preocupări de mediu legate de mineritul Bitcoin, ceea ce a dus la o scădere de 5% a acţiunilor Tesla şi o scădere de 15% a valorii Bitcoin, conform comentariului analistului eToro.
Un studiu empiric realizat în 2023 de Universitatea Luiss a constatat că tweet-urile legate de Tesla cu sentiment pozitiv au generat randamente anormale cumulative semnificative din punct de vedere statistic, în timp ce tweet-urile neutre sau negative au avut un impact mai redus. Dar situaţia actuală arată, de asemenea, cât de important este pentru o companie ca CEO-ul său să ia în considerare toate implicaţiile comportamentului şi comunicării sale.
În timp ce disputa dintre Musk şi Trump pare să se domolească, investitorii se întreabă cum se va termina aceasta. Tesla este a doua cea mai deţinută acţiune de către investitorii români şi de cei globali pe platforma de tranzacţionare şi investiţii eToro. Un armistiţiu ar putea stabiliza preţul acţiunilor, dar ameninţările cu reducerea subvenţiilor, represaliile normative şi reacţia negativă a consumatorilor sugerează că Tesla are un drum dificil de parcurs. Şi acest lucru se adaugă problemelor anterioare cu care se confruntă compania, şi anume concurenţa crescută din partea producătorilor chinezi şi marjele în scădere. Pentru Tesla, este esenţial să se ferească de alte probleme în timp ce navighează prin câmpul minat al politicii.
Opinia Cititorului