Studiu Visa: Românii cheltuiesc 840 euro pe vacanţă şi preferă plăţile digitale

I.S.
Comunicate de presă / 13 iunie

 Studiu Visa: Românii cheltuiesc 840 euro pe vacanţă şi preferă plăţile digitale

Anul acesta, 32% dintre români intenţionează să-şi petreacă vacanţele în străinătate, cele mai populare destinaţii fiind Grecia, Italia şi Spania, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Un procent considerabil - aproape 40% dintre ei - se declară „amatori de experienţe”, fiind atraşi de inedit şi de provocări care să îi scoată din zona de confort. În medie, turiştii români intenţionează să stea aproape 9 zile în afara ţării şi să cheltuiască aproximativ 840 de euro de persoană per călătorie, suma fiind cheltuită în special pentru mâncare, excursii şi suveniruri. Românii care călătoresc în străinătate preferă plăţile digitale: peste 80% plătesc cu carduri sau dispozitive inteligente, iar o treime dintre aceştia preferă portofelele digitale, potrivit rezultatelor studiului Visa "Intenţii de călătorie şi plată 2025” 1 .

Studiul Visa, realizat în şapte ţări din Europa Centrală şi de Est (ECE), inclusiv România, arată că plăţile digitale devin o practică obişnuită pentru turiştii români care îşi petrec vacanţele peste hotare. Peste 4 din 5 români aleg să plătească la destinaţie folosind cardul, telefonul sau ceasul inteligent, numărul celor care preferă plăţile electronice fiind în uşoară creştere faţă de anul trecut 2 . Portofelele digitale câştigă şi ele tot mai multă popularitate, cu o creştere de 4% faţă de anul anterior, fiind metoda preferată de plată în străinătate pentru 1 din 3 români. Pentru turiştii din ECE, confortul (64%), rapiditatea (61%) şi siguranţa (55%) reprezintă principalele avantaje ale plăţilor cu cardul în afara ţării de origine. Cardurile Visa permit efectuarea de plăţi mai rapide şi mai sigure în peste 180 de valute, la peste 150 de milioane de comercianţi din peste 200 de ţări şi teritorii.

„Studiul nostru arată că românii - fie în etapa de planificare a unei călătorii, fie aflaţi deja în vacanţă în străinătate - preferă să plătească utilizând portofele digitale, care pot fi folosite în reţeaua globală Visa şi beneficiază de tehnologiile noastre avansate. Tokenizarea le oferă un nivel suplimentar de securitate, astfel încât să poată plăti liniştiţi şi să se poată bucura de călătorie, indiferent unde şi cum aleg să plătească”, declară Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România.

Potrivit comunicatului, românii cheltuiesc responsabil, dar ar plăti mai mult pentru servicii bancare digitale dedicate călătoriilor Turiştii români demonstrează şi că au un comportament financiar responsabil: peste jumătate dintre ei îşi planifică atent cheltuielile înainte de plecare, iar 1 din 2 îşi monitorizează bugetul în timpul vacanţei prin serviciile bancare digitale pe care le are la dispoziţie. Dintre cei care îşi organizează din timp bugetul, 81% afirmă că au reuşit să se încadreze în sumele stabilite iniţial. Totuşi, aproape 16% recunosc că îşi mai ajustează cheltuielile pentru a ţine pasul cu cei care îi însoţesc în călătorie, chiar dacă asta înseamnă că depăşesc bugetul planificat.

Deşi românii se descurcă bine în gestionarea bugetelor de vacanţă, studiul Visa arată că există unele instrumente care le-ar putea îmbunătăţi experienţa. Printre acestea se numără conturile sau cardurile în valute multiple cu acces la cursuri de schimb actualizate, aplicaţiile bancare ce permit o evidenţă în timp real a cheltuielilor şi le clasifică automat, precum şi cardurile speciale pentru călătorii.

Dezvoltarea unor servicii personalizate în acest sens este esenţială pentru atragerea, implicarea şi fidelizarea clienţilor.

Consumatorii români vor ca băncile să le ofere soluţii care să le îmbunătăţească experienţa de călătorie, iar ei sunt dispuşi să plătească pentru acestea. În prezent, cele mai utilizate servicii sunt schimbul valutar (46%), conturile în valută (38%) şi asigurarea de călătorie ataşată cardurilor de credit sau debit (23%). Totodată, românii îşi doresc ca băncile să le pună la dispoziţie servicii precum schimb valutar mai rapid şi mai avantajos, dar şi reduceri mai mari la biletele de avion şi la cazare.

„Studiul nostru arată că românii sunt interesaţi să utilizeze servicii bancare auxiliare legate de călătorii şi, în medie, sunt dispuşi să plătească 11,50 lei pe lună pentru acestea, iar o parte dintre ei ar accepta chiar şi costuri de peste 25 de lei. De aceea, pe lângă experienţa de plată mai bine integrată, mai 1 Toate datele folosite în comunicatul de presă sunt extrase din studiul Visa "Intenţii de călătorie şi plată în ECE, 2025", în cazul în care nu sunt indicate alte surse. Studiul acoperă Bulgaria, Croaţia, Republica Cehă, Ungaria, Polonia, România şi Slovacia şi a fost realizat de compania de cercetare de piaţă GfK Polonia / NIQ în luna martie 2025, pe eşantioane naţionale reprezentative de 1.000 de respondenţi cu vârsta cuprinsă între 18 şi 65 de ani.

2 Comparativ cu rezultatele studiul Visa "Intenţii de călătorie şi plată în ECE, 2024", care a acoperit Bulgaria, Croaţia, Republica Cehă, Ungaria, Polonia, România şi Slovacia, realizat de GFK Polonia în aprilie, 2024, pe eşantioane naţionale reprezentative de 1.000 de respondenţi cu vârsta cuprinsă între 18 şi 65 de ani.

Potrvit sursei, vacanţa sigură şi mai comodă pe care le-o facilitează atât în viaţa de zi cu zi, cât şi în vacanţe, Visa colaborează cu băncile pentru a pune la dispoziţia clienţilor produse şi servicii special concepute pentru călătorii. Acestea oferă beneficii şi asistenţă pentru vacanţe în ţară şi în străinătate, inclusiv reduceri speciale sau un control mai flexibil asupra cheltuielilor”, spune Elena Ungureanu.

Majoritatea românilor îşi organizează călătoriile pe cont propriu, iar 2 din 5 aleg pachete de vacanţă. În ambele situaţii, cei mai mulţi preferă să achiziţioneze serviciile prin canale online şi să plătească digital.

Atunci când îşi planifică următoarea vacanţă, românii se bazează în principal pe sfaturi de la prieteni şi familie (51%), dar şi pe surse de încredere precum broşuri ale agenţiilor de turism (45%) şi site-uri de călătorii (42%). De remarcat este faptul că 12% folosesc deja inteligenţa artificială pentru planificarea călătoriilor. La fel ca în restul Europei Centrale şi de Est, AI-ul începe discret să preia rolul de consultant de vacanţă, semn că şi planificarea turistică trece printr-o transformare digitală.

Vizitarea atracţiilor locale şi a muzeelor, alături de relaxare, odihnă şi lectură, se numără printre principalele obiective de călătorie ale turiştilor români. Aproape 2 din 5 dintre aceştia se consideră „amatori de experienţe”, în căutarea unor momente inedite sau a unor aventuri care să-i scoată din zona de confort.

Conform comunicatului, un sfert dintre călători se identifică drept „vânători de oferte”, mereu în căutarea celor mai bune preţuri şi preocupaţi de strategiile de economisire. Cu toate acestea, peste 40% dintre români declară că, deşi le plac reducerile, nu fac compromisuri atunci când vine vorba de confort, siguranţă sau mâncare.

Deşi vânătoarea de oferte şi dorinţa de explorare sunt predominante, doar 7% dintre români sunt dispuşi să posteze din locaţii populare. Interesant este faptul că procentul celor care îşi aleg destinaţiile de vacanţă în funcţie de tendinţele de pe reţelele sociale este dublu, ajungând la 13%.

Visa a analizat, de asemenea, şi cele mai frustrante probleme legate de călătorii pentru consumatorii din ECE. Printre principalele îngrijorări se numără întreruperile neaşteptate (zboruri întârziate sau anulate, bagaje pierdute), aglomeraţia excesivă din unele zone turistice şi temerile legate de escrocherii, hoţi de buzunare şi siguranţă, în general.

Deşi nu reprezintă o preocupare majoră la nivel regional, 1 din 8 turişti români recunoaşte că a fost luat prin surprindere de indisponibilitatea unor metode de plată în străinătate - atunci când opţiunile preferate nu erau disponibile sau nu erau operaţionale în ţara respectivă.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Comanda carte
danescu.ro
eximbank.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

13 Iun. 2025
Euro (EUR)Euro5.0320
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3665
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3715
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9148
Gram de aur (XAU)Gram de aur480.7983

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
letapeseries.com
aiiro.ro
BURSA
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb