Aerotravel precizează, într-un comunicat remis redacţiei, că piaţa turismului de afaceri din România reflectă o abordare prudentă în prima jumătate a anului, dar companiile continuă să investească în experienţe de impact pentru angajaţi, alegând tot mai des croazierele ca locaţie pentru evenimente corporate de amploare. Potrivit sursei citate: „În prima jumătate a anului, piaţa turismului de afaceri a reflectat cu fidelitate comportamentul precaut al companiilor. Cu toate acestea, firmele din România - inclusiv IMM-urile - continuă să investească în călătorii de afaceri şi în organizarea de evenimente atât în ţară, cât şi în destinaţii externe, precum S.U.A., Germania sau Elveţia, cu un interes tot mai pronunţat pentru evenimentele desfăşurate pe nave de croazieră. Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, cererea pentru astfel de proiecte a înregistrat o creştere de 30%”.
Antonio Niţu, Directorul General al Grupului Aerotravel, declară: „Piaţa turismului de afaceri poate fi considerată un barometru al economiei deoarece volumul călătoriilor de afaceri depinde în mod direct de dinamica economiei în ansamblu. Companiile au nevoie de soluţii pentru organizarea de evenimente corporate pentru că astfel îşi susţin obiectivele de vânzări, precum şi pe cele de motivare şi retenţie de personal. Totuşi, în prima jumătate de an, companiile au fost mai prudente şi au amânat luarea unor decizii, rămânând în expectativă până la clarificarea politicii fiscale a noii administraţii. Cu toate acestea, în primele 6 luni ale anului 2025, am reuşit să avem o creştere cu două cifre procentuale atât în ceea ce priveşte volumul de vânzări, cât şi în ceea ce priveşte numărul de pasageri. Această creştere reconfirmă faptul că strategia noastră de a dezvolta parteneriate de lungă durată cu clienţii, bazate pe încredere şi transparenţă, şi de a investi permanent în tehnologie este una de success”.
Mai mult, sursa citată face o analiză a situaţiei şi menţionează:
„Deşi ghidate de prudenţă, companiile din România alocă în continuare bugete pentru turismul de afaceri, care pornesc de la 450 euro/persoană pentru deplasări în afara ţării, tarif ce include minimul necesar: cazare cu mic-dejun la un hotel de 3-4 stele şi un bilet de avion dus-întors.
În acelaşi timp, există şi călătorii de afaceri cu bugete semnificativ mai ridicate, care reflectă nevoi şi servicii premium pentru delegaţii companiilor. Conform datelor Aerotravel pe anul 2024, 20.000 euro a fost cea mai mare valoare pentru o călătorie de afaceri, în S.U.A., care a inclus transport aerian dus-întors la business class, aproximativ o săptămână de cazare la un hotel de 5 stele, precum şi transfer aeroport - hotel - aeroport.
Cele mai achiziţionate servicii turistice sunt zborurile de avion şi cazările pentru diverse deplasări la puncte de lucru sau întâlniri de afaceri, precum şi organizarea de proiecte M.I.C.E., adică evenimente de companie, şedinţe de management, sesiuni de training şi conferinţe de vânzări, activităţi de teambuilding, petreceri corporate şi programe de recompensare.
Călătoriile de afaceri au loc cel mai des în România, Germania şi S.U.A. În România, în topul destinaţiilor se află Bucureşti, Timişoara, Cluj-Napoca, Iaşi, Sibiu, Braşov şi Oradea, în timp ce pe plan extern companiile îşi trimit angajaţii în New York, Los Angeles, Munchen, Frankfurt, Londra, Paris şi Zurich. Cererile pentru călătoriile de afaceri în străinătate reprezintă peste 60% din total, în timp ce restul sunt pentru deplasări interne, mai arată datele Aerotravel.
Din totalul călătoriilor de afaceri, 5% reprezintă zboruri la business class, iar aproximativ 20% cazări la hoteluri de 5 stele. În ceea ce priveşte transportul aerian, 60% sunt realizate de companii aeriene tradiţionale - legacy carriers, în timp ce aproximativ 40% sunt efectuate de operatori low-cost”.
Antonio Niţu, Directorul General al Grupului Aerotravel, explică: „Calculele dovedesc că parteneriatul cu o agenţie de turism specializată în călătorii de afaceri înseamnă costuri mai mici cu deplasările în interes profesional sau de afaceri. De ce? O agenţie de turism are acorduri solide cu furnizori globali de servicii turistice şi de aceea poate oferi clienţilor "preţul de pe website' plus valoare adăugată (consultanţă, asistenţă 24/7). Mai mult decât atât, clienţii vor constata cu uimire că agenţia de turism le poate oferi costuri mai mici în cazul anulării sau reemiterii biletelor de avion, graţie aceloraşi parteneriate. E adevărat, de multe ori, motivele pentru care trebuie să apelezi la o companie de travel management pentru a efectua călătoriile de afaceri devin evidente abia atunci când camera de hotel nu arată ca în "pozele de pe net', când zborul a fost anulat şi nu răspunde nimeni în call center, când cardul a fost blocat şi cazarea anulată la ora 22:30, chiar înainte de late check-in, sau când, la predarea maşinii închiriate, apar costuri suplimentare”.
În aceeaşi analiză de mai precizează:
„Deşi cea mai mare parte a evenimentelor se desfăşoară în România (80%), în ultimii ani a crescut poderea evenimentelor organizate în afara ţării, atât în destinaţii turistice consacrate - pentru proiecte de tip incentive, cât şi pe navele de croazieră - destinaţii inedite, care oferă logistica şi toate dotările necesare desfăşurării oricărui format de eveniment.
Un interes aparte este pentru evenimentele organizate pe vase de croazieră, pentru care numărul solicitărilor a crescut cu 30% în ultimul an. Companiile din România aleg nava de croazieră ca destinaţie principală pentru proiectele M.I.C.E. deoarece facilităţile sunt excelente, iar experienţa livrată - memorabilă. Aceasta include şi vizitarea mai multor destinaţii spectaculoase într-un singur sejur, indiferent că este vorba de Nisa, Barcelona, Palma de Mallorca, Reykjavik, Copenhaga, Oslo, fiordurile Norvegiei sau Costa Maya (Mexic), Cozumel (Mexic), Port Canaveral (Florida, SUA) - ca să menţionăm doar câteva dintre acestea”.
Antonio Niţu, Directorul General al grupului Aerotravel adaugă: „În ultimii ani, interesul pentru evenimentele organizate la bordul navelor de croazieră a crescut exponenţial. Dacă acum 6 ani primeam cereri doar pentru evenimente dedicate top management-ului (de exemplu: pentru 10 - 15 persoane şi cu o durată de 3 nopţi), acum organizăm în mod obişnuit proiecte de tip incentive sau conferinţe de vânzări pentru peste 100 de participanţi, pe durata a 6-7 nopţi şi pentru un buget de 1.700 - 2.000 euro / persoană. Acesta este şi cazul ultimului eveniment organizat în luna mai la bordul unei nave de croazieră pe Marea Mediterană, pentru o companie din industria automotive. În acest buget sunt incluse nu doar croaziera, transferurile, excursiile la ţărm, zborurile de avion şi cazările în străinătate, ci şi asistenţa consultanţilor Aerotravel şi CruiseHub, care se asigură, la faţa locului, că fiecare client beneficiază de o experienţă excelentă la bordul navei de croazieră şi că toate obiectivele clientului sunt atinse. Deşi iniţial astfel de evenimente au atras doar prin ineditul "destinaţiei' (nava de croazieră), în timp, clienţii noştri au început să aprecieze tot mai mult avantajele unice ale unui astfel de setting, lucru dovedit de faptul că acest tip de evenimente este organizat în mod repetat pentru anumiţi clienţi din portofoliul nostru”.
Totodată, analiza mai menţionează:
„Pe plan naţional, oraşele mari rămân destinaţiile preferate pentru organizarea de evenimente (şedinţe de management, conferinţe de vânzări şi training) deoarece oferă infrastructura şi facilităţile necesare desfăşurării acestora. Team building-urile sunt o oportunitate pentru evadare din urban şi reconectare la natură împreună cu echipa, motiv pentru care sunt preferate destinaţiile „verzi” neconvenţionale, de dorit la mică distanţă de oraşe, care oferă infrastructura de transport şi toate serviciile conexe. În acelaşi timp, în 2025, potrivit datelor Aerotravel, are loc o creştere a cererii pentru vouchere valorice, tot mai folosite de companii pentru a motiva şi fideliza angajaţii sau partenerii de afaceri. Prin flexibilitatea oferită, voucherele permit fiecărui beneficiar să aleagă experienţa de vacanţă ideală, în ţară sau în străinătate, în acord cu propriile preferinţe şi în limita bugetului stabilit de companie”.
Opinia Cititorului