Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) continuă procesul de simplificare a procedurilor şi introduce o nouă modificare în procedura de plată prin care beneficiarii pot primi mai repede plăţile cuvenite pentru proiectele finanţate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020.
Astfel, contractele de cesiune de creanţă pot face referire şi la transferul dreptului de rambursare a TVA de către beneficiar în favoarea furnizorului, în baza prevederilor art. 28 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
„Într-o perioadă în care fiecare zi contează pentru finalizarea proiectelor, am considerat esenţial să venim cu soluţii concrete, care să reducă presiunea financiară asupra beneficiarilor.
Prin posibilitatea cesiunii dreptului de rambursare a TVA direct către furnizori, oferim un mecanism rapid şi legal prin care fermierii îşi pot direcţiona sumele aferente rambursării TVA direct către furnizorii implicaţi în proiect, fără a mai aştepta restituirea efectivă din partea ANAF şi astfel pot închide investiţiile într-un termen mai scurt. Este o măsură administrativă constatată din teren acolo unde se văd cel mai bine nevoile reale ale celor care dezvoltă mediul rural.” a declarat Adrian CHESNOIU, Directorul general AFIR.
Contractul de cesiune de creanţă constituie document de plată acceptat de AFIR, reprezentând dovada achitării TVA-ului la momentul depunerii cererii de plată.
Pentru aplicarea acestei măsuri, este necesar ca beneficiarul să deţină o decizie de restituire a TVA emisă de ANAF, iar cesiunea să fie formalizată printr-un contract semnat între beneficiar şi furnizor, urmat de notificarea şi aprobarea autorităţii fiscale.
Această facilitate se aplică beneficiarilor PNDR 2014-2020, urmând ca mecanismul să fie extins şi pentru proiectele finanţate prin Planul Strategic PAC 2023-2027 (PS 2027).
Totodată, pentru a accelera plăţile către beneficiari, AFIR a eliminat obligativitatea vizitei pe teren pentru tranşele finale de plată, doar acolo unde riscul este scăzut şi investiţiile au fost deja verificate în tranşele anterioare. Această decizie reduce timpul de procesare a cererilor şi contribuie la un flux mai rapid al fondurilor către beneficiari.
Precizăm că proiectele finanţate prin PNDR 2020 se vor verifica şi în perioada de monitorizare de către compartimentele ex-post, respectiv în primele 3 luni pentru proiectele cu achiziţii simple sau în primele 6 luni pentru proiectele cu achiziţii complexe. Dacă în urma efectuării verificărilor pe teren sunt identificate elemente care nu corespund celor declarate anterior de beneficiar în cererea de plată, sumele plătite nejustificat se vor recupera conform prevederilor din Procedura de constatare a neregulilor şi stabilirea a creanţelor bugetare.




















































Opinia Cititorului