Specialişti din companii auto germane, dar şi din industrii furnizoare pentru domeniul auto au dezbătut marţi seara la Intercontinental Athenee Palace Bucharest, în cadrul Întâlnirii lunare a membrilor AHK România, situaţia acestei industrii în România şi în Germania. Evenimentul a fost onorat de prezenţa Şefului Cancelariei Prim-Ministrului, Mihai Jurca, care a oferit informaţii despre pachetele de reforme ce au fost sau urmează a fi implementate de către Guvernul Bolojan, conform unui comunicat remis redacţiei.
Sursa citată precizează:
„În deschidere, Preşedintele AHK România, Volker Raffel, CEO E.ON Romania, a menţionat presiunile cu care se confruntă companiile europene: naţionalismul în creştere, care divizează Europa, competitivitatea, lipsa unei pieţe financiare europene puternice. La nivel local, din cauza situaţiei financiare, România a fost pe punctul de a pierde statutul de ţară favorabilă investiţiilor, fapt la care piaţa de capital a reacţionat imediat”.
„Dacă ajungem acolo înseamnă o depreciere imediată a leului, care la rândul ei înseamnă o creştere a dobânzilor, o contracţie economică, o problemă de deficit bugetar şi mai mare, dificultăţi în atragerea fondurilor europene şi, în final, o problemă politică greu de rezolvat”, a spus Volker Raffel. Totodată, el a salutat faptul că guvernul face reforma de care era mare nevoie. În numele comunităţii de afaceri româno-germane Raffel a solicitat reducerea birocraţiei şi concentrarea pe creşterea economică: „Nu susţinem taxa pe cifra de afaceri sau taxa pe stâlp, pentru că sunt taxe pe investiţii. Este nevoie mai întâi de creştere economică şi de profit, iar apoi se poate pune o taxă pe profit care să meargă la buget”.
Pachetele de reformă sunt tema zilei, a remarcat şi Directorul General AHK România, Sebastian Metz, adăugând că mediul de afaceri va prelua o parte din sarcină, dar că trebuie să se vadă şi o disponibilitate pentru reformă din partea administraţiei publice. „Mesajul meu este să se acorde mai multă atenţie reformei, pentru a nu solicita prea mult economia privată. Având în vedere provocările existente la est şi la vest, firmele trebuie lăsate să aibă resurse şi profit, pentru a putea face investiţii”.
Şeful Cancelariei Prim-Ministrului, Mihai Jurca, a fost de acord că statul şi guvernul trebuie să asigure condiţii pentru ca mediul privat să se dezvolte. Domnia sa a identificat trei cauze ale situaţiei bugetare actuale: colectarea mult prea slabă a impozitelor, cheltuielile scăpate de sub control în multe domenii şi investiţiile ce nu mai pot fi susţinute. „Sunt acumulări care nu se pot corecta imediat şi mecanisme complexe construite legislativ în ultimii ani, pe care nu le afli după două luni. Sigur, încercăm să identificăm toate excepţiile care au permis ca aceste acumulări negative să se facă într-o cantitate atât de mare,” a explicat el.
În continuare, Jurca a anunţat intenţiile guvernului de susţinere a mediului privat: „Prin eventuale credite garantate de stat, companiile vor putea să-şi ducă mai departe investiţia, fiind prioritizate şi eşalonate pe mai mulţi ani. E al treilea pilon important de reformă, care sigur nu este uşor de realizat.”
Aceeaşi sursă mai menţionează:
„Jurca a menţionat şi pregătirea unui pachet patru de mecanisme care să stimuleze economia şi competitivitatea. Acesta va include mediul privat, care va trebui să compenseze lipsa fondurilor europene, ce nu vor mai fi aşa de generoase pe viitor. În final, el a reiterat faptul ca administraţia este conştientă de importanţa mediului privat şi a asigurat audienţa că din partea actualului guvern va exista întotdeauna deschidere pentru găsirea de soluţii la problemele industriei.
În acest context economic intern şi internaţional, industria auto încearcă să se adapteze şi să reziste pe piaţă. La dezbaterea „În culisele industriei auto: Germania şi România sub lupă”, participanţii - prof. dr. Christian Rödl, CEO al Rödl & Partner, Dan Lăzărescu, directorul Centrului de inginerie Bosch din Cluj-Napoca şi Andreas Lier, CEO BASF România - au analizat circumstanţele în care trebuie să se dezvolte industria auto în Germania şi România, activităţile de cercetare -dezvoltare şi potenţialul de colaborare între Germani şi România în acest domeniu.
În condiţiile în care industria auto din Europa a stagnat în ultimii 10 ani, iar competiţia cu China, care subvenţionează industria, este tot mai mare, singura şansă pentru companii este inovarea. Este de aşteptat ca producătorii germani de autovehicule electrice să vină cu automobile atrăgătoare, la costuri competitive. Provocarea uriaşă a industriei auto europene este recalificarea dezvoltatorilor de software în dezvoltatori în cloud, întrucât noile maşini electrice vor avea capacitatea să se conecteze între ele în cloud şi vor fi autonome. Pe partea de materiale are loc o substituire a metalului cu materiale plastice la fel de rezistente şi se întrevede o dezvoltare a economiei circulare prin reciclarea bateriilor.
Una din concluziile îmbucurătoare ale discuţiei panel a fost faptul că Germania şi România îşi vor menţine relaţiile bune de cooperare, deoarece există un mare potenţial. România vine cu volume mari de producţie, cu dinamică şi competenţă, în vreme ce Germania are avantajul tehnologic şi creativitatea de a veni cu noi modele. Peneliştii au conchis că prin strânsă cooperare, această criză va putea fi depăşită”.
Opinia Cititorului