Analiză REI - Oportunităţi de investiţii de peste 2 mld. EUR prin fonduri nerambursabile în această toamnă

A.F.
Comunicate de presă / 6 octombrie, 10:32

Roxana Mircea, REI

Roxana Mircea, REI

Antreprenorii români au la dispoziţie peste 2 miliarde euro finanţări nerambursabile în această toamnă, atât sub formă de fonduri europene, cât şi ajutoare de stat, ce vizează sprijin atât pentru sectorul agro-alimentar, producţie sau digitalizare, cât şi pentru transporturi, logistică, producţie energie sau staţii de încărcare.

Un număr de patru scheme de finanţare, cu alocări totale ce depăşesc 1 milard euro, sunt disponibile pentru transportatorii din România în perioada următoare. Fondurile pot fi folosite pentru înlocuirea parcului auto, producţie de energie, baterii pentru stocarea energiei sau staţii de încărcare pentru propriile vehicule electrice dar şi pentru public.

Potrivit unei analize REI Grup, sunt disponibile patru scheme de ajutor de stat destinate, pe de-o parte, sprijinirii investiţiilor spre achiziţia de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier sau de mărfuri, maritim şi pe căi navigabile, una ce vizează înlocuirea echipamentelor neperformante din punctul de vedere al consumului de energie şi o alta ce propune promovarea infrastructurii pentru o mobilitate cu emisii zero - în sprijinul întreprinderilor şi comunităţilor (e-MOVE RO) cât şi dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare pe autostrăzi, drumuri expres şi drumuri naţionale (e-Mobility RO), alocarea totală a celor patru programe fiind de peste 1 miliard euro.

„Antreprenorii cu activitate în sectorul logistic sau de transporturi au, toamna aceasta, patru programe de finanţare ideale pentru stimularea investiţiilor în acest sector, în special în privinţa înlocuirii flotelor existente şi a parcului auto învechit, cu modele electrice. Este una dintre cele mai importante alocări de până acum pentru acest sector, iar interesul antreprenorilor este foarte ridicat, mai ales că vizează o eficientizare a activităţii desfăşurate, integrând achizţia de vehicule electrice cu instalarea de panouri fotovoltaice, baterii şi staţii proprii de reîncărcare, ceea ce pe termen mediu şi lung ar putea aduce economii considerabile fiecărui kilometru parcurs”, a declarat Roxana Mircea, managing partner REI, grup de companii specializat în atragerea de finanţări nerambursabile pentru companiile cu activitate pe plan local.

1.Schemă - ajutor de stat - Sprijinirea investiţiilor destinate achiziţiei de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier şi feroviar de mărfuri, maritim şi pe căi navigabile interioare de pasageri şi mărfuri

Buget total: 299 mil. EUR / Bugetul mediu anual: 149,5 mil. EUR

Vehicule grele de marfă: 130 mil. EUR

Vehicule pentru transportul feroviar de mărfuri: 90 mil. EUR

Vehicule pentru transportul maritim sau pe căi navigabile interioare, de pasageri şi mărfuri: 79 mil. EUR

Eligibilitate: sunt eligibile proiectele care se încadrează în una din următoarele submăsuri:

-Submăsura 1 - achiziţia vehiculelor rutiere grele de marfă, respectiv cu o greutate brută proiectată cu încărcătură minimă de 3,5 tone, alimentate de o baterie electrică care poate fi încărcată şi reîncărcată numai prin conectarea la o sursă externă de energie electrică, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero;

-Submăsura 2 - achiziţia vehiculelor pentru transportul feroviar de mărfuri, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero;

-Submăsura 3 - achiziţia vehiculelor pentru transportul maritim sau pe căi navigabile interioare, de pasageri şi mărfuri, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero.

„Costurile eligibile se calculează ca diferenţa dintre costurile de investiţii pentru achiziţionarea vehiculului cu emisii zero şi costurile de investiţii aferente achiziţionării unui vehicul din aceeaşi categorie care respectă standardele aplicabile ale Uniunii deja în vigoare şi care ar fi fost achiziţionat fără ajutor. Prin urmare, vehiculele pentru care se va solicita finanţare trebuie să fie noi, în timp ce costurile aferente investiţiei vor trebui să fie unele rezonabile, realiste (corect estimate) şi sunt fundamentate prin două oferte de preţ. În plus, transportatorii trebuie să aibă licenţă de transport şi să caseze un vehicul de acelaşi tonaj, iar un punctaj suplimentar va primi solicitantul care a circulat mai mult de 75% din kilometri pe teritoriul României. Vehiculul electric, va trebui, de asemenea, să circule pe teritoriul României”, a precizat Roxana Mircea.

2.Schemă - ajutor de stat - Înlocuirea utilajelor şi echipamentelor neperformante din punctul de vedere al consumului de energie din sectorul transportului naval şi aerian cu utilaje şi echipamente cu emisii zero, precum şi a vehiculelor ce asigură servicii anexe transportului feroviar şi naval, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero

Buget total: 299 mil. EUR / Bugetul mediu anual: 149,5 mil. EUR

Buget submăsura 1 - transport naval şi aerian - 200 mil. EUR

Buget submăsura 2 - servicii anexe transportului terestru (A) sau pe apă (B) - 99 mil. EUR

A)Servicii anexe transportului terestru = operaţiuni de manevră feroviară;

B)Servicii anexe transportului pe apa = navigaţie, pilotaj, activităţi de remorcare şi acostare.

Coduri CAEN eligibile:

Submăsura 1: CAEN 5210, 5223, 5224, 5226;

Submăsura 2:

oActivităţi anexe transportului terestru şi pe apă: CAEN 5221 şi 5222;

oOperaţiuni de manevră feroviară: CAEN 5221;

oNavigaţie, pilotaj, activităţi de remorcare şi acostare: CAEN 5222.

„Pe această Schemă nu este un procent standard de finanţare, ne vom supune unei proceduri concurenţiale, fiecare companie va solicita cât va considera ca procent din valoarea investiţiei. Având în vedere că vom depune peste 50 de proiecte doar pe această axă, vom putea estima corect şansele dacă solicităm 80-90%”, a mai precizat Roxana Mircea.

3.Schemă - ajutor de stat - Promovarea infrastructurii pentru o mobilitate cu emisii zero în sprijinul întreprinderilor şi comunităţilor (e-MOVE RO)

Buget total: 250 mil. EUR

Submăsura 1 - instalarea infrastructurii de reîncărcare atât pentru vehiculele aflate în flota întreprinderilor, cât şi accesibilă publicului - alocare: 101 mil. EUR;

Submăsura 2 - instalarea infrastructurii de reîncărcare atât pentru vehiculele aflate în flota întreprinderilor, cât şi accesibilă publicului, inclusiv producţia la faţa locului de energie electrică din surse regenerabile şi sistemele de stocare a energiei electrice din surse regenerabile - alocare: 149 mil. EUR.

Investiţii eligibile:

Submăsura 1 - construirea, instalarea, modernizarea sau extinderea infrastructurii de reîncărcare, inclusiv costurile aferente lucrărilor pentru realizarea instalaţiei de racordare, a instalaţiei de utilizare;

Submăsura 2 - construirea, instalarea, modernizarea sau extinderea infrastructurii de reîncărcare, precum şi producţia la faţa locului de energie electrică din surse regenerabile, inclusiv instalarea unităţilor de stocare a energiei electrice din surse regenerabile.

4.Schemă - ajutor de stat - Dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare pe autostrăzi, drumuri expres şi drumuri naţionale (e-Mobility RO)

Buget total: 299 mil. EUR

Beneficiari: microîntreprinderi, IMM şi companii mari

Grant: max. 30 mil. EUR

Scopul programului de finanţare vizează amplasarea staţiilor pe întreg teritoriul ţării, în aşa fel încât infrastructura de reîncărcare să deservească reţelei de autostrăzi, drumuri expres şi drumuri naţionale principale aflate în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere sau la o distanţăa de cel mult 3 km pe şosea de cea mai apropiată ieşire a unui drum ce face parte din reţeaua transeuropeană de transport (TEN-T).

„Integrarea achiziţiei de vehicule electrice cu producţia de energie, baterii de stocare, staţii de reîncărcare reprezintă formula ideală pentru tranzitul la vehicule electrice. Chiar dacă traversăm o perioadă mai delicată, recomandăm antreprenorilor să solicite fonduri, chiar şi doar pentru un vehicul întrucât autonomia reală a ajuns la 500-550 km pe un declarat de 700 km. În plus, proiectele se vor implementa din a doua jumătate a anului 2026 şi dacă luăm în calcul şi procedurile de achiziţie, perioada de livrare, le vom avea efectiv final de 2026 sau, mai sigur, 2027. (...) Cei care nu vor dori să le achiziţioneze în 2026 vor putea amâna pentru 2027 sau vor putea depune proiecte în apelul 2 şi le vor putea implementa cel mai târziu până la 30 iunie 2030, însă e foarte important să securizeze finanţarea. Proiectele se pot finaliza cel mai târziu la 30 iunie 2030, aşadar antreprenorii au o perioada lungă la dispoziţie”, a completat Roxana Mircea.

Peste 800 mil. EUR fonduri europene pentru antreprenori în această toamnă

Antreprenorii au la dispoziţie în această toamnă peste 800 milioane euro granturi pentru investiţii în mai multe sectoare cheie ale economiei - vizate de oportunitatea de a realiza noi investiţii fiind atât microîntreprinderile, IMM, dar şi întreprinderile mari, arată analiza REI.

1.Tranziţie Justă - peste 200 mil. EUR pentru investiţii în judeţele Hunedoara, Gorj, Dolj, Prahova, Galaţi sau Mureş

Oamenii de afaceri care deţin microîntreprinderi în orice judeţ, cu minimum 1 an fiscal de activitate, dispun de minim 30-50.000 euro şi doresc să dezvolte o activitate în judeţele Hunedoara, Gorj, Dolj, Prahova, Galaţi sau Mureş au la dispoziţie peste 200 milioane euro alocate prin programul Tranziţie Justă în această toamnă.

Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE) a deschis sesiunea de depunere a proiectelor pe 30 iulie, iar aceasta va fi deschisă până pe 30 noiembrie, iar microîntreprinderile pot accesa până la 300.000 euro pentru a-şi dezvolta afacerile în cele şase judeţe.

Din totalul celor peste 200 milioane euro alocaţi pe această schemă, cel mai mare sprijin este oferit judeţului Gorj (peste 49 milioane euro), urmat de judeţul Hunedoara - atât investiţii în regiune, cât şi dedicate afacerilor din Valea Jiului (peste 48 milioane euro) şi de judeţul Dolj (peste 36 milioane euro). Topul alocărilor este continuat de judeţele Prahova (circa 28 milioane euro), Galaţi (peste 22 milioane euro) şi Mureş (22 milioane euro).

Pe lângă programul Tranziţie Justă, destinat microîntreprinderilor din judeţele Hunedoara, Gorj, Dolj, Prahova, Galaţi sau Mureş, antreprenorii au la dispoziţie toamna aceasta numeroase programe de finanţare destinate investiţiilor cu sprijin nerambursabil, printre acestea numărându-se scheme pentru creşterea eficienţei energetice, investiţii în inovaţie şi tehnologie, agricultură sau domeniul hotelier şi nu numai.

Pensiunile, clinicile medicale, serviciile IT sau producţia sunt printre cele mai populare proiecte.

2.Horizon Europe - 300 mil. EUR pentru investiţii în inovaţie şi tehnologie

➡️ Autoritate contractantă: Comisia Europeană

➡️ Beneficiari eligibili: IMM

➡️ Finanţare: între 10 şi 30 milioane euro / proiect

➡️ Alocare: 300 mil. EUR (2025)

➡️ Status: apel deschis, până la 16.12.2025

3.DR 16 - Investiţii în sectorul de legume şi/sau cartofi

➡️ Status apel: ghid final - iulie, depunere proiecte - noiembrie

➡️ Alocare: 151 mil. EUR

➡️ Finanţare: max. 2 mil. EUR / proiect, 65% nerambursabil

➡️ Solicitanţi eligibili: fermieri, cu excepţia persoanelor fizice etc.

4.DR 23 - Investiţii în domeniul panificaţiei, produse agricole, procesare

➡️ Status apel: ghid final - iulie, depunere proiecte - noiembrie

➡️ Alocare: 150 mil. EUR

➡️ Finanţare: max. 10 mil. EUR / proiect, până la 60% nerambursabil

➡️ Solicitanţi eligibili: IMM, întreprinderi mari

Peste 650 mil. EUR pentru primării - investiţii în producţia de energie şi baterii

Unităţile Administrativ Teritoriale (UAT) au la dispoziţie peste 500 milioane euro pentru producţia de energie din surse regenerabile coroborat şi cu baterii de stocare, program dedicat UAT care nu au mai accesat fonduri pentru a-şi produce energie pentru propriul consum. Standardul de cost pentru 1 MW fotovoltaic este de 1 milion euro, iar fotovoltaic plus stocare, 1,3 milioane euro.

Mai mult, alţi 150 milioane euro sunt disponibili pentru UAT care au accesat fonduri pentru parcuri fotovoltaice şi acum au oportunitatea de a instala baterii de stocare pentru a-şi acoperi şi costurile cu iluminatul public. Standardul de cost maximal pentru un MWh este de 400.000 euro.

„Este o oportunitate de neratat pentru primarii să eficientizeze costurile, să scadă cu cel puţin 60-70% costul cu energia electrică. Ghidurile au fost puse în consultare pe parcursul lunii septembrie, iar după 1 noiembrie ne aşteptăm ca Ministerul Energiei să deschidă sesiunea pe principiul „primul venit, primul servit”. Invităm UAT să pregătim din timp proiectele, studiile de fezabilitate şi să avem documentaţia pregătită pentru a depune proiectele încă din prima zi”, a conchis Roxana Mircea.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Casino Online
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

03 Oct. 2025
Euro (EUR)Euro5.0889
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3349
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4403
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8302
Gram de aur (XAU)Gram de aur538.1818

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
immromania.eu
world-nuclear-exhibition.com
romexpo.ro
romexpo.ro
romexpo.ro
romexpo.ro
targuldeturism.ro
thediplomat.ro
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb