ANALIZĂ REUTERSChina nu a fost motorul pieţelor de mărfuri anul trecut, dar pare să redevină în acest an

V.R.
Ziarul BURSA #Internaţional / 25 ianuarie

Boom! Boom! Boom! / Desenul apărut la 1 mai 1880, în Harper's Weekly, intitulat "Boom! Boom! Boom!" (imaginea mai mică, în chenar negru, aici), a fost creat de părintele caricaturii moderne Thomas Nast, referindu-se la campania electorală pentru preşedinţia americană din acelaşi an, în care unul dintre candidaţii la nominalizarea republicană - James G. Blaine - a încercat să-şi asigure voturi suplimentare, incluzând retorica anti-chineză în discursurile sale, ceea ce a fost văzut ca trădare a valorilor republicane de incluziune. Înţelesul caricaturii de atunci a fost convertit, iar desenului i-au fost aduse mici modificări de ilustratorul ziarului BURSA, adaptându-l la articolul de astăzi, în care se arată că experţii anunţă, pentru anul 2023, revenirea economiei Chinei. Va fi acesta un "boom"?

Boom! Boom! Boom! / Desenul apărut la 1 mai 1880, în Harper's Weekly, intitulat "Boom! Boom! Boom!" (imaginea mai mică, în chenar negru, aici), a fost creat de părintele caricaturii moderne Thomas Nast, referindu-se la campania electorală pentru preşedinţia americană din acelaşi an, în care unul dintre candidaţii la nominalizarea republicană - James G. Blaine - a încercat să-şi asigure voturi suplimentare, incluzând retorica anti-chineză în discursurile sale, ceea ce a fost văzut ca trădare a valorilor republicane de incluziune. Înţelesul caricaturii de atunci a fost convertit, iar desenului i-au fost aduse mici modificări de ilustratorul ziarului BURSA, adaptându-l la articolul de astăzi, în care se arată că experţii anunţă, pentru anul 2023, revenirea economiei Chinei. Va fi acesta un "boom"?

Importurile de ţiţei ale Chinei au scăzut pentru al doilea an consecutiv, în 2022, însă au început să se redreseze în ultimele trei luni ale anului trecut

Datele privind comerţul cu mărfuri realizat de China în 2022 arată că ţara asiatică nu a fost motorul principal al pieţelor de profil anul trecut, neavând o influenţă asupra preţurilor şi volumelor tranzacţiilor din domeniu, potrivit unei analize Reuters care menţionează că acum apare întrebarea dacă, în 2023, cel mai mare cumpărător de resurse naturale din lume îşi va relua dominaţia pe pieţele materiilor prime.

Specialiştii spun că apetitul Chinei pentru mărfuri a fost slab în 2022, dar situaţia se va schimba anul acesta, în condiţiile în care a doua mare economie a lumii se redeschide şi se redresează după ce a abandonat politicile stricte "zero-Covid".

Anul trecut, importurile de mărfuri realizate de China au fost afectate, iar aceste tendinţe mai pot persista o perioadă, conform sursei menţionate. Punctele slabe evidente au fost importurile de ţiţei şi gaze naturale, care au scăzut cu 0,9%, respectiv 9,9% în 2022, faţă de anul precedent, notează Reuters. Importurile de ţiţei s-au redus pentru al doilea an consecutiv, ajungând la echivalentul a 10,17 milioane de barili pe zi (bpd), potrivit datelor oficiale publicate de Beijing la data de 13 ianuarie. Cauza reducerii o reprezintă măsurile de lockdown luate din cauza Covid-19, care au afectat cererea internă. Exporturile mai scăzute de combustibili rafinaţi din China, în primele nouă luni, au generat un declin de 11% pe întregul an.

Cu toate acestea, dinamica importurilor de ţiţei, respectiv a exporturilor de produse petroliere rafinate s-a schimbat în ultimul trimestru al anului 2022. Ambele au urcat puternic pe măsură ce economia Chinei a început să se redeschidă, iar Beijingul a alocat cote mai mari pentru exportul de carburanţi, atât pentru stimularea economiei, cât şi pentru a le permite rafinăriilor să obţină marje solide din vânzarea produselor, în special a motorinei.

Importurile de ţiţei au crescut cu 4% în decembrie, faţă de aceeaşi lună a anului 2021, ajungând la 11,3 milioane bpd. Exporturile de carburanţi, de 7,7 milioane de tone, au atins cel mai mare nivel lunar de după aprilie, urcând cu 25% faţă de cele 6,14 milioane de tone din noiembrie.

Importurile de gaze naturale, inclusiv gaze naturale lichefiate (GNL), au fost încă slabe în decembrie, ajungând la 10,28 milioane de tone, în scădere cu 11,8% faţă de aceeaşi lună din 2021 şi cu 0,39% raportat la noiembrie.

Importurile de gaze naturale sunt, de asemenea, pe punctul de a se redresa, pe măsură ce economia Chinei accelerează, scrie Reuters, menţionând, însă, că există o oarecare precauţie, care se aplică şi pe segmentul ţiţeiului, aceasta fiind legată de evoluţia preţurilor spot, care este foarte importantă pentru societăţile de utilităţi chineze. În funcţie de aceste preţuri, companiile de utilităţi vor reveni sau nu la volumele de GNL importate care au făcut ca ţara să devină cel mai mare cumpărător de profil din lume în 2021, înainte să piardă coroana în faţa Japoniei, anul trecut.

China va continua să importe GNL în baza unor contracte pe termen lung, legate de petrol, dar rămâne de văzut dacă va ajunge la volumele puternice din anii precedenţi. Acest lucru depinde de companiile de utilităţi, care tebuie să considere că preţurile spot sunt suficient de mici ca să facă combustibilul viabil din punct de vedere economic pe piaţa internă a Chinei.

Nivelul de confort pentru preţurile spot este discutabil, susţine Reuters, adăugând că, probabil, acesta trebuie să fie mult sub preţul curent spot (GNL-AS) pentru livrarea în Asia de Nord, de 23 de dolari/mmBtu.

În timp ce preţul actual a scăzut constant după ce a atins un record de 70,50 dolari/mmBtu la sfârşitul lunii august, acesta rămâne ridicat în raport cu standardele istorice, fiind tranzacţionat doar o singură dată, pentru scurt timp, peste 20 de dolari, înainte de începutul anului 2021.

Potrivit S&P Global, preţul gazului en-gros care circulă prin conducta americană Henry Hub va fi, în medie, de 5,47 dolari/mmBtu în 2023, iar Goldman Sachs estimează, pentru vara aceasta, un preţ de 4,15 dolari/mmBtu pentru gazul naturat tranzacţionat la Nymex.

În Statele Unite, costul gazului en-gros care circulă prin conducta Henry Hub a scăzut cu mai bine de 50% de la sfârşitul lunii noiembrie până în prezent, fiind de peste 3 dolari/mmBtu, adică aproape de nivelurile înregistrate în decembrie 2021.

Preţul petrolului, important pentru rafinăriile din China

Rafinăriile din China au manifestat, de asemenea, reticenţă în trecut în achiziţia de ţiţei atunci când au considerat că preţurile sunt prea mari sau au crescut prea mult într-un interval foarte scurt.

Conform sursei citate, probabil că rafinăriile din China vor dori să-şi intensifice achiziţiile în 2023 ca să acopere cererea internă în creştere, pe fondul redeschiderii economiei şi al cotelor de export de combustibil aflate în vigoare. Dar, ar putea deveni precaute dacă preţul ţiţeiului Brent se va menţine la peste 85 de dolari/baril. Conform firmei de consultanţă Eurasia Group, preţul petrolului va reveni peste 100 de dolari/baril în acest an, deoarece oferta va rămâne redusă, iar cererea va creşte.

Analiza menţionează că, de asemenea, trebuie remarcat faptul că ţara asiatică a importat cu aproximativ 700.000 bpd mai mult decât a procesat în rafinăriile sale, în primele 11 luni ale anului 2022, ceea ce înseamnă că rafinăriile au stocuri mari în cazul în care doresc să sporească producţia fără să crească mult importurile.

În plus, piaţa fizică a ţiţeiului funcţionează diferit faţă de contractele futures pe hârtie, iar importurile Chinei pentru următoarele câteva luni probabil sunt deja aranjate (în mare măsură). Asta înseamnă că, dacă rafinăriile intenţionează să stimuleze importurile, vor fi necesare câteva luni până când o asemena evoluţie va deveni evidentă în datele vamale.

Achiziţiile de minereu de fier şi cărbune, aşteptate să se redreseze mai rapid

Un răspuns mai rapid la redeschiderea Chinei este aşteptat să vină de pe segmentul mărfurilor ce pot fi asigurate mai uşor, cum este minereul de fier - materie primă pentru fabricarea oţelului.

Importurile de minereu de fier realizate de China au scăzut cu 1,5% în 2022, faţă de 2021, potrivit Reuters. Dar, dacă fabricile de oţel din China îşi măresc producţia pe fondul redeschiderii economiei, atunci aceste importuri ar putea creşte rapid în lunile următoare.

Importurile de cărbune ar putea, de asemenea, să crească, mai ales că, acum, cumpărătorii chinezi profită de decizia Beijingului de a pune capăt interdicţiei neoficiale asupra importurilor din Australia, ţară care era al doilea mare furnizor de profil. Chiar dacă statul chinez nu va importa mult cărbune termic australian, există loc pentru o reluare a transporturilor de cărbune cocsificabil, folosit pentru fabricarea oţelului.

Conform guvernului australian, recentul declin al preţului cărbunelui termic va continua, iar cotaţia de referinţă pentru tipul Newcastle (de 6.000 kcal) va coborî de la o medie de 360 de dolari tona în 2022, la circa 200 de dolari în 2024, însă nivelul depăşeşte mediile istorice.

În cazul minereului de fier, al cărui preţ a trecut de 120 de dolari tona la începutul lui 2023, fiind cu peste 50% mai mare faţă de nivelul minim de 80 de dolari/tona, atins în noiembrie 2022, ING preconizează, în baza redeschiderii Chinei, o cotaţie de circa 115 dolari/tona în primul trimestru al anului curent, de 120 de dolari în trimestrul al doilea, de 135 de dolari în cel de-al treilea, respectiv de 120 de dolari/tona în ultimele trei luni ale anului curent.

Importurile de cupru - unul dintre puţinele puncte forte ale Chinei, în 2022

O altă marfă cu potenţial legat de cererea chineză este cuprul, dar aici există cel mai mare risc de dezamăgire, conform Reuters. Importurile de cupru ale Chinei au fost, de fapt, unul dintre puţinele puncte forte ale ţării în 2022: intrările de cupru neprelucrat au cresut cu 6,2%, iar cele de minereuri şi concentrate - cu 8%. Având în vedere că economia globală este aşteptată să facă eforturi pentru o eventuală creştere în 2023, ar putea exista un semn de întrebare cu privire la cât de mult cupru va necesita sectorul de producţie al Chinei, axat pe export. Dacă cererea de producţie este slabă, atunci povestea optimistă a cuprului se va baza pe celelalte utilizări ale metalului industrial, în special în construcţii, şi rămâne de văzut dacă acest lucru va fi suficient pentru ca importurile Chinei să crească puternic în 2023.

Potrivit Eurasian Resources Group, preţul cuprului va creşte cu 10-20% anul acesta, în baza cererii, respectiv a reducerii stocurilor.

Per ansamblu, redeschiderea Chinei este un aspect pozitiv pentru cererea de mărfuri, dar rămâne de văzut dacă realitatea va genera o evoluţie sigură, aşa cum aşteaptă piaţa.

Cotaţia futures a gazelor naturale cu livrare în luna februarie era de 59,7 euro pentru un Megawatt-oră ieri, în deschiderea sesiunii de la Bursa din Amsterdam. Preţul a urcat ulterior până la 61,35 euro, iar la ora 11.06 atingea 58,9 euro.

Exporturile de gaze naturale prin conducte ale Norvegiei au crescut cu 3,3% în 2022, aproape de un nou nivel record, statul scandinav majorând semnificativ livrările, ca să înlocuiască gazele ruseşti, a anunţat recent operatorul sistemului de conducte, Gassco, transmite Reuters.

În total, Gassco a livrat, anul trecut, 116,9 miliarde metri cubi (bcm) prin reţeaua sa de gazoducte de 8.800 kilometri, faţă de 113,2 bcm în 2021 şi 107 bcm în 2020, notează Agerpres. Acesta este al doilea cea mai ridicat volum anual din istoria Norvegiei, fiind depăşit doar de cantitatea de 117,4 bcm livrată în 2017.

"Războiul din Ucraina a dus la majorarea cererii pentru livrările stabile şi fiabile de gaze naturale, iar producţia de gaze a Norvegiei este vitală pentru satisfacerea nevoilor Europei de energie", a afirmat directorul general al Gassco, Frode Leversund.

Norvegia exportă în principal gaze prin conducte către terminalele din Marea Britanie, Germania, Franţa şi Belgia, iar la finalul lui 2022 a inaugurat o nouă conductă către Polonia, via Danemarca.

Anul trecut, livrările către Germania au crescut cu 11%, iar cele către Franţa - cu 4,7%. În schimb, livrările către Marea Britanie au scăzut cu 11,7%, potrivit Gassco.

...................................

Preţul futures al barilului de petrol Brent cu livrare în luna martie a urcat cu 0,01% în prima parte a zilei de ieri, la ICE Futures Europe, atingând 88,20 dolari. La Nymex SUA, preţul petrolului West Texas Intermediate (WTI) cu livrare în martie a crescut cu 0,07%, la 81,68 dolari barilul la ora locală 06.14.

...................................

Cotaţia futures a aurului cu livrare în aprilie a crescut cu 0,4%, la 1.953 dolari uncia ieri, la Comex New York, la ora 06.14, cea spot - cu 0,3%, la 1.935,94 dolari/uncie.

...................................

Preţul grâului cu livrare în luna martie a urcat cu 0,8% ieri, la Bursa din Chicago (CBOT), ajungând la 7,25 dolari/buşel la ora 06.16, cotaţia porumbului cu livrare în martie - cu 0,7%, la 6,70 dolari/buşel.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Avocat Ianul Alexandra
cautavocat.ro
BTPay
danescu.ro
arsc.ro

Curs valutar BNR

01 Feb. 2023
Euro (EUR)Euro4.9148
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5152
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.9264
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.5638
Gram de aur (XAU)Gram de aur279.6982

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro