Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT), alături de Asociaţia Europeană a Agenţiilor de Turism şi Touroperatorilor (ECTAA), solicită introducerea de urgenţă a unui mecanism obligatoriu de protecţie împotriva insolvenţei companiilor aeriene în Europa, conform unui comunicat transmis redacţiei. Apelul vine în urma falimentului companiei Air Belgium, care a generat pierderi de aproape 8 milioane de euro din cereri de rambursare ale pasagerilor - peste 5 milioane dintre acestea reprezentând bilete vândute prin intermediul agenţiilor de turism şi touroperatorilor.
Air Belgium a anunţat încetarea zborurilor regulate de pasageri încă din septembrie 2023, iar pe 30 aprilie 2025 a fost declarată oficial în faliment. Această situaţie, ca şi cea generată de falimentul Blue Air pe piaţa din România, lasă mii de pasageri fără posibilitatea de a-şi recupera contravaloarea biletelor, iar agenţiile de turism sunt puse în faţa unei presiuni financiare uriaşe, de multe ori fiind nevoite, pentru a-şi păstra clienţii, să îi despăgubeasca din propriul buzunar.
Impactul este major asupra agenţiilor de turism - în special asupra IMM-urilor, care reprezintă peste 98% din totalul intermediarilor de turism din Europa. În cazul în care un bilet de avion este vândut ca parte a unui pachet de servicii de călătorie, organizatorul este obligat prin lege să ofere o alternativă clientului, chiar dacă nu mai poate recupera banii de la compania aeriană falimentară. Această realitate generează pierderi considerabile pentru agenţiile de turism, care devin victime colaterale ale gestionării defectuoase din partea companiilor aeriene, potrivit comunicatului.
"Este inacceptabil ca agenţiile de turism şi clienţii acestora să fie expuşi unor riscuri atât de mari, în timp ce companiile aeriene nu au obligaţia de a constitui garanţii financiare în caz de insolvenţă. Solicităm instituţiilor europene modificarea cadrului legislativ general şi autorităţilor naţionale să dea curs propunerii înaintate de ANAT încă din vara anului trecut şi care, până în acest moment, a fost complet ignorată de către decidenţi, de a înfiinţa un fond de garantare pentru biletele de avion, bazat pe un mecanism extrem de simplu, dar care ar garanta că TOŢI pasagerii îşi recuperează bani în cazul falimentului unei companii aeriene, indiferent de canalul prin care au achiziţionat biletul de avion," a declarat Dr. Alin Burcea, preşedintele ANAT.
Având în vedere că biletele de avion se achită, de regulă, integral şi în avans, riscul este transferat direct către consumator şi către intermediarul care comercializează serviciul. În ultimii 25 de ani, aproximativ 1.200 de companii aeriene de pasageri comerciale au intrat în insolvenţă - un semnal clar că problema nu mai poate fi ignorată.
Consiliul Uniunii Europene discută în prezent revizuirea Regulamentului (CE) nr. 261/2004 privind drepturile pasagerilor aerieni. ANAT şi ECTAA solicită includerea unei prevederi clare prin care companiile aeriene să fie obligate să ofere garanţii financiare care să acopere rambursarea biletelor în cazul anulării zborurilor din motive de faliment sau încetarea activităţii.
"Este momentul ca Europa în ansamblu şi România, cu precădere, să adopte un mecanism real de protecţie, similar Fondului de garantare a biletelor de avion din Danemarca. În lipsa unor astfel de măsuri, agenţiile de turism - care sunt coloana vertebrală a ecosistemului turistic - sunt lăsate să suporte consecinţele falimentelor companiilor aeriene, fără vină şi fără protecţie", a adăugat preşedintele ANAT.
Printre falimentele răsunătoare din ultimii 20 de ani se numără cele ale companiilor aeriene Air Madrid (Spania), decembrie 2006, când peste 120.000 de persoane au fost blocate în Spania şi America Latină în perioada sărbătorilor de iarnă; Malev (Ungaria), în 2012, cu 6000 de pasageri afectaţi şi datorii de 270 de milioane de dolari; Air Berlin (Germania), august 2017, a doua cea mai mare companie aeriană din Germania, impactul afectând nenumăraţi pasageri şi 8.600 de angajaţi; Blue Air (România), care şi-a suspendat operaţiunile în septembrie 2022 şi a intrat în insolvenţă în martie 2023, afectând între 150.000 şi 230.000 de pasageri iar pagubele financiare au fost de peste 19,5 milioane de euro în bilete neutilizate.
ANAT reafirmă angajamentul de a reprezenta interesele agenţiilor de turism româneşti în toate demersurile europene şi naţionale menite să aducă echilibru, corectitudine şi protecţie pe piaţa de transport aerian, se mai precizează în comunicat.
Opinia Cititorului