Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) atrage atenţia asupra faptului că voucherele de vacanţă reprezintă una dintre cele mai eficiente măsuri economice şi sociale adoptate din 2009 şi până în prezent în România, cu efecte pozitive demonstrate asupra economiei naţionale, a investiţiilor în turism şi a menţinerii locurilor de muncă, potrivit unui comunicat de presă remis redacţiei.
Voucherele - catalizator economic
Conform studiului privind Impactul socio-economic al sistemului de tichete în România, realizat de către Academia de Studii Economice (ASE) în acest an, eliminarea voucherelor de vacanţă ar duce la:
o pierdere netă de 1,744 miliarde lei din PIB-ul naţional,
pierderea a 17.000 de locuri de muncă,
o reducere semnificativă a consumului intern, în special în extrasezon,
o accentuare a disparităţilor regionale, în special în zonele dependente de turism intern.
De asemenea, fiecare milion de lei alocat pentru vouchere susţine peste 1.670 de locuri de muncă directe şi indirecte, iar eliminarea lor ar duce la pierderea a circa 9.100 de locuri de muncă doar în sectoarele HORECA, transport şi agrement local.
Recesiunea din turism este reală în 2025!
Motivele sunt: scăderea puterii de cumpărare, creşterea TVA şi reducerea valorii voucherelor de vacanţă.
ANAT atrage atenţia că în august 2025 s-a înregistrat o scădere de 6,3% a numărului de turişti cazaţi faţă de anul precedent, în ciuda faptului că operatorii privaţi au oferit reduceri masive. „Indiferent de preţuri, o parte dintre români nu s-au mai cazat. Trei luni la rând, în vârful de sezon, contracţia economică a fost mai mare de 4%, primul an cu scăderi după pandemie! Judeţe cu tradiţie turistică certă au înregistrat scăderi severe: -38% Argeş, -17,8% Harghita, -15% Prahova în timp ce creşteri au fost în Sibiu şi Constanţa. Asta arată clar că nu preţul este problema, ci scăderea puterii de cumpărare şi lipsa oricăror politici guvernamentale pentru turism”, a subliniat Adrian Voican, vicepreşedinte ANAT.
În plus, voucherele au contribuit direct la creşterea veniturilor bugetare prin taxe şi impozite colectate din activitatea turistică, generând un efect multiplicator asupra economiei - fiecare leu investit în vouchere produce peste 1,6 lei în PIB. Studiul ASE mai arată că 90% din veniturile generate de vouchere sunt fiscalizate!
Economia informală raportată la Produsul Intern Brut în ţările membre ale Uniunii Europene în 2022, ca pondere: Austria - 6,6%, Bulgaria - 33,1% 3, Croaţia - 29,7%, Germania - 8,8%, Ungaria - 25,4%, Olanda - 8,2%, România - 29%. Media Uniunii Europene este de 10,8%. Sursa: Schneider şi Asllani, 2022.
Septembrie 2025: -85% vouchere acordate!
Fără voucherele de vacanţă, viitorul este sumbru în turismul românesc. Datele preluate de ANAT de la Ministerul Finanţelor arată că în luna septembrie 2025, valoarea voucherelor acordate s-a prăbuşit cu 85% faţă de aceeaşi lună a anului trecut. Astfel, în septembrie anul curent angajatorii au achiziţionat vouchere de aproape 5,96 milioane de euro faţă de 38,03 milioane de euro în septembrie 2024. Şi aceasta în condiţiile în care pe piaţă au existat încă multe vouchere emise în 2024. Fără a reveni asupra acestei erori strategice, vom asista la falimente şi disponibilizări de personal cu efecte în lanţ în industriile conexe.
Investiţiile în turism, în pericol
Voucherele de vacanţă au stimulat investiţiile în structuri de cazare, agrement şi servicii conexe, întrucât au transmis un semnal de stabilitate şi sprijin guvernamental pentru turismul intern. Pe perioada aplicării acestei măsuri, numărul unităţilor de cazare clasificate a crescut de 5 ori, de la 6300 de unităţi în 2006 la 28.900 de unităţi în 2025. Dintre acestea aproape 40% sunt noi sau modernizate în ultimii 3 ani, conform datelor raportate de Ministerul de resort. 28 de hoteluri de 4 şi 5 stele aparţinând brandurilor internaţionale s-au deschis în ultimii ani şi ar urma încă 15, în Craiova, Bacău, Satu Mare, Cluj şi Arad.
În lipsa acestei măsuri, multe investiţii sunt în pericol de a fi amânate sau chiar oprite.
„Eliminarea voucherelor ar duce la pierderi de PIB, locuri de muncă şi investiţii şi ar avea un impact negativ major în domeniul social. Practic, ar fi exact opusul a ceea ce îşi doreşte orice minister al economiei”, a adăugat Adrian Voican.
Impactul voucherelor asupra preţurilor pachetelor turistice
Un mit puternic vehiculat pe reţelele sociale şi preluat în mod superficial şi de reprezentanţţi oficiali este acela că existenţa voucherelor a mărit preţurile în turism şi a descurajat investiţiile. Această presupunere aparent logică nu a fost confirmată în mod ştiinţific de niciun studiu. Nu există nicio legătură cauzală dovedită între scumpirile anuale şi existenţa cardurilor valorice. Preţurile au crescut în toate ţările, chiar în lipsa voucherelor. În România, Eurostat raportează scumpiri de 9,5% dar cele mai mari creşteri sunt în Estonia: +39%, Bulgaria: +23% (o destinaţie de top pentru vacanţele românilor), Danemarca: +12%.
ANAT susţine continuarea şi extinderea programului
Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism solicită menţinerea şi actualizarea valorii voucherelor de vacanţă în raport cu inflaţia, precum şi extinderea acestora şi către mediul privat, măsură care ar asigura echitate socială, investitii şi dezvoltare economică durabilă.













































1. cata precizie platită de panacoți
(mesaj trimis de anonim în data de 03.11.2025, 11:43)
bai hotilor ati marit pretul unei camere de la 180 de lei la 350 de lei ,o cafea costa de la 18 lei in sus in conditiile in care pretul de cost este cuprins intre 0,50 si 1,5 lei ,pana la urma cate hoteluri are in propietate statul roman ? era o vorba ai mancat te-ai pi ....sat si te-ai ca...cat cu asta ramai dupa ce arunci miliarde de lei din bugetul statului , in loc sa investim acesti bani proveniti din taxe mari si inutile in spitale ,scoli,locuinte,crese si gradinite locuri de munca permanente nu sezoniere, ii dam unor paraziti sa huzureasca si sa pozeze in oameni realizati ,combinatori .