Black Friday, Vinerea Neagră, indiferent de denumire şi de durată, în România este organizată, de câţiva ani, pe tot parcursul lunii noiembrie, în special la începutul lunii, deşi, în mod tradiţional, în Uniunea Europeană acest eveniment este derulat la sfârşitul lunii.
Indiferent de pe ce site doriţi să faceţi cumpărături, mai ales că frumoasele şi aşteptatele sărbători de iarnă sunt aproape, recomandările Centrului European al Consumatorilor (ECC Romania) - Direcţie în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor - menite să vă atragă atenţia asupra posibilelor pericole ascunse în online şi să transforme acest moment într-unul plin de bucurie, cu siguranţă vor fi utile.
1.Verificaţi dacă magazinul online este sigur şi legitim
Important! Verificaţi structura site-ului şi termenii şi condiţiile generale:
-trebuie să fie accesibile consumatorului şi complete
-trebuie să conţină denumirea comerciantului care deţine site-ul sau în numele căruia acţionează, adresa poştală, numărul de telefon şi adresa de poştă electronică la care acesta poate fi efectiv contactat, politica de retur şi condiţiile de vânzare (livrare, plată, returnare produs şi rambursare)
Atenţie!
✔verificaţi adresa cu ajutorul serviciilor de cartografiere online
✔sunaţi la numărul de telefon afişat pentru a verifica dacă funcţionează şi răspunde cineva
✔consultaţi recenziile privitoare la produs sau comerciant, pentru a vedea dacă alţi utilizatori au avut probleme cu magazinul sau, dimpotrivă, au lăsat recenzii pozitive
2.Verificaţi preţul produsului
-în perioadele de reducere, trebuie afişate atât preţul redus, cât şi preţul fără reducere
-preţul înainte de reducere trebuie să fie cel mai mic preţ practicat în ultimele 30 de zile, conform legislaţiei europene.
3.Nu daţi curs mesajelor comerciale care creează presiune
Sintagme de genul ”alte 20 de persoane se uită la acest articol” sau ”au mai rămas doar trei articole” sunt doar cîteva exemple folosite deseori de site-uri sau aplicaţii mobile, reţele de socializare sau chiar motoare de căutare, pentru a pune presiune pe decizia de achiziţie a consumatorului.
Altă modalitate prin care se încearcă influenţarea comportamentul de cumpărare al consumatorului este afişarea unei numărători inverse.
Fiind atenţi şi având răbdare să realizaţi verificările necesare, vă veţi bucura de faptul că nu v-aţi lăsat păcălit de astfel de trucuri care conduc la o alegere greşită sau dezavantajoasă.
4.Alegeţi o metodă de plată sigură
-dacă plătiţi online, asiguraţi-vă că aveţi o conexiune la internet securizată
-asiguraţi-vă că adresa site-ului este marcată cu ”https” şi simbolul lacătului închis
-nu salvaţi detaliile bancare pe telefonul mobil, pe computer sau pe orice platformă de cumpărături
-setaţi o sumă maximă pentru plăţile unice, pentru cardul dvs.
-evitaţi plăţile prin transfer bancar (în această situaţie, nu există procedură de refuz la plată)
5.Folosiţi garanţia legală
Important! Pentru toate bunurile, la preţ întreg sau cu preţ redus şi, de asemenea, pentru produsele digitale (de exemplu, ceasul sau frigiderul inteligent), precum şi pentru serviciile şi conţinutul digital (softuri, jocuri online etc.) achiziţionate de la un vânzător cu sediul în România sau în Uniunea Europeană, beneficaţi de o garanţie legală de conformitate de minim 2 ani.
Dacă produsul dvs. este defect, puteţi cere vânzătorului să repare sau să schimbe produsul ori, dacă aceste două soluţii nu sunt posibile, să vă ramburseze sumele plătite pertru acesta.
Atenţie! Atunci când cumpăraţi online, aveţi la dispoziţie o perioadă de 14 zile pentru a vă răzgândi şi a returna produsul.
ECC Romania face parte din Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) care include 29 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE plus Islanda, Norvegia. Centrele oferă informaţii, consiliere şi asistenţă gratuite şi personalizate consumatorilor care au probleme cu tranzacţiile transfrontaliere efectuate într-o altă ţară din cadrul Reţelei.
Pentru mai multe informaţii referitoare la reducerile în comerţul online, vă invităm să accesaţi site-ul www.eccromania.ro. Tot aici găsiţi şi formularul de reclamaţie, dacă întâmpinaţi probleme la achiziţia de bunuri online, de pe un site situat într-o ţară a Uniunii Europene.
În cazul în care faceţi cumpărături de pe un site din România şi aveţi nemulţumiri cu privire la tranzacţie sau la produsul achiziţionat, puteţi depune o reclamaţie pe site-ul www.anpc.ro
Important! Vă reamintim că, în cazul achiziţionării unor produse de pe site-uri din afara Uniunii Europene, instituţia noastră nu poate acţiona în niciun fel, dacă aveţi probleme cu tranzacţia, livrarea sau produsele.













































Opinia Cititorului