Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) anunţă, într-un comunicat remis redacţie, rezultatele unei noi serii de controale desfăşurate de Comandamentul Litoral, în urma cărora au fost descoperite abateri semnificative în unităţi de cazare şi alimentaţie din staţiuni turistice de pe litoralul românesc. Informaţiile provin dintr-un comunicat oficial al instituţiei.
În perioada verificată, au fost efectuate 37 de controale, dintre care două în urma unor reclamaţii ale consumatorilor. În urma acestora, comisarii ANPC au emis:
-27 de procese verbale de constatare,
-9 procese verbale de casare,
-45 de sancţiuni,
-inclusiv 16 amenzi în valoare totală de 59.000 lei şi 29 de avertismente.
Totodată, au fost dispuse 4 închideri temporare de activitate (OTPS) în cazul următoarelor unităţi:
-Vila M - SC EUROCONS SRL
-PROFI Room Service - Năvodari
-Vila Păun - BELAMOBEST SRL
-Hostel La Gerald - SRL
De asemenea, a fost emis un ordin de casare a produselor alimentare în valoare de 3.760 lei.
Probleme frecvente descoperite de comisari:
În zona de alimentaţie şi cazare:
-Depozitare incorectă a ouălor alături de alte produse, temperaturi neconforme în vitrine (12°C în loc de 0-4°C recomandat),
-Frigidere ruginite, cu urme de mucegai şi insecte moarte,
-Tăvi şi tastiere neigienizate, depozitare haotică a ambalajelor,
-Lipsa documentelor obligatorii: mapa turistului, afişe de clasificare, buletin de analiză pentru apa din piscină,
-Saltele murdare, fără protecţii, cu urme vizibile de păr,
-Agregate frigorifice cu zone extinse de rugină, iar unele unităţi calde prezentau impurităţi în apa de menţinere termică a mâncărurilor.
În zona de depozitare, s-au constatat:
-Pânze de păianjen, praf gros, nerespectarea vecinătăţilor de stocare,
-Legume şi fructe depreciate, moi sau lovite, şi produse fără ţară de origine menţionată.
Au fost aplicate sancţiuni şi pentru înşelarea consumatorilor: la unele produse, precum piersicile, s-au identificat diferenţe de calibru faţă de eticheta afişată, iar unele promoţii - cum ar fi berea „5+1” - nu aveau produsul de referinţă disponibil.
Comisarul-şef Cristian Popescu Piedonea declarat:
„În urma fiecărui control pe care-l desfăşurăm ajungem la concluzia că românii nu prea au înţeles dictonul: "clientul nostru, stăpânul nostru'. Să oferi servicii de genul acesta şi marfă de proastă calitate, în condiţiile în care omul respectiv plăteşte pentru ele şi el a muncit pentru acei bani, înseamnă că nu ai pic de respect faţă de oamenii datorită cărora tu îţi permiţi acea afacere. Sunt curios ce s-ar întâmpla dacă ar primi acelaşi tratament din partea altora. O să închidem şi o să dăm amenzi până ne vom plictisi şi noi, şi ei!”