Piaţa auto românească a înregistrat o creştere spectaculoasă în august 2025, cu înmatriculările de autoturisme noi crescând cu 52,6% faţă de aceeaşi lună a anului trecut, conform datelor publicate de APIA (Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile) pe baza informaţiilor DGPCI, potrivit unui comunicat emis redacţiei.
Cel mai semnificativ salt l-au înregistrat autovehiculele electrificate (care includ mild-hibrid, full-hibrid, plug-in hibrid şi 100% electrice), cu o creştere colectivă de 74,4%. Acestea reprezintă acum 59,9% din totalul pieţei de autoturisme noi, depăşind pentru prima dată pondera cumulată a motorizărilor tradiţionale pe benzină şi motorină.
-Mild-Hibride (MHEV): +55% (o cotă de 24,2%)
-Full-Hibride (FHEV): +98% (o cotă de 22,8%)
-Plug-in Hibride (PHEV): +71,6% (o cotă de 6,6%)
-Electrice pure (BEV): +99,6% (o cotă de 6,3%)
Dacia a condus clasamentul mărcilor în august, cu 4.153 de unităţi vândute (+74,9%), urmată de Toyota (1.634 unităţi, +77,4%) şi Hyundai (1.578 unităţi, +53,1%). La modele, Dacia Logan a fost cea mai vândută maşină (1.601 unităţi), urmată de Dacia Duster (1.193 unităţi) şi Dacia Sandero (630 unităţi).
Segmentul SUV şi-a consolidat poziţia dominantă, reprezentând 55,1% din totalul pieţei, cu o creştere impresionantă de 60,6% faţă de august 2024.
Conform comunicatului, în ciuda exploziei din august, preşedintele APIA, Dan Vardie, avertizează că pe primele opt luni ale anului 2025, piaţa auto totală rămâne în scădere cu aproape 9%. Acest fapt subliniază, conform lui Vardie, „cât de vulnerabil este sectorul în lipsa unor programe guvernamentale coerente şi predictibile”.
Un segment care ilustrează această vulnerabilitate este cel al maşinilor 100% electrice (BEV). Chiar dacă s-au dublat în august faţă de anul trecut, în primele opt luni acest segment a înregistrat o scădere gravă de -32%, menţinând o cotă modestă de doar 6%. Dacia Spring rămâne cea mai vândută maşină electrică, dar vânzările sale au scăzut cu 47% faţă de 2024.
Piaţa vehiculelor comerciale uşoare (fără minibus) a avut o creştere modestă de 0,8% în august, în timp ce cea a vehiculelor comerciale grele şi autobuzelor a avut una semnificativă de +19,4%.
APIA reiterează decizia de a raporta separat motorizările mild-hibrid (MHEV), un pas important pentru o imagine mai precisă şi transparentă a pieţei auto româneşti. Asociaţia este singura sursă care prelucrează în detaliu datele DGPCI, oferind o segmentare exactă pe tipuri de motorizări şi categorii de vehicule.
Opinia Cititorului