Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) îşi exprimă profunda nemulţumire faţă de modul în care a fost gestionată dezbaterea publică pentru programul RABLA 2025, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, deşi procesul de consultare trebuia să fie un mecanism real de integrare a expertizei industriei în politica publică, în realitate, acesta s-a dovedit a fi doar un exerciţiu formal, fără consecinţe practice. În ciuda numeroaselor observaţii transmise în scris, a documentelor tehnice fundamentate şi a discuţiilor purtate în cadrul consultării oficiale, niciuna dintre propunerile de fond nu a fost preluată.
Mai mult, APIA a avut şi o întâlnire directă cu doamna ministru al Mediului, Apelor şi Pădurilor, în cadrul căreia am prezentat argumente detaliate şi soluţii concrete, inclusiv necesitatea majorării ecotichetului pentru vehicule electrice la 27.500 lei. Am apreciat deschiderea şi tonul constructiv al dialogului, însă ghidul final publicat dovedeşte că aceste argumente au fost în cele din urmă ignorate. Practic, documentul rămâne neschimbat faţă de versiunea iniţială, ceea ce transmite un semnal îngrijorător: vocea specialiştilor şi a pieţei auto nu contează în procesul decizional.
Un program „de formă” care riscă să eşueze din nou
Ministerul a ales să păstreze nivelul ecotichetului pentru vehicule electrice la 18.500 lei. Pe hârtie, asta ar însemna că, din cele 120 milioane lei alocate, s-ar putea finanţa un număr mai mare de maşini. În realitate însă, experienţa ultimului an este clară: cererea a fost slabă, bugetul a rămas neconsumat, iar electromobilitatea a stagnat.
APIA atrage atenţia că menţinerea aceluiaşi nivel de sprijin va conduce, inevitabil, la acelaşi rezultat - bani blocaţi în conturi, în loc de maşini electrice noi pe şosele. De aici apare întrebarea legitimă: se doreşte un program de succes sau doar bifarea unui exerciţiu birocratic?
Propunerea APIA - o soluţie realistă pentru redresare
Industria auto a venit cu o propunere clară şi fundamentată:
• Majorarea ecotichetului la 27.500 lei pentru vehicule electrice şi pe hidrogen;
• Repartizarea a 70% din buget (140 milioane lei) pentru electrice şi plug-in hibride, restul de 60 milioane lei pentru celelalte tehnologii.
Suntem conştienţi că nici în acest scenariu nu s-ar fi consumat integral bugetul. Însă, diferenţa majoră este că, printr-un sprijin mai puternic, penetrarea pieţei ar fi fost net superioară, iar electromobilitatea ar fi primit şansa de a intra pe o traiectorie de creştere.
Predictibilitatea - o promisiune care trebuie confirmată
Un alt punct major adus în discuţie de APIA a fost predictibilitatea programului pe termen mediu şi lung. Doar printr-un calendar clar şi stabil consumatorii şi companiile îşi pot planifica investiţiile, iar industria îşi poate adapta strategiile.
Ministerul a fost de acord, în principiu, că predictibilitatea este esenţială şi a promis discuţii viitoare dedicate acestui subiect. Totuşi, dacă aceste promisiuni nu se vor transforma în măsuri concrete, încrederea industriei în dialogul cu autorităţile va fi grav afectată.
Concluzia APIA
România are nevoie de un program RABLA care să fie un instrument real de transformare, nu o schemă care repetă greşelile trecutului. APIA cere un program eficient, echilibrat şi curajos, care să pună electromobilitatea acolo unde îi este locul: în centrul politicilor de mediu şi de transport ale României.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.09.2025, 11:37)
Banii ce raman neconsumati, dati rabla tractoare inclusiv pt pfa uri. orice reducere ar fi apreciata.