ASF îşi exprimă îngrijorarea faţă de eventualele măsuri ce ar putea să deprecieze actul de supraveghere a pieţelor financiare non-bancare

M.P.
Comunicate de presă / 22 august, 11:59

ASF îşi exprimă îngrijorarea faţă de eventualele măsuri ce ar putea să deprecieze actul de supraveghere a pieţelor financiare non-bancare

ASF consideră că este necesară clarificarea unor aspecte referitoare la rolul şi funcţionarea sa, după cum rezultă dintr-un comunicat remis redacţiei, pe care îl reproducem în continuare. "Având în vedere măsurile propuse în Proiectul de lege pentru modificarea si completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice şi unele măsuri pentru eficientizarea activităţii unor autorităţi administrativ autonome, considerăm necesară clarificarea unor aspecte esenţiale referitoare la rolul şi funcţionarea ASF.

Măsurile de restructurare a ASF sunt impuse în contextul efortului Guvernului României de reducere a deficitului bugetar, fără însă ca acestea să aibă ca rezultat îmbunătăţirea indicatorilor macro-economici, întrucât ASF nu utilizează resurse financiare de la bugetul de stat. Mai mult, ASF este un contributor net la buget, virând contribuţii în valoare de 53,5 milioane de lei, în 2024, şi estimând o contribuţie totală de până la 85 de milioane de lei, în 2025, în baza obligaţiei de a plăti 33% din veniturile curente.

Aceste măsuri propuse au potenţialul de a induce riscuri sistemice în îndeplinirea funcţiilor fundamentale ale Autorităţii, respectiv reglementare, autorizare, supraveghere şi control asupra pieţei financiare non-bancare din România şi alinierii acesteia la standardele europene în domeniu.

În prezent, pieţele financiare non-bancare (asigurări, piaţă de capital, pensii private), atât la nivel european, cât şi în România, funcţionează într-un context de o complexitate şi interdependenţă fără precedent, ceea ce impune o supraveghere integrată, cu caracter permanent şi independent.

În plus, cadrul normativ european s-a extins substanţial şi continuu, inclusiv în domenii precum rezilienţa operaţională digitală, sustenabilitate, inteligenţă artificială şi active digitale (regulamentele europene MiCA - primul cadru legislativ european dedicat reglementării criptomonedelor, DORA - care vizează întărirea rezilienţei operaţionale digitale a entităţilor financiare sau AI Act - prima lege care reglementează utilizarea responsabilă a inteligenţei artificiale). Acest lucru obligă autorităţile naţionale de supraveghere să îşi suplimenteze resursele şi expertiza necesare pentru a implementa noile reguli şi pentru a monitoriza corespunzător conformarea cu acestea.

Într-un astfel de context, imperativul strict cantitativ de reducere a resurselor umane din ASF va afecta, în mod inevitabil şi imediat, capacitatea Autorităţii de a asigura stabilitatea sistemului financiar non-bancar, în condiţiile în care majoritatea covârşitoare a profilurilor de expertiză din ASF sunt în specialitatea domeniului gestionat şi nu de tip suport, în accepţiunea lui clasică. Această structurare este caracteristică instituţiilor de reglementare şi supraveghere financiară din statele membre UE (bănci naţionale, autorităţi naţionale de supraveghere).

Mai mult, reducerile salariale substanţiale preconizate ar afecta cu precădere corpul de specialişti, adică exact acea categorie profesională care a acumulat de-a lungul anilor o expertiză indispensabilă pentru a gestiona pieţe financiare de o complexitate aparte. Această expertiză, rezultat al unei formări îndelungate, constituie baza instituţiei în îndeplinirea atribuţiilor sale în raport cu piaţa financiară non-bancară.

Prin urmare, aceste măsuri administrative de restructurare, propuse în proiectul legii, vor conduce la deteriorarea funcţionării structurilor interne esenţiale, punând în pericol îndeplinirea mandatului legal şi a obligaţiilor asumate în temeiul legislaţiei Uniunii Europene, inclusiv a celor privind protecţia investitorilor şi combaterea şi prevenirea spălării banilor.

Aceleaşi preocupări ale ASF au fost clar exprimate şi de către autorităţile din cadrul Sistemului European de Supraveghere Financiară, într-o poziţie comună adresată Ministerului de Finanţe din România, în luna iulie 2025, ca reacţie la iniţiativa Guvernului României de restructurare a ASF. Prin intervenţia lor, autorităţile europene au insistat pe importanţa asigurării independenţei ASF şi a resurselor financiare aliniate nevoilor operaţionale şi cirmcumstanţelor pieţei, aspecte ce fac obiectul evaluării constante a acestor instituţii europene.

ASF îşi păstrează angajamentul ferm faţă de principiile bunei guvernanţe şi va continua, în 2025, procesul început în 2024 de eficientizare şi de consolidare instituţională. Această iniţiativă s-a reflectat deja în reducerea numărului total de posturi la 493 (faţă de 535 în 2023), nivel comparabil cu cel din urmă cu un deceniu, precum şi în diminuarea veniturilor individuale ale personalului Autorităţii cu aproximativ 20% în anul 2024. De asemenea, ASF a demarat implementarea unui amplu proces de digitalizare instituţională, finanţat din fonduri europene, care va îmbunătăţi semnificativ activitatea ASF la nivelul tuturor palierelor de acţiune.

ASF îşi reafirmă angajamentul pentru exercitarea unei supravegheri profesioniste, independente şi în acord cu standardele europene, sens în care a înaintat propuneri de amendamente la proiectul de lege privind restructurarea instituţiei, cu scopul de a consolida optimizarea organizaţională demarată încă din anul 2024. Acest demers urmăreşte să asigure menţinerea capacităţii operaţionale şi instituţionale necesare exercitării corespunzătoare a atribuţiilor legale, inclusiv a noilor responsabilităţi care vor rezulta din dezvoltarea cadrului de reglementare european în domeniu”.

Opinia Cititorului ( 18 )

  1. Da sigur, cele doua falimente din asigurari si multiplele matrapazlacuri din piata de capital spun ca ASF vegheaza asa cum trebuie. Eu cred ca merita sa le dam o prima.

    Ia faceti un sondaj cu participantii la piata de capital sa vedem ei ce parere au ?

    Daca este serioasa propunerea guvernului ar trebui schimbata legea, pentru ca aceste agentii ASF, ANRE, ANCOM se autofinanteaza si pot avea ce salariu vor. 

    1. Daca ar cere feedback din partea pietei de capital, cel putin jumatate din reprezentatii ASF ar umfla numarul somerilor. Exista specimene in aceasta institutie care considera ca legitimatia de inspector vine automat cu niste puteri de zeu si cu o atitudine de superioritate precum a unui ofiter german in Polonia ocupata

      ASF are 500 de angajati, iar pietele sunt praf.

      Falimentele din asigurari si preluarile imorale si ilegale de companii ale clanului Dragoi, nu justifica numarul mare de angajati si nici salariile nesimtite. Platim mult pentru un organ care nu aduce nimic bun in nici una dintre piete. 

    Reducerea numarului de membri in Consiliul asf a disparut brusc. In acordul de guvernare semnat de membrii coalitiei se stabilise ca obiectiv diminuarea numarului de membri in consiliul asf. Acum, in proiectul de lege, se vorbeste doar despre reducerea numarului de specialisti. Sa intelegem ca cei din conducerea asf si-au negociat posturile? Ca sa ramana ei, cei numiti politic, au oferit pe tava putinii specialisti ai institutiei? Frumos, dar atentie, stimati membri ai consiliului asf: dupa ce o sa dati afara si ultimii specialisti adevarati rataciti pe acolo si o sa ramaneti doar cu asa zisi specialisti adusi de voi, o sa se darame sandramaua pe voi. Cu alte cuvinte, mai pe intelesul vostru, nu o sa mai aveti ce sa conduceti. Capisci?

    1. EEEE, a mai furat meserie nepotu lui Ciolacu, face el treaba

      Sesizarile la Parlamentul Romaniei, plangerea penala si chemarile in judecata ale ASF a avut ca efect angaarea in ASF a mai multor rude de politicieni, angajati ai ministrului de interne si rude ale magistratilor. Doar asa a avut, si probabil are, protectie si acoperire Consiliul ASF.

      Si nu numai el ca acolo sunt multi fii, fiice, nepoti, neveste, amante si diverse pupile ale unor oameni influenti, cu un potential ridicat si cu scoala vietii. Oare proaspata sotie a primvicepresedintelui asf o sa fie si ea avuta in vedere pentru disponibilizare, sau ea duduie de competente? Ca o tot plimba dintr-un serviciu suport in altul, nu isi gaseste doamna locul dar bine macar ca si-a gasit sufletul pereche. Si ce mai suflet!

    Sa vedeti ce le-a bubuit mintea. Au facut un proiect de lege , care apare acum pe siteul M finante ,care se chema, atentie! : "Proiect Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul financiar în vederea implementării unor aspecte vizând punctul unic de acces european care oferă acces centralizat la informațiile puse la dispoziția publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru piețele de capital și pentru durabilitate"

    Ce apare la un moment dat in cuprinsul lui , ca propunere de completare a legii ASF ?!  

    "„(6) Membrii Consiliului A.S.F. și personalul acesteia nu răspund civil pentru actele sau faptele pe care le îndeplinesc sau omit să le îndeplinească în exercitarea atribuțiilor de supraveghere control și rezoluție, cu respectarea legii, dacă acestea au fost exercitate cu bună-credință sau fără neglijență. În cazul în care se angajează cheltuieli de judecată ocazionate de procedurile judiciare inițiate împotriva persoanelor prevăzute în prezentul alineat, acestea se suportă de A.S.F., urmând a fi recuperate în situația în care instanțele judecătorești constată, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, vinovăția acestor persoane.” 

    1. Cred ca ar fi corect ca si pentru specialistii din societatile reglementate si supravegheate de ASF sa se aplice aceleasi reguli. Este de acord ASF?! Probabil oamenii care nu au contact cu ASF nu cunosc faptul ca pentru obtinerea unei autorizatii sau aviz dureaza 3-4 luni. Sunt situatii in care dureaza si un an. Pentru ca ASF considera necesare informatii suplimentare pe care le solicita la 60 de zile de la depunerea informatiilor solicitate anterior. Si prelungesc in cicluri de 60 de zile. Aici este buna credinta sau lipsa de neglijenta! ????

    Dacă ASF- ul se va lega de P3 NU VOI MAI RECOMANDA SI FACE NICI UN CONTRACT PE ACEST SISTEM , ci le voi spune clientilor sa își tina banii la saltea sau in alte forme de economisire!

    Experiența internațională demonstrează că austeritatea nu este soluția pentru îmbunătățirea supravegherii financiare. Analizând cazurile similare din țările dezvoltate, constatăm că toate reformele ce au urmat situatiilor de criză s-au axat pe trei principii fundamentale:

    Atragerea și păstrarea personalului calificat prin pachete competitive de remunerare 

    Sporirea transparenței și responsabilizării prin mecanisme externe de control 

    Întărirea independenței prin protejarea de interferențele politice 

    Modelul de succes: Investiție, nu austeritate 

    Pe scurt: în cazuri de eșec de supraveghere (fraude, falimente, retrageri de autorizații), statele occidentale nu au rezolvat problema prin reduceri de salarii și posturi, ci prin re-arhitecturarea și întărirea autorităților: competențe coercitive sporite, răspundere individuală pentru conducători, intervenție timpurie, scheme de rezoluție și compensare pentru consumatori. 

    Ce au făcut statele occidentale? 

    Germania (Wirecard, 2020): legea FISG a extins puterile BaFin, a mutat controlul raportărilor financiare la supraveghetor și a restricționat tranzacțiile personale ale angajaților — o schimbare de „mușchi” instituțional, nu de „masă salarială”. 

    Elveția (Credit Suisse, 2023): Consiliul Federal propune intervenție timpurie mai fermă, regim de răspundere pentru senior managers, clawback al bonusurilor și puteri sancționatorii sporite pentru FINMA. 

    Irlanda (falimente în asigurări, cross-border): Central Bank Reform Act 2010 a introdus regimul Fitness & Probity pentru persoanele-cheie și a consolidat Insurance Compensation Fund. 

    Danemarca/UK (Alpha, Qudos): cooperare transfrontalieră FSCS – Danish Guarantee Fund pentru transferul/înlocuirea polițelor și despăgubiri rapide — accent pe mecanisme operaționale, nu pe tăieri. 

    Reducerea uniformă de salarii și personal în autoritățile de supraveghere a instituțiilor non-financiare nu remediază cauzele eșecurilor (procese, competențe, guvernanță, instrumente). 

    Exemplele internaționale de mai sus arată că soluția durabilă este capacitatea mai bună de a acționa, nu capacitatea mai mică de a exista. 

    Austeritatea nu substituie reforma. Țările care au trecut prin scandaluri financiare au investit în puterile, procesele și responsabilizarea supraveghetorilor și au creat plase instituționale pentru consumatori. 

    România ar trebui să urmeze această linie: re-inginerie instituțională și execuție, nu tăieri liniare care subțiază tocmai funcțiile unde trebuie să fie mai puternică. 

    Modelul propus de guvern subminează sistematic toate aceste elemente prin presupunerea greșită că "mai puțin înseamnă mai bine" în supravegherea financiară. 

    Când "reforma" devine regres 

    Țările occidentale au învățat prin crize costisitoare că supravegherea financiară eficientă necesită investiție, nu austeritate. 

    România alege să ignore aceste lecții, adoptând o abordare care contrazice consensul internațional privind reforma autorităților de reglementare. 

    Rezultatul predictibil? Nu o supraveghere mai bună, ci una și mai slabă, cu personal demotivat, resurse insuficiente și independență compromisă. 

    Experiența internațională este clară: reforma reală costă, dar costul inacțiunii este întotdeauna mai mare.  

    1. "BaFin supervises about 2,700 banks, 800 financial services institutions, and over 700 insurance undertakings." - Wikipedia

      "BaFin has offices in Bonn and Frankfurt am Main and employs a total of 2,711 staff " - sursa site Bafin 

      E vorba de simpla nesimtire sau doar nu cunoasteti pe la ASF limbi straine ca sa va documentati?

      Cate institutii supravegheaza 500 de ASF-isti ?  

      E prea putin 30% si 10% din personal. Cloaca aia trebuie reformata din temelii daca mai este lasata sa functioneze. Cei din conducere trimisi acasa si toate cele 550 de posturile desfiintate si reinfiintate maxim 300 pentru care sa se organizeze concursuri cu criterii clare si examinare scrisa a candidatilor facuta de firme externe cu specialisti in domeniu. Coruptii judecati si pedepsiti nu pusi in functii de conducere. Recuperarea prejudiciilor cauzate de city si euroins de la cei responsabili. Actionati in instanta cei care incearca sa fure acum pensiile si luata si camasa de pe ei. Hoti spagari si habarnisti notorii chiar nu au niciun pic de rusine?

      Salariile asf trebuie sa fie platite de stat nu prin autofinantare . De aceia platim asigurari foarte mari in pretul mare al asigurarilor se regaseste si salariile asf

    Domnule Bolojan sa nu va lasati ca romanii vor dreptate. Pe domnul care a fost la guvern zilele trecute si ne-a explicat cum banii din pilonul 2 si 3 nu mai sunt ai nostri si care nu stia sa faca doua inmultiri in direct dar probabil castiga mii de euro pe luna vrem sa il vedem cum se descurca cu salariul minim pe economie

    ASF acopera si reglementeaza /administreaza functionarea DOMENIILOR PRIVATE ale ROMANIEI.

    Pentru o asemenea activitate si responsabilitate , STATUL ROMAN trebuie sa apeleze la specialisti cu  

    inalta calificare si experienta , ,specialisti cu multa pricepere si  

    intelegere a domeniilor respective. 

    Economia de piata are propriile legi economice care nu trebuie sa fie impiedecate si ignorate de  

    politruci. 

    Uitati--va la RUSIA. !! Este tara cu cele mai mari resurse si bogatii ale pamantului, unde se afla 

    astazi dupa peste 100 de ani !!!! A risipit tot ce a putut in detrimentul locuitorilor ei ,numai si numai

    pentru politica si cuceriri de noim teritorii 

    Furie legitimă, dar soluțiile trebuie să repare cauza, nu să țintească efectul

    Scopul textului meu nu a fost să „apăr” salarii sau sinecuri, ci să argumentez că măsurile care chiar protejează consumatorul sunt cele care întăresc capacitatea de supraveghere: intervenție timpurie, sancțiuni ferme, regim de răspundere pentru conducători, etc 

    Intr-un răspuns respectuos, aș sublinia că istoria ne arată că, indiferent de timpul și cultura, oamenii au fost atrași adesea de spectacolele publice, inclusiv cele sangeroase, fascinați de iluziile puterii și ale justiției imediate, adesea fără a conștientiza jocurile de culise și deciziile reale care stau la baza acestor evenimente. Asemenea spectatorilor din arenă, reacțiile publice actuale pot fi motivate mai mult de emoții și de imagine, decât de înțelegerea profundă a contextului și a implicațiilor reale. 

    O analogie istorică - În Antichitate și Evul Mediu, execuțiile publice și jocurile din arene adunau mulțimile, care nu vedea însă „ingineria” din culise: cine trăgea sforile, ce interese erau servite, ce probleme structurale se ascundeau sub spectacol. 

    Paralela de azi: dorința de a „vedea capete tăiate” (reduceri brute de oameni și salarii) poate produce satisfacție pe termen scurt, dar nu rezolvă deficiențele de fond. Când sistemele au eșuat în alte țări, răspunsul n-a fost spectacolul, ci re-arhitecturarea, profesionalizarea supraveghetorilor, investiții în digitalizare, etc. 

    Tăierile liniare care lovesc fără discriminare exact în funcțiile critice riscă să slăbească tocmai zona care ar trebui întărită. Înțeleg frustrarea și o respect. Dar soluția nu este spectacolul, ci munca grea de reconstrucție instituțională. Acolo trebuie să cerem rigoare, rezultate și responsabilitate — zi de zi. 

    Spre o dezbatere constructivă, propun să depășim dinamica Colosseum-ului și să ne concentrăm pe întrebări esențiale: 

    - Cum îmbunătățim supravegherea financiară fără să repetăm erorile? 

    - Cum îmbunătățim expertiza specializată?

    - Cum construim instituții responsabile și independente? 

    Incredibil cat tupeu au acesti gropari ai poporului roman

    Singurul risc sunte-ti voi ca lucrati impotriva romanilor care va plateste 

    Calin Georgescu a vrut sa va faca verificari la toate institutiile astea si a fost eliminat pentru ca urma sa deranjeze cuiburile astea de rude platite regeste din bani nostrii

    Haide-ti oameni buni sa ne adunam sa mergem sa ii vizitam sa ii vedem si noi pe acesti mari specialisti care ne iau pensiile ne fura banii. romani nu mai stati in case. vrem sa ne spuna in fata de ce ne fura anii de munca cand ei nu stiu ce inseamna sa muncesti sa a-i ce sa pui pe masa a doua zi 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Casino Online
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

11 Sep. 2025
Euro (EUR)Euro5.0707
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4290
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8604
Gram de aur (XAU)Gram de aur505.2770

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
oaer.ro
targulnationalimobiliar.ro
roenergy.eu
romexpo.ro
romexpo.ro
romexpo.ro
romexpo.ro
romexpo.ro
targuldeturism.ro
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb