Având în vedere măsurile propuse în Proiectul de lege pentru modificarea si completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice şi unele măsuri pentru eficientizarea activităţii unor autorităţi administrativ autonome, considerăm necesară clarificarea unor aspecte esenţiale referitoare la rolul şi funcţionarea ASF, anunţă aceştia într-un comunicat remis redacţiei.
Potrict sursei citate:
„Măsurile de restructurare a ASF sunt impuse în contextul efortului Guvernului României de reducere a deficitului bugetar, fără însă ca acestea să aibă ca rezultat îmbunătăţirea indicatorilor macro-economici, întrucât ASF nu utilizează resurse financiare de la bugetul de stat. Mai mult, ASF este un contributor net la buget, virând contribuţii în valoare de 53,5 milioane de lei, în 2024, şi estimând o contribuţie totală de până la 85 de milioane de lei, în 2025, în baza obligaţiei de a plăti 33% din veniturile curente.
Aceste măsuri propuse au potenţialul de a induce riscuri sistemice în îndeplinirea funcţiilor fundamentale ale Autorităţii, respectiv reglementare, autorizare, supraveghere şi control asupra pieţei financiare non-bancare din România şi alinierii acesteia la standardele europene în domeniu.
În prezent, pieţele financiare non-bancare (asigurări, piaţă de capital, pensii private), atât la nivel european, cât şi în România, funcţionează într-un context de o complexitate şi interdependenţă fără precedent, ceea ce impune o supraveghere integrată, cu caracter permanent şi independent.
În plus, cadrul normativ european s-a extins substanţial şi continuu, inclusiv în domenii precum rezilienţa operaţională digitală, sustenabilitate, inteligenţă artificială şi active digitale (regulamentele europene MiCA - primul cadru legislativ european dedicat reglementării criptomonedelor, DORA - care vizează întărirea rezilienţei operaţionale digitale a entităţilor financiare sau AI Act - prima lege care reglementează utilizarea responsabilă a inteligenţei artificiale). Acest lucru obligă autorităţile naţionale de supraveghere să îşi suplimenteze resursele şi expertiza necesare pentru a implementa noile reguli şi pentru a monitoriza corespunzător conformarea cu acestea.
Într-un astfel de context, imperativul strict cantitativ de reducere a resurselor umane din ASF va afecta, în mod inevitabil şi imediat, capacitatea Autorităţii de a asigura stabilitatea sistemului financiar non-bancar, în condiţiile în care majoritatea covârşitoare a profilurilor de expertiză din ASF sunt în specialitatea domeniului gestionat şi nu de tip suport, în accepţiunea lui clasică. Această structurare este caracteristică instituţiilor de reglementare şi supraveghere financiară din statele membre UE (bănci naţionale, autorităţi naţionale de supraveghere).
Mai mult, reducerile salariale substanţiale preconizate ar afecta cu precădere corpul de specialişti, adică exact acea categorie profesională care a acumulat de-a lungul anilor o expertiză indispensabilă pentru a gestiona pieţe financiare de o complexitate aparte. Această expertiză, rezultat al unei formări îndelungate, constituie baza instituţiei în îndeplinirea atribuţiilor sale în raport cu piaţa financiară non-bancară.
Prin urmare, aceste măsuri administrative de restructurare, propuse în proiectul legii, vor conduce la deteriorarea funcţionării structurilor interne esenţiale, punând în pericol îndeplinirea mandatului legal şi a obligaţiilor asumate în temeiul legislaţiei Uniunii Europene, inclusiv a celor privind protecţia investitorilor şi combaterea şi prevenirea spălării banilor.
Aceleaşi preocupări ale ASF au fost clar exprimate şi de către autorităţile din cadrul Sistemului European de Supraveghere Financiară, într-o poziţie comună adresată Ministerului de Finanţe din România, în luna iulie 2025, ca reacţie la iniţiativa Guvernului României de restructurare a ASF. Prin intervenţia lor, autorităţile europene au insistat pe importanţa asigurării independenţei ASF şi a resurselor financiare aliniate nevoilor operaţionale şi cirmcumstanţelor pieţei, aspecte ce fac obiectul evaluării constante a acestor instituţii europene.
ASF îşi păstrează angajamentul ferm faţă de principiile bunei guvernanţe şi va continua, în 2025, procesul început în 2024 de eficientizare şi de consolidare instituţională. Această iniţiativă s-a reflectat deja în reducerea numărului total de posturi la 493 (faţă de 535 în 2023), nivel comparabil cu cel din urmă cu un deceniu, precum şi în diminuarea veniturilor individuale ale personalului Autorităţii cu aproximativ 20% în anul 2024. De asemenea, ASF a demarat implementarea unui amplu proces de digitalizare instituţională, finanţat din fonduri europene, care va îmbunătăţi semnificativ activitatea ASF la nivelul tuturor palierelor de acţiune.
ASF îşi reafirmă angajamentul pentru exercitarea unei supravegheri profesioniste, independente şi în acord cu standardele europene, sens în care a înaintat propuneri de amendamente la proiectul de lege privind restructurarea instituţiei, cu scopul de a consolida optimizarea organizaţională demarată încă din anul 2024. Acest demers urmăreşte să asigure menţinerea capacităţii operaţionale şi instituţionale necesare exercitării corespunzătoare a atribuţiilor legale, inclusiv a noilor responsabilităţi care vor rezulta din dezvoltarea cadrului de reglementare european în domeniu”.
1. Ipocrizie maxima
(mesaj trimis de anonim în data de 22.08.2025, 12:22)
Da sigur, cele doua falimente din asigurari si multiplele matrapazlacuri din piata de capital spun ca ASF vegheaza asa cum trebuie. Eu cred ca merita sa le dam o prima.
Ia faceti un sondaj cu participantii la piata de capital sa vedem ei ce parere au ?
Daca este serioasa propunerea guvernului ar trebui schimbata legea, pentru ca aceste agentii ASF, ANRE, ANCOM se autofinanteaza si pot avea ce salariu vor.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.08.2025, 13:24)
Daca ar cere feedback din partea pietei de capital, cel putin jumatate din reprezentatii ASF ar umfla numarul somerilor. Exista specimene in aceasta institutie care considera ca legitimatia de inspector vine automat cu niste puteri de zeu si cu o atitudine de superioritate precum a unui ofiter german in Polonia ocupata
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.08.2025, 12:55)
Reducerea numarului de membri in Consiliul asf a disparut brusc. In acordul de guvernare semnat de membrii coalitiei se stabilise ca obiectiv diminuarea numarului de membri in consiliul asf. Acum, in proiectul de lege, se vorbeste doar despre reducerea numarului de specialisti. Sa intelegem ca cei din conducerea asf si-au negociat posturile? Ca sa ramana ei, cei numiti politic, au oferit pe tava putinii specialisti ai institutiei? Frumos, dar atentie, stimati membri ai consiliului asf: dupa ce o sa dati afara si ultimii specialisti adevarati rataciti pe acolo si o sa ramaneti doar cu asa zisi specialisti adusi de voi, o sa se darame sandramaua pe voi. Cu alte cuvinte, mai pe intelesul vostru, nu o sa mai aveti ce sa conduceti. Capisci?
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.08.2025, 13:26)
EEEE, a mai furat meserie nepotu lui Ciolacu, face el treaba
3. Imunitate absoluta - noul CCR
(mesaj trimis de anonim în data de 22.08.2025, 14:09)
Sa vedeti ce le-a bubuit mintea. Au facut un proiect de lege , care apare acum pe siteul M finante ,care se chema, atentie! : "Proiect Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul financiar în vederea implementării unor aspecte vizând punctul unic de acces european care oferă acces centralizat la informațiile puse la dispoziția publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru piețele de capital și pentru durabilitate"
Ce apare la un moment dat in cuprinsul lui , ca propunere de completare a legii ASF ?!
"„(6) Membrii Consiliului A.S.F. și personalul acesteia nu răspund civil pentru actele sau faptele pe care le îndeplinesc sau omit să le îndeplinească în exercitarea atribuțiilor de supraveghere control și rezoluție, cu respectarea legii, dacă acestea au fost exercitate cu bună-credință sau fără neglijență. În cazul în care se angajează cheltuieli de judecată ocazionate de procedurile judiciare inițiate împotriva persoanelor prevăzute în prezentul alineat, acestea se suportă de A.S.F., urmând a fi recuperate în situația în care instanțele judecătorești constată, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, vinovăția acestor persoane.”