În sezonul cald, când temperaturile ating valori extreme, şoferii se confruntă cu un risc mult mai mare de a întâmpina defecţiuni auto, se arată într-un comunicat de presă remis redacţiei. Potrivit datelor AutoEco şi estimărilor din piaţa auto, numărul defecţiunilor creşte cu aproximativ 20% în timpul verii, comparativ cu alte perioade ale anului. Acest fenomen este determinat de mai mulţi factori, iar ignorarea acestora poate duce rapid la costuri mari de reparaţie şi, mai important, la riscuri pentru siguranţa şoferului.
Ce sisteme ale maşinii sunt cele mai vulnerabile în perioada caniculară?
Sistemul de răcire al motorului reprezintă punctul critic cu cel mai mare potenţial de cost. Combinaţii precum termostat blocat, pompă de apă uzată, radiator încărcat cu depuneri sau zone colmatate, furtunuri cu microfisuri/pierderi şi nivel scăzut ori amestec neconform de antigel generează dezechilibre termice.
Depăşirea susţinută a temperaturii normale de funcţionare (≈90°C) duce la dilatări neuniforme, risc de deformare chiulasă, compromiterea garniturii şi contaminări ulei-lichid de răcire. Consecinţe: reparaţii de ordinul miilor de lei, imobilizarea extinsă a vehiculului şi consum crescut de combustibil (amestec aer-combustibil reglat ineficient când temperatura nu se stabilizează optim). În scenarii ignorate, se poate ajunge până la oprirea motorului în trafic.
Pe măsură ce temperaturile cresc, sistemul de climatizare devine şi el un punct de risc. Folosit intens în timpul verii, acesta riscă să se deterioreze din cauza freonului scăzut sau a filtrelor înfundate, ceea ce poate duce la un aer cald sau la mirosuri neplăcute în interiorul maşinii.
Sistemul de frânare (plăcuţe/discuri) funcţionează mai des la temperaturi ridicate în trafic aglomerat (stop & go) sau pe drumuri lungi în rampă, ceea ce accentuează fading-ul şi uzura. Plăcuţele sub limita funcţională, discurile cu şanţuri adânci sau deformări termice cresc distanţa de oprire şi pot induce vibraţii.
Sistemul electric - bateria suferă degradare accelerată: temperaturile ridicate sporesc reacţiile chimice interne şi pot evapora electrolitul în anumite construcţii, crescând rezistenţa internă. Rezultatul - porniri lente sau nereuşite exact când încărcările auxiliare (climatizare, ventilatoare) sunt maxime.
Anvelopele acumulează căldură structurală; presiunea internă creşte odată cu temperatura ambientală şi încălzirea asfaltului. Dacă presiunea la rece era eronată sau profilul este uzat/inegal, creşte riscul de supraîncălzire a carcasei şi de explozii, mai ales la viteze susţinute pe autostradă. Uzura neuniformă reduce şi stabilitatea pe peliculă de apă în ploi scurte de vară.
Ştergătoarele expuse radiaţiei UV şi temperaturilor extreme îşi rigidizează marginea activă, apar fisuri fine şi se formează un film rezidual pe parbriz în averse, afectând vizibilitatea.
Suspensia şi elementele de direcţie (amortizoare, bucşe, bielete) înregistrează o accelerare a uzurii pe drumuri supraîncălzite şi când maşinile sunt încărcate (bagaje, pasageri). Amortizoarele cu eficienţă scăzută măresc distanţa de frânare şi amplifică uzura pneurilor.
Cum pot şoferii să prevină aceste defecţiuni şi să îşi protejeze maşina?
Prevenirea defecţiunilor cauzate de căldura extremă este esenţială, spun reprezentanţii AutoEco. Aceştia recomandă câteva măsuri esenţiale de prevenţie pentru a reduce riscul apariţiei unor probleme tehnice.
Verificarea sistemului de răcire al motorului este o prioritate. Nivelul lichidului de răcire trebuie să fie corect, iar componentele, cum ar fi radiatorul motorului, pompa de apă şi termostatul, trebuie inspectate periodic pentru a preveni defecţiunile care pot duce la supraîncălzirea motorului.
De asemenea, este recomandată o întreţinere regulată a sistemului de climatizare. Schimbarea filtrului de habitaclu şi verificarea nivelului de freon vor asigura o funcţionare optimă a aerului condiţionat, prevenind apariţia problemelor în mijlocul verii.
Testarea bateriei este esenţială pentru a preveni defecţiunile la pornire. O baterie în stare bună, verificată din timp, asigură un start uşor al motorului chiar şi în condiţii de căldură extremă.
Anvelopele trebuie să fie verificate periodic, iar presiunea trebuie să fie menţinută conform recomandărilor producătorului. O presiune corectă ajută la prevenirea exploziei anvelopelor şi îmbunătăţeşte siguranţa în trafic.
În plus, AutoEco recomandă schimbarea periodică a uleiului de motor. Schimbul la timp al uleiului ajută la prevenirea uzurii premature a motorului şi asigură performanţe optime, mai ales în condiţiile temperaturilor ridicate.
Produse esenţiale pentru prevenirea defecţiunilor vara
Potrivit datelor AutoEco, printre cele mai populare produse comandate în această perioadă se numără:
Spray igienizare AC: Aproape 30% din comenzile din iunie-iulie 2025;
Lichide de răcire: Aproape 40% din comenzi includ antigel;
Filtre de habitaclu: 50% din comenzile de revizie includ aceste piese;
Plăcuţe de frână: 25% dintre clienţi au comandat plăcuţe, majoritatea pentru modelele populare precum Dacia Logan şi Volkswagen Golf.
Consultanţă personalizată şi piese de calitate
AutoEco oferă produse de calitate şi consultanţă personalizată pentru a ajuta şoferii să aleagă piesele potrivite şi să îşi pregătească maşina pentru sezonul canicular. Consultanţa personalizată ajută clienţii să evite achiziţiile eronate şi să reducă timpul petrecut cu maşina în service, prin identificarea corectă a pieselor potrivite pe baza numărului de identificare al vehiculului (VIN).
În prezent, aproximativ 60% dintre clienţi solicită asistenţă pentru verificarea compatibilităţii pieselor, faţă de 40% în 2024, ceea ce reflectă o preocupare mai mare pentru întreţinerea preventivă şi siguranţa vehiculului.
Opinia Cititorului