AUTORITĂŢILE, ACUZATE CĂ VOR SĂ "DEMOLEZE" INDUSTRIA AUTOTransportatorii, scandalizaţi de proiectul ASF pentru Legea RCA

PETRE BARAC
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 26 februarie 2016

Transportatorii, scandalizaţi de proiectul ASF pentru Legea RCA

Consiliul Concurenţei: "Creşterea preţului RCA a atins un maxim de 226%, în perioada iunie 2015 - ianuarie 2016"; ASF anunţase printr-un comunicat o creştere medie de 40%

Actualizare 11:00 Transportatorii cer conducerii ASF să nu mai manipuleze opinia publică prin prezentarea de date eronate

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) cere preşedintelui ASF să prezinte realist datele negocierilor cu reprezentanţii transportatorilor, agenţi economici care asigură zeci de mii de locuri de muncă şi să nu mai manipuleze opinia public, potrivit unui comunicat de presă remis redacţiei.

COTAR apreciază atitudinea Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) care a hotărât ca societăţile de asigurare Generali, Groupama, Allianz - Tiriac, Asirom, Omniasig, Uniqa şi Euroins să reanalizeze metodele actuariale şi ipotezele folosite în calculul tarifelor RCA, să justifice modalitatea de aplicare a acestora, iar apoi să notifice la ASF noile tarife rezultate împreună cu notele de fundamentare şi bazele de date utilizate pentru calcule, dar de ce numai acestea, potrivit sursei citate.

"Membrii COTAR nu sunt de acord cu afirmaţia reprezentanţilor ASF care susţin că preţul poliţelor de asigurare nu au crescut decât cu sume până la 50 la sută. ,, Aşa cum ni s-a cerut, noi am adus sute pe poliţe de asigurare, prin care să demonstrăm că preţurile au crescut cu 100-200 la sută. Firmele de asigurare nu au venit cu niciun document care să arate contrariul. Orice zi întârziere în asigurarea unui preţ acceptabil pentru asiguraţi aduce beneficii numai asigurătorului şi ASF. Noi nu am văzut din Comunicatul ASF şi din discuţiile purtate până acum că se doreşte dezamorsarea conflictului dintre asiguraţi şi asiguratori. În această situaţie, suntem nevoiţi să ne negociem drepturile în stradă, iar responsabilitatea blocării oraşelor a drumurilor naţionale şi judeţene revine exclusiv ASF", a declarat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.

Chiar si Consiliul Concurenţei în cadrul întâlnirii de ieri de la Camera Deputaţilor unde au participat reprezentanţi din partea ASF, Asiguratori, Transportatori şi Deputaţi, reprezentanţii Consiliului Concurenţei au declarat că în raportul pe care îl vor da publicităţii în următoarele zile privind RCA se arată că în ultima perioadă au fost creşteri semnificative privind valoarea acesteia privind transporturile da marfă între 20-180% şi în transporturile de persoane au fost între 20-226%, se mai arată în comunicat.

(I.D.)

------

Proiectul de modificare a Legii RCA, prezentat ieri în Parlament de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi care prevede, printre altele, posibilitatea plăţii în rate a poliţelor, decontarea directă, dar cu titlu opţional, sau încheierea poliţelor RCA pe 12 luni, cu extindere automată la acelaşi asigurător (dacă nu se denunţă contractul), i-a revoltat pe transportatorii prezenţi la dezbaterea publică de ieri.

Aceştia au spus că propunerile ASF nu vor rezolva problemele sectorului şi că transportatorii vor fi în continuare fără nicio protecţie în faţa creşterii preţului la poliţele RCA.

Mai mult, transportatorii au acuzat că Autoritatea de Supraveghere nu le-a explicat, până în prezent, care a fost motivul exploziei preţurilor la poliţe din ultimul an, despre care au spus că este "începutul demolării industriei auto".

Cele mai importante propuneri ale ASF pentru modificarea legii RCA sunt plata în rate a poliţelor, posibilitatea suspendării contractului RCA pe durata când autovehiculul nu este folosit, introducerea compensării directe, dar cu titlu opţional, încheierea poliţelor pe un an, cu extindere automată la acelaşi asigurător, dacă nu se denunţă contractul.

Propunerile şi noutăţile din proiectul de lege au fost prezentate de vicepreşedintele ASF, Marius Vorniceanu, care a menţionat că actul normativ a fost înaintat comisiilor de buget-finanţe din Camera Deputaţilor şi Senat, urmând ca legea să fie "îmbunătăţită astfel încât să fie convenabilă pentru piaţa asigurărilor şi pentru asiguraţi".

Expunerea oficialului ASF a fost urmată de un adevărat "asediu" din partea transportatorilor la adresa proiectului de modificare a Legii RCA.

Preşedintele Federaţiei Operatorilor Românie de Transport (FORT), Augustin Hagiu, a spus că, înainte de toate, ASF trebuie să fie un factor de echilibru care să verifice şi să împiedice derapajele asigurătorilor.

"Mi se pare esenţial să validăm obligativitatea prin lege ca ASF, în mod regulat, trimestrial de exemplu, să vină public cu preţul de referinţă la poliţele RCA", a spus domnul Hagiu, acuzând că, până acum, transportatorii nu au primit date clare cu privire la creşterea medie a preţurilor la RCA.

"De ce nu vrem să fim transparenţi? Nu mai rezistăm! Această lege nu atinge în mod direct şi nu influenţează nimic din cei trei factori care concură la siguranţa rutieră, respectiv factorul uman, autovehiculul şi infrastructura", a subliniat oficialul FORT.

La rândul său, vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Constantin Isac, a declarat: "Nimeni nu a explicat pânâ acum motivul exploziei tarifelor RCA, iar din acel moment a început demolarea industriei auto din România. (...) Ne-aţi chemat aici să aducem observaţii la un proiect de lege pe care noi nu l-am văzut până acum. (...) Dacă asigurătorii s-au plâns că au avut pierderi enorme pe segmentul RCA, de ce nu au închis business-ul? Este foarte trist că firmele străine au ajuns să facă legea în România şi dumneavoastră (n.r. ASF şi Parlament) nu ne protejaţi".

Domnul Isac a subliniat că, dacă lucrurile nu ajung pe un făgaş normal în piaţa RCA, toţi transportatorii vor protesta în stradă şi "vom ajunge în poziţia ciobanilor care au protestat în curtea Parlamentului".

De asemenea, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), Vasile Ştefănescu, a spus că proiectul nu asigură nicio protecţie reală pentru clienţii persoane fizice sau pentru transportatorii care încheie poliţe RCA.

"Mişu Negriţoiu confundă ASF-ul cu propriul SRL, s-a supărat pe noi şi nu a mai vrut să ne dea proiectul de lege să îl citim, aşa cum ne-am înţeles. Acum ne spuneţi că trebuie să încheiem un contract obligatoriu pe 12 luni. Unde e dreptul nostru să încheiem contract pe o lună, pe două, pe trei luni?

Nu văd în acest proiect de lege unde este protecţia noastră, a cetăţenilor, a transportatorilor. Noi suntem de acord să plătim poliţe RCA, dar să fie suportabile de către toată lumea. Cu ce ne protejaţi de aceste multinaţionale care pot să mărească preţurile cum vor?", a spus Vasile Ştefănescu, către reprezentanţii ASF.

În plus, reprezentantul Consiliului Concurenţei care a asistat la discuţii a venit "în ajutorul" transportatorilor, prezentând date care arătau o creştere de până la 226% a preţului RCA, în perioada iunie 2015-ianuarie 2016, după ce ASF anunţase o creştere medie de 40% pentru ultima perioadă.

Totodată, preşedintele ASSAI (asociaţia care reprezintă interesele service-urilor auto independente) a spus că România are cea mai mare creştere a preţului RCA din Uniunea Europeană.

Cristian Muntean a adăugat: "Aproximativ 80% din despăgubiri se fac în afara termenului legal. Din cele 9 societăţi de asigurări de la noi, două dintre ele plătesc în termen legal, două plătesc în termen rezonabil de 30-35 zile, iar cinci societăţi fac plăţi într-un termen de 75-120 de zile".

În plus, domnia sa a subliniat că aproximativ 90% dintre plăţile efectuate de asigurători sunt parţiale şi diminuate în medie cu 30%.

"Avem probleme fundamentale la plata despăgubirilor. ASF ar fi trebuit să înăsprească sancţiunile, însă a redus la jumătate penalităţile pentru asigurători, conform propunerii lor. Avem o singură soluţie şi aceea se numeşte Direcţia Naţională Anticorupţie", a conchis Cristian Muntean.

Amintim că ASFa cerut societăţilor de asigurare Generali, Groupama, Allianz - Ţiriac, Asirom, Omniasig, Uniqa şi Euroins să reanalizeze metodele actuariale şi ipotezele folosite în calculul tarifelor RCA, să justifice modalitatea de aplicare a acestora, iar apoi să notifice la ASF noile tarife rezultate, împreună cu notele de fundamentare şi bazele de date utilizate pentru calcule, în urma controalelor inopinate derulate în ultimele luni.

ASF a spus că echipele sale de control au constatat o serie de abateri, precum: utilizarea unor segmente de risc pentru care asigurătorii nu au prezentat valori estimate ale frecvenţei daunelor sau ale daunei medii, utilizarea unor segmente de risc neomogene, probleme legate de calitatea şi corectitudinea datelor folosite pentru tarifare, utilizarea unor prime comerciale semnificativ diferite de prima tehnică rezultată din calculul actuarial.

Transportatorii au transmis că, în ultimul an, tarifele RCA au crescut exploziv între 100-300%, nejustificat, iar întreaga industrie de transport este în situaţia de a opri activitatea.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Cand au privatizat societatile de asigurari dupa si bancile francezilor, nemtilor si austriecilor, n-a iesit nimeni in strada. Acum, cand va arde la buzunar dobanda, comisionale sau politele de asigurare, romanii ies in strada. Prea tarziu, va meritati soarta. Pana cand tara asta nu va avea din nou banci, societati de asigurari si companii cu capital 100% romanesc, vom fi vesnic neputinciosi si saraci, la mana occidentalilor.

csalb.ro
Electromagnetica
arsc.ro

Curs valutar BNR

12 Aug. 2022
Euro (EUR)Euro4.8909
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7450
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.0380
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7696
Gram de aur (XAU)Gram de aur272.6466

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro