BLACK FRIDAY 2021:  Românii continuă să fie prudenţi când vine vorba de cheltuieli

Comunicate de presă / 16 decembrie 2021

Potrivit celei de-a VII-a ediţii a studiului Black Friday realizat de Starcom, românii din mediul urban au cheltuit mai puţin pe cadouri şi s-au concentrat mai mult pe nevoile lor personale. O posibilă explicaţie pentru acest lucru ar putea fi incertitudinea în care românii trăiesc din cauza contextului pandemic, aceştia alegând să aibă mai multă grijă de bugetul lor, conform unui comunicat remis redacţiei.

Conform noului studiu Starcom, consumatorii români sunt mai atenţi când vine vorba de cheltuieli, evaluând importanţa fiecărei achiziţii, precum şi reducerile oferite de comercianţi în această perioadă. În ceea ce priveşte bugetul total pentru Black Friday de anul acesta, utilizatorii români de internet din mediul urban au cheltuit mai puţin decât şi-au planificat. Astfel, doar 46% dintre aceştia au cheltuit tot bugetul planificat pentru Black Friday. Cele mai multe cheltuieli în timpul Black Friday se situează între 500 şi 2000 RON (40%), iar cei mai mulţi români continuă să plătească de Black Friday din economii. Totodată, plăţile făcute din salariul curent şi prin descoperiri de cont sunt mai frecvente în 2021 faţă de anii anteriori.

Comportamentul consumatorilor de Black Friday

În acest an, majoritatea utilizatorilor de internet din mediul urban şi-au pregătit lista de cumpărături pentru Black Friday cu 3-4 săptămâni înainte de campania propriu-zisă. Deciziile spontane (cu 1-2 zile înainte de evenimentul propriu-zis) s-au estompat, pe măsură ce românii au devenit mai conştienţi de buget şi de cheltuieli şi au urmărit evoluţia preţurilor produselor. În plus, s-a observat că tipul de investiţie a influenţat procesul de cumpărare al consumatorilor în această perioadă. Un exemplu bun în acest sens este cazul televizoarelor şi al electronicelor, 1 din 2 români începând să caute produsele pe care au dorit să le cumpere de Black Friday chiar şi cu o lună înainte de campanie.

Surse de informare

Site-urile retailerilor au fost principalele surse de informare în timpul campaniei de Black Friday, cu o creştere semnificativă în acest an. În ceea ce priveşte reţelele de socializare, acestea se află pe un trend descrescător faţă de anii precedenţi, cea mai vizibilă scădere fiind în rândul postărilor de pe Facebook (-8% faţă de 2020). Conform noilor date, românii au cautat informaţii sigure şi de încredere, precum recomandarea prietenilor, a familiei sau a colegilor.

Metode de achiziţie

În ceea ce priveşte metoda preferată de achiziţie, observăm că, pentru categoriile de modă şi frumuseţe, sunt mai mulţi cei care preferă cumpărăturile în magazin, deoarece acolo pot încerca produsele şi pot primi o recomandare din partea vânzătorilor. Categoriile precum electronice şi elecrocasnice sunt în mai mare măsură achiziţionate online, chiar dacă reprezintă o investiţie mai semnificativă. Dintre avantajele achiziţiilor online pe care românii le iau în calcul, cele mai importante sunt reducerile suplimentare şi recenziile altor consumatori.

Cele mai cumpărate produse

Printre produsele preferate de români de Black Friday se numără, şi anul acesta, articolele vestimentare, produsele de îngrijire corporală, parfumurile, smartphone-urile şi accesoriile electronice (ex: căşti, monitor), televizioarele smart şi sistemele audio, dar şi aparatele electrocasnice.

În privinţa articolelor vestimentare, comportamentul de achiziţie a rămas similar cu cel de anul trecut: cizmele, puloverele şi hanoracele, blugii şi pantalonii au fost principalele obiecte de îmbrăcăminte cumpărate de Black Friday anul acesta, însă cu o uşoară scădere faţă de anul trecut. În acelaşi timp, românii au acordat o atenţie sporită produselor de îngrijire corporală, dar şi parfumurilor.

O scădere faţă de anul 2021 se observă în cazul smartphone-urilor, utilizatorii de internet din mediul urban cumpărând mai puţine decât au intenţionat iniţial. În acest an, accentul a fost pus pe accesorii electronice, o posibilă explicaţie fiind faptul că oamenii au început să pună sănătatea lor şi a familiei pe primul loc şi doresc să o monitorizeze prin intermediul smartwatch-urilor sau a altor dispozitive. De asemenea, cel mai probabil au avut nevoie de mai multe dispozitive pentru şcoala online sau pentru a lucra de acasă.

Televizoarele smart au fost, şi în acest an, produsele preferate din categoria electronicelor, în timp ce cuptorul cu microunde, aspiratorul vertical şi fierul de călcat au fost principalele electrocasnice cumpărate de Black Friday 2021.

Motivaţie

Necesitatea unor produse pe care oamenii nu le deţin momentan, dar de care au nevoie, rămâne principalul motiv pentru care se fac cumpărături de Black Friday. De asemenea, românii au cumpărat produse care le plac, fără un motiv special, precum şi produse pe care intenţionează să le ofere cadou (de Crăciun şi zile de naştere), însă în mai mică măsură faţă de 2020.

În 2021 se obervă şi o rată de conversie semnificativ mai mare în cumpărarea de produse promovate de personalităţi publice (bloggeri/vloggeri), 35% dintre aceştia fiind experţi în diferite sectoare (IT, media, sănătate).

În plus, când vine vorba de comenzi online, achiziţia a fost declanşată în principal de comentariile şi recomandările altor consumatori, alături de serviciile de livrare şi retur, care vin ca un plus pe lângă reducerile şi preţurile mai mici de Black Friday.

Aşteptări şi emoţii

În ceea ce priveşte scorul de satisfacţie, 6 din 10 utilizatori de internet din mediul urban s-au declarat mulţumiţi de campania Black Friday din acest an. În condiţiile unui nou an de incertitudine, se pare că aşteptările consumatorilor sunt din ce in ce mai greu de îndeplinit.

Pe de altă parte, pe fondul adaptării la contextul pandemic, observăm că emoţiile pozitive din timpul Black Friday 2021 au înregistrat o creştere semnificativă în comparaţie cu anul 2020. Astfel, majoritatea utilizatorilor de internet din mediul urban s-au declarat relaxaţi, având totul sub control şi fiind bine informaţi. Interesul pentru următoarea ediţie Black Friday este mai mare decât în 2020, dar rămâne la o diferenţă semnificativ mai mică faţă de 2019, 66% dintre respondenţi declarându-se interesaţi şi foarte interesaţi de ediţia Black Friday 2022.

Cumpărături viitoare

După Black Friday, românii încep să îşi pregătească lista de cumpărături pentru următorul eveniment important: sărbătorile de iarnă. Comparativ cu anul 2020, când oamenii se concentrau pe categoriile de subzistenţă (alimente, dulciuri, băuturi), anul acesta românii doresc să se răsfeţe cu ceva special: un parfum, aparatul electrocasnic de care au nevoie, o bijuterie / un accesoriu, sau o vacanţă mult dorită.

Metodologie

Studiul Starcom s-a derulat în două etape: prima, realizată înainte de Black Friday pentru a identifica intenţiile viitorilor cumpărători, iar a doua, derulată după finalizarea evenimentului, pentru a descoperi comportamentul real de cumpărături şi cum s-au schimbat planurile cumpărătorilor. Cercetarea a fost realizată pe un eşantion reprezentativ, format din 1079 de respondenţi, utilizatori de internet din zonele urbane. Aceiaşi respondenţi au fost intervievaţi în ambele etape ale cercetării (înainte şi după Black Friday) pentru a surprinde cu exactitate schimbările comportamentale între faza planificată şi comportamentul final de cumpărare.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
APA NOVA
e-infra.ro
eximbank.ro
fngcimm.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Iun. 2024
Euro (EUR)Euro4.9771
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6576
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2114
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9174
Gram de aur (XAU)Gram de aur347.5083

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
roenergy.eu
rommedica.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb