Comisia Europeană (CE) îşi exprimă îngrijorarea despre echilibrul financiar al principalului administrator al infrastructurii din România în anii următori, după cum susţine în pachetul de proceduri lansat în februarie, ce constată neîndeplinirea obligaţiilor.
Directiva privind spaţiul feroviar unic european solicită statelor membre să asigure echilibrul financiar al administratorului infrastructurii, prin stimulente eficiente, pentru reducerea costurilor şi a tarifelor. Cu toate acestea, menţionează CE, administratorul infrastructurii nu este stimulat a reduce costurile şi tarifele. Comisia estimează că ţara noastră beneficiază de una dintre cele mai extinse reţele feroviare din UE. Totuşi, reţeaua feroviară autohtonă a fost afectată de deficite semnificative, tot mai mari de la un an la altul. În acelaşi timp, unele tronsoane mari ale reţelei nu au fost menţinute în stare bună, cu toate că şi tarifele aplicate trenurilor de marfă sunt printre cele mai mari din Europa.
Mai mult: în timp ce toate coridoarele feroviare principale din România sunt electrificate, trenurile diesel trebuie să contribuie la finanţarea echipamentului electric al căilor ferate la acelaşi nivel ca trenurile electrice. Având în vedere că directiva UE limitează tarifele la costurile directe ale serviciilor de transport feroviar, Comisia solicită României să nu impună aceste tarife trenurilor diesel.
În pachetul pe care îl întocmeşte lunar, conţinând decizii referitoare la neîndeplinirea obligaţiilor, CE acţionează în justiţie statele membre care nu au respectat în mod corespunzător obligaţiile care le revin în temeiul legislaţiei UE. Aceste decizii, vizând numeroase sectoare, asigură aplicarea corespunzătoare a legislaţiei UE, în beneficiul cetăţenilor şi al întreprinderilor. Astăzi, Comisia a luat 121 de decizii, incluzând 18 avize motivate şi 8 sesizări ale Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.