Industria ospitalităţii din România a înregistrat în primul semestru din 2025 o creştere de 19% a cifrei de afaceri, al treilea cel mai mare avans din Uniunea Europeană, după Grecia (35%) şi Ungaria (22%), potrivit datelor Eurostat, citate de Colliers. Majorarea tarifelor la cazare a dus la alinierea acestora cu pieţe consacrate din regiunea CEE, precum Polonia sau Republica Cehă, chiar dacă numărul de nopţi petrecute în hoteluri aproape a stagnat, cu un avans sub 4%, mai arată datele Eurostat. În paralel, România a atras doar 2.2 milioane de înnoptări ale turiştilor străini, faţă de 7.2 milioane în Polonia şi 6.1 milioane în Ungaria, însă piaţa se pregăteşte pentru cel puţin 15 noi inaugurări hoteliere până în 2027.
Pe partea de performanţă operaţională, gradul de ocupare în România a crescut cu 4 puncte procentuale, ajungând la 65%, nivel aliniat cu media statelor din Europa Centrală şi de Est, care au consemnat în prima jumătate a anului, potrivit datelor oferite de STR, cea mai mare creştere din Europa, alături de ţările nordice. Pentru comparaţie, în vestul continentului avansul a fost de sub 2%, iar în Franţa şi Marea Britanie s-au înregistrat chiar scăderi, pe fondul lipsei unor evenimente majore în 2025, după ce anul trecut performanţa hotelurilor a fost susţinută de Champions League la Londra, turneul Eras în Marea Britanie şi Irlanda, respectiv UEFA Euro 2024 în Germania.
Totodată, tarifele medii zilnice (ADR) au crescut cu 8% în ultimul an, o evoluţie comparabilă cu Polonia şi Cehia, unde nivelurile se situează între 55 şi 65 de euro. În Bucureşti, venitul pe cameră disponibilă a ajuns la 78 de euro, apropiat de cel din Varşovia şi Praga, ce se situează în jurul valorii de 80 de euro, şi la doar 10% distanţă de Viena, ceea ce confirmă alinierea capitalei la pieţele regionale majore.
Creşterea puternică a industriei ridică totuşi semne de întrebare privind sustenabilitatea. Potrivit consultanţilor Colliers, avansul a fost susţinut în primul rând de scumpiri, nu de un număr mai mare de turişti, iar contextul economic - marcat de inflaţie şi de noile taxe din 2025 - ar putea frâna consumul. Românii au reuşit până acum să facă faţă cheltuielilor mai mari folosindu-se de rezervele acumulate în ultimii 15 ani, însă încrederea consumatorilor a scăzut vizibil în ultimele trimestre, atingând niveluri similare cu cele din recesiunea din 2009 - 2010.
„Comparativ cu 2019, cifra de afaceri netă a tuturor operatorilor din zona ospitalităţii din România este cu peste 80% mai mare, un avans de peste două ori mai mare decât media Uniunii Europene, unde creşterea a fost de doar 34%, potrivit datelor Eurostat. Românii au continuat să călătorească şi să accepte tarife tot mai ridicate, iar Bucureştiul a ajuns la preţuri pe cameră comparabile cu diverse capitale regionale, de la Viena la Varşovia şi Praga. Această evoluţie a susţinut ca perioada 2023-2025 să fie una foarte bună pentru hotelieri, însă creşterea tarifelor în viitor nu se va putea baza doar pe inflaţie, ci pe diversificarea serviciilor, inovaţie şi utilizarea tehnologiei AI. Eficientizarea costurilor, dar şi păstrarea calităţii serviciilor hoteliere vor fi cheia în perioada următoare, care se anunţă mai dificilă pentru industria ospitalităţii. Pentru a menţine ritmul, România are nevoie să atragă mai mulţi turişti străini şi să ofere motive diverse de vizitare. Potenţial există, însă succesul depinde de investiţii şi de o strategie pe termen lung”, explică Raluca Buciuc, Director, Partner of Valuation360 şi Advisory Services la Colliers.
România are încă un decalaj faţă de pieţele vecine în ceea ce priveşte atragerea turiştilor străini. În ultimul deceniu, numărul nopţilor petrecute de vizitatorii internaţionali a crescut cu doar 23%, în timp ce Polonia a avansat cu 44%, iar Ungaria cu 26%. Diferenţa arată un potenţial semnificativ pentru dezvoltarea turismului destinat vizitatorilor internaţionali şi pentru echilibrarea pieţei, dominată în prezent de călătorii interne. În 2025, doar 22% din nopţile petrecute în hotelurile din România au aparţinut turiştilor străini, a doua cea mai mică pondere din Uniunea Europeană.
Pentru a echilibra dezvoltarea şi a reduce decalajul faţă de alte pieţe, piaţa locală intră într-o nouă etapă de creştere. După ce în 2024 s-a inaugurat un singur hotel internaţional major - Ramada by Wyndham în Otopeni, cu peste 110 camere, în perioada 2025 - 2027 sunt anunţate cel puţin 15 deschideri. Printre acestea se numără Corinthia Grand Hotel du Boulevard, care a inaugurat anul acesta un hotel de aproximativ 30 de camere, marcând intrarea brandului Corinthia pe piaţa locală. De asemenea, Bucharest Unirii Square - Handwritten Collection by Accor a adaugat în primăvara acestui an 90 de camere pe piaţa bucureşteană şi este primul hotel din această colecţie în România. Investiţiile vin în contextul în care gradul de ocupare al hotelurilor din Bucureşti este comparabil cu vârfurile înregistrate după 2000, iar prima jumătate a anului 2025 deja reprezintă cel mai bun prim semestru din ultimul deceniu, de când INS publică statistici la nivel de judeţe.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.10.2025, 10:12)
Cum vine asta? Nu se plangeau hotelierii ca le-au scazut incasarile cam tot cu 20%???