COLLIERS:Românii preferă sistemul de lucru hibrid, la fel ca majoritatea cetăţenilor europeni

G.U.
Companii / 16 iulie

Daniela Popescu, Associate Director Tenant Services & Workplace Advisory Office 360° la Colliers

Daniela Popescu, Associate Director Tenant Services & Workplace Advisory Office 360° la Colliers

Tendinţele actuale de pe piaţa muncii şi modul de lucru din viitor vor influenţa evoluţia nevoilor companiilor pentru spaţii de birouri în următorii ani, se arată într-un comunicat de presă a companiei Colliers remis redacţiei. Cererea va depinde de politica de lucru la distanţă adoptată de fiecare companie, care poate duce sau nu la o suprafaţă închiriată mai mică, în funcţie de domeniul de activitate, precum şi de planurile de angajare, potrivit consultanţilor Colliers. Cum intenţiile de angajare pe termen scurt sunt încurajatoare, sugerând fie stagnarea, fie o creştere a forţei de muncă, principalul factor de care depinde cerere va fi abordarea mediului de afaceri faţă de sistemul de lucru hibrid. Biroul va rămâne elementul central în cadrul companiilor, dezvăluie Colliers în cel mai recent raport "Exploring the post-COVID Workplace", întrucât lucrul de la distanţă nu poate înlocui pe deplin importanţa pe care birourile o au ca mijloc de construire a echipelor, mentorat şi cultură corporativă. Mai mult, consultanţii Colliers se aşteaptă la un nou mod de lucru, care va implica un amestec între munca de la birou şi de la distanţă, de acasă sau din alte spaţii şi o redresare a pieţei muncii care ar putea avea loc în aproximativ un an, faţă de doi ani în majoritatea cazurilor după criza financiară globală din 2008.

În timpul pandemiei, peste 4.000 de profesionişti la nivel mondial au folosit Workplace Expert, un instrument online inovator dezvoltat de Colliers pentru a ajuta companiile să determine mediul optim de lucru pentru organizaţia şi angajaţii lor. Pe baza datelor care au fost colectate în perioada pandemiei prin Workplace Expert, consultanţii Colliers au acum o viziune asupra modului în care organizaţiile gândesc şi oferă informaţii despre direcţia în care se îndreaptă companiile.

Potrivit sursei citate, cele trei obiective principale pe care le au companiile în vedere atunci când îşi regândesc strategiile post-Covid la locul de muncă sunt flexibilitatea (14% dintre companiile respondente), productivitatea (11%) şi colaborarea în cadrul echipelor (10%), notează Colliers în raportul "Exploring the post-COVID Workplace". Reducerea costurilor (9%) este, de asemenea, importantă pentru multe companii, dar nu este văzută ca un obiectiv independent. Majoritatea organizaţiilor îşi propun să creeze un birou care să aibă un impact pozitiv asupra performanţei afacerii, ceea ce poate avea un impact financiar pozitiv mai mare simpla reducere a costurilor. Alte obiective menţionate în studiu sunt colaborarea între echipe, atragerea şi păstrarea talentelor, implicarea angajaţilor, concentrarea pe clienţi, inovaţie, bunăstare şi durabilitate.

Aceleaşi date Colliers sugerează că majoritatea organizaţiilor care îşi transformă birourile aleg să creeze zone dedicate lucrului în echipă sau birouri la distanţă, pentru lucrul individual de acasă. O zonă dedicată echipei nu trebuie neapărat să fie zonă fizică fixă în birou. Ea s-ar putea modifica (zilnic, săptămânal sau lunar) în funcţie de momentul şi frecvenţa cu care membrii echipei vin la birou. În cadrul bazei alocate echipelor, majoritatea companiilor implementează flexibilitate maximă, fără birouri dedicate individual. Munca este adesea un amestec de activităţi colaborative şi individuale, ceea ce face ca organizaţiile să decidă să continue să creeze medii individuale de lucru şi spaţii pentru concentrare.

Cu alte cuvinte, "birourile vor deveni din ce în ce mai mult locuri unde angajaţii se vor întâlni pentru a colabora, a se conecta şi a interacţiona cu colegii. În medie, până la 70% din spaţiul de birouri pre-COVID a fost alocat mediilor individuale de lucru. În strategiile post-COVID adoptate la locul de muncă, acesta este reconfigurat în medie între 20-40% pentru spaţiile individuale şi între 60-80% pentru spaţiile de colaborare", explică Dominique Bogdănaş, Workplace Advisory Specialist Office 360 la Colliers.

Potrivit consultanţilor Colliers, au fost identificate însă diferenţe în cadrul fiecărui industrii. Organizaţiile din sectorul public şi sectorul transporturilor şi logisticii îşi organizează cerinţele viitoare la locul de muncă pe baza unei prezenţe mai mari la birou (peste 68% lucrează de la birou) comparativ cu alte industrii. Organizaţii din sectoarele retail, servicii profesionale, energie şi utilităţi şi auto se organizează pe baza celei mai mici prezente la birou (aproximativ 50% lucrează de la birou).

Diferenţele sunt identificate şi între ţările din Europa. Republica Cehă şi Ţările de Jos au cea mai mare intenţie de a lucra de acasă după COVID (49% şi respectiv 46%), arată raportul "Exploring the post-COVID Workplace". Datele colectate de Colliers în 2020 arată o mare dorinţă de a fi implementat un sistem de lucru hibrid şi în România (43% muncă la distanţă şi 57% lucrând de la birou). Marea Britanie şi Germania se remarcă datorită intenţiei relativ ridicate de a lucra din locaţiile clienţilor/partenerilor (respectiv 23 şi 20%), se menţionează în comunicat.

"Găsirea celui mai eficient echilibru între a lucra de la birou şi a lucra la distanţă în post-pandemie este, fără îndoială, cea mai presantă întrebare cu care se confruntă companiile. Intrucat fiecare companie este diferita atat din punct de vedere al modelului de business cat si din punct de cedere a activităţlor, companiile necesită abordări diferite.Biroul post-COVID permite echipelor să găsească modurile de lucru potrivite pentru a colabora mai bine. Biroul viitorului integrează lumea virtuală şi fizică şi ajută echipele să lucreze împreună. Colliers răspunde provocărilor actuale şi nevoilor viitoare de pe piaţa de birouri cu Office 360, o abordare completă pentru definirea strategiei cu privire la spatiul de birouri cu scopul de a raspunde nevoilor şi planurilor strategice ale companiilor", explică Daniela Popescu, Associate Director Tenant Services & Workplace Advisory Office 360 la Colliers.

Conform comunicatului, organizaţiile au început deja organizarea, redimensionarea şi reconfigurarea birourilor pentru a se potrivi nevoilor unei lumi post-COVID şi faptul că piaţa muncii îşi revine influenţează şi cererea viitoare de spaţii de birouri. Analizând sondajele Comisiei Europene cu privire la intenţiile de angajare pe termen scurt ale companiilor locale (următoarele 3 luni), în diverse sectoare unde activitatea poate avea loc de la birou, consultanţii Colliers notează că, în (aproape) toate cazurile, intenţiile de angajare pe termen scurt sunt egale sau peste media pe termen lung, sugerând fie stagnarea, fie o forţă de muncă în expansiune.

Majoritatea sectoarelor au depăşit deja nivelurile din 2019, nu doar media istorică. De exemplu, pentru companiile de recrutare, angajările de personal sunt semnificativ peste nivelurile din 2019 şi chiar din 2018. La fel este cazul şi în domeniul IT. În concluzie, nivelurile sunt de obicei destul de departe de maximele record înregistrate în ciclul economic anterior, dar faptul că recuperarea are loc atât de repede este suficient de încurajator.

Primul trimestru din 2021 a înregistrat o cerere totală de puţin peste 54.000 de metri pătraţi în activitatea de închiriere, şi, deşi cererea a scăzut în comparaţie cu primul trimestru al anului trecut (61.000 de metri pătraţi), este la egalitate cu media trimestrială a întregului 2020. De asemenea, cererea nouă de spaţii a fost de 21.700 de metri pătraţi, în mare parte datorită unei relocări considerabile dintr-o clădire necompetitivă (Superbet - circa 8,200 de metri pătraţi), sub suprafaţa de 29.000 de metri pătraţi de anul trecut, precum şi sub tendinţa pre-pandemică, în care media trimestrială era de aproximativ 35.000 de metri pătraţi.

"Am exclus un număr considerabil de oferte din cifra cererii brute (aproximativ 7.700 de metri pătraţi de tranzacţii de leasing), pentru că au fost încheiate în clădiri de birouri care nu sunt incluse în stocul total. Wipro Technologies a reprezentat cea mai mare tranzacţie a trimestrului, de aproximativ 11.000 de metri pătraţi", spune Daniela Popescu.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Videoconferinţa “Sănătate şi FARMA - Sistemul sanitar, sub valul al IV-lea”
Dtlawyers
BTPay
Apanova

Curs valutar BNR

19 Oct. 2021
Euro (EUR)Euro4.9490
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.2444
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.6190
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8603
Gram de aur (XAU)Gram de aur242.8836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

eximbank.ro
certificateorigine.ro
gerocossen.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
invietraditia.ro
cnipmmr.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro