Avem legislaţie şi directive europene ce trebuie implementate în domeniul digitalizării şi securităţii cibernetice, dar avem nevoie de o educare continuă, permanentă, a resursei umane cu privire la riscurile ce pot să apară în cadrul activităţii pe care o desfăşoară în domeniul digital, a afirmat Bogdan Albu, Territory Channel Manager for Romania, Bulgaria and Moldova, Kaspersky.
Bogdan Albu a precizat: "O componentă foarte importantă şi pe care noi, ca vendor de securitate ne-am focusat foarte mult în ultimii ani este componenta de training. Încercăm să pregătim şi să învăţăm oamenii cu tot ceea ce înseamnă pericole din zona digitală. Amprenta noastră digitală ca individ, dar ca şi companie e foarte importantă. Avem foarte multe atacuri, mai ales de tip phishing prin care hackerii obţin informaţii personale. Încercăm să educăm oamenii cum să îşi păstreze în siguranţă datele, cum să identifice anumite atacuri, cum să aibă grijă de propriile date personale, dar şi de datele companiei. Este un efort pe care îl facem constant. Cred că această educaţie financiară ar trebui începută în rândul tinerilor. Avem o serie de acţiuni pe care le-am întreprins , atât la nivel de licee, cât şi în cadrul facultăţilor. Ei sunt viitorul şi e important să aibă un fundament în ceea ce priveşte educaţia în domeniul securităţii cibernetice”.
Domnia sa a vorbit şi despre necesitatea implementării directivelor europene DORA şi NIS 2 şi a precizat că, la nedumeririle clienţilor şi partenerilor companiei Kaspersky, firma respectivă le-a explicat, pe înţelesul acestora, cerinţele din cele două acte normative.
Bogdan Albu a spus: "Am încercat să simplificăm cerinţele din directivele europene şi să le explicăm companiilor şi instituţiilor cum le pot implementa. Ştim că există o lipsă acută a experţilor în domeniul securităţii cibernetice. Important este să avem parteneri de încredere, specializaţi pe anumite domenii - banking, securitate, directive europene - şi să dezvoltăm parteneriate împreună pentru creşterea cyber-rezilienţei. Partenerii respectivi pot oferi acces la specialişti. Văd companii şi instituţii cărora le este foarte greu să îşi menţină specialiştii pentru că nu au pregătirea necesară şi tools-urile necesare pentru a dobândi abilităţile din domeniul foarte larg al cyber-security”.
Reprezentantul companiei Kaspersky a atras atenţia cu privire la ce trebuie să facă firmele pentru a fi protejate mai bine în faţa atacurilor cibernetice şi a pus accentul pe educarea în acest sens a angajaţilor.
Bogdan Albu a afirmat: "Suntem cu toţii implicaţi într-un fel sau altul şi trebuie să învăţăm cum să ne protejăm datele în privinţa malware. La nivel regional sunt foarte multe cazuri pornite de la oameni cu acces limitat în cadrul companiei prin care au deschis o portiţă şi au creat un dezastru la nivelul instituţiilor publice şi companiilor care sunt targhetate de atacatori. Veriga cea mai slabă rămâne resursa umană. Nu putem avea digitalizare fără o zonă de cyber security pe care să o putem acoperi prin specialişti, prin crearea unei culturi organizaţionale şi un proces continuu de învăţare, de a face constant lucruri pentru a ne îmbunătăţi nevoia de cunoştinţe în domeniul cybersecurity. Fie că vorbim de atacuri standard sau mai complexe impuse de actori statali, atacurile sunt multe şi diversificarea lor este foarte mare. În continuare trebuie să avem acest efort comun de conştientizare în societate, atât la companii cât şi la instituţii, şi trebuie implementate procese de securitate. Omul e principala verigă slabă, dar trebuie să îmbunătăţim şi infrastructura companiilor”.
El a mai spus că pe securitate cibernetică există două tipuri de abordări din partea companiilor: una reactivă, post-atac cibernetic, şi alta de implicare proactivă pentru întâmpinarea şi prevenirea acestor atacuri. Reprezentantul Kaspersky a concluzionat spunând că orice persoană fizică sau juridică, chiar dacă vorbim despre o firmă foarte mică, poate fi ţinta atacurilor cibernetice şi consideră că este nevoie de implementarea unor măsuri proactive până nu este prea târziu.