Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) a transmis un Memeoriu către Camera Deputaţilor referitor la adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea şi completarea Legii RCA Legea nr. 132/2017 (PL-x nr. 216/2024) în forma transmisă de Senat, cu respingerea oricăror amendamente suplimentare care ar putea fi propuse la nivelul Camerei Deputaţilor faţă de versiunea PL-x nr. 216/2024 adoptată de către Senat.
Au fost semnalate problemele legale şi constituţionale ridicate de amendamentele promovate de asigurători în faţa decidenţilor şi riscurile grave pentru păgubiţi, asiguraţi, transportatori şi pentru bugetul de stat.
PL-x nr. 216/2024 este justificat de necesitatea transpunerii în dreptul naţional a Directivei nr. 2118/20211 ("Directiva”), astfel că, aşa cum în mod corect a apreciat Senatul, nu se impune adoptarea unor amendamente care nu au nicio legătură cu Directiva şi nici a unor amendamente care aduc sau sunt susceptibile să aducă schimbări majore în mecanismului asigurărilor şi despăgubirilor în domeniul RCA.
COTAR solicită, în baza înaltelor competenţe şi prerogative ce vă sunt recunoscute şi având în vedere calitatea de Cameră decizională cu privire la PL-x nr. 216/2024, să se menţină Proiectul de lege nr. PL-x nr. 216/2024 în forma adoptată de Senat, cu respectarea scopului urmărit de acest Proiect, şi să votaţi respingerea oricăror amendamente suplimentare care ar putea fi propuse la nivelul Camerei Deputaţilor faţă de versiunea PL-x nr. 216/2024 adoptată de către Senat.
Proiectul de lege are în vedere transpunerea Directivei nr. 2021/2118/CE din 24.11.2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE din 16.09.2009, cu excepţia art. 1 pct. 8 şi 18, şi a unor hotărâri pronunţate de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene în scopul armonizării legislaţiei naţionale cu cea europeană, fiind un demers necesar, în condiţiile în care România este un stat membru al Uniunii Europene şi trebuie să respecte ansamblul actelor juridice emise de UE şi care alcătuiesc, împreună, aquis-ul comunitar.
În acest scop, Senatul, în calitate de Primă cameră sesizată, a adoptat în data de 25 martie 2024 PL-x nr. 216/2024 (L1/2024), într-o formă care este în concordanţă cu normele europene amintite şi are în vedere schimbările preconizate, prevăzute expres la punctul 2.3. al Expunerii de motive.
COTAR susţin, prin Memoriul transmis Camerei Deputaţilor, adoptarea Proiectului de lege în forma transmisă de Senat, cu respingerea oricăror amendamente la nivelul Camerei Deputaţilor, subsecvente adoptării PL-x nr. 216/2024 de către Senat, amendamente care în mod vădit ar exceda scopului legitim amintit şi ar fi nocive pentru piaţa de asigurări RCA din România.
Subliniem că orice modificări aduse legislaţiei din domeniul asigurărilor obligatorii RCA trebuie să ţină cont în principal de specificul pieţei de asigurări din România şi să fie întemeiate pe analize obiective şi de oportunitate, întocmite cu aportul tuturor asociaţiilor legal constituite şi actorilor care sunt reprezentativi pentru domeniile de activitate vizate de modificările propuse.
Cu toate acestea, anumite companii de asigurări exercită mari presiuni asupra autorităţilor şi decidenţilor pentru a include în PL-x nr. 216/2024 anumite modificări care au fost propuse şi respinse în anul 2024, care nu au fost incluse în forma adoptată de către Senat.
În acest sens, reiterăm că amendamentele de natura celor respinse în anul 2024 şi vehiculate şi 2025 prin diverse canale de asigurători şi afiliaţii acestora sunt susceptibile a genera o stare gravă de pericol pentru stabilitatea pieţei de asigurări din România, întrucât înlătură sau restrâng în mod excesiv drepturile consumatorilor de asigurări şi garanţiile menite să le asigure valorificarea, prin prevederi care:
- sunt contrare dispoziţiilor constituţionale cuprinse la art. 61, art. 69 şi art. 75 din Constituţia României, care consacră un principiu fundamental privind activitatea de legiferare, respectiv principiul bicameralismului;
- sunt contrare art. 44, art. 45, art. 135 şi art. 136 din Constituţia României şi respectiv Convenţiei Europene a Drepturilor Omului din perspectiva dreptului de proprietate privată al consumatorilor şi persoanelor prejudiciate, precum şi dreptului la desfăşurarea unei activităţi economice în mod liber;
- sunt contrare art. 16 şi art. 17 din Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene;
- încalcă prevederile legislaţiei naţionale şi internaţionale în materia concurenţei (Art. 4 din Legea Concurenţei nr. 21/1996 şi art. 101 şi 102 din Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene), riscând să conducă la iniţierea unei proceduri de infringement împotriva Statului Român în baza art. 258 din TFUE;
- încalcă prevederile Codului Civil şi ale Legii nr. 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, referitoare la regimul juridic şi competenţele societăţilor de asigurare, care sunt limitate la activităţile specifice domeniului de asigurare/reasigurare, neputând fi extinse pentru a include prerogative de stabilire a unor preţuri de referinţă aplicabile altor domenii de activitate;
- încalcă principiul reparării integrale a prejudiciului, consacrat atât la nivel european, cât şi naţional, obligând persoanele păgubite fie să suporte o CO-PLATĂ, pentru repararea unui prejudiciu produs din culpa unei terţe persoane;
- contravin jurisprudenţei constante a Curţii Constituţionale şi practicii judiciare a instanţelor din România, conform cărora stabilirea cuantumului despăgubirilor prin raportare la propria valoare a orei de manoperă a unităţilor reparatoare corespunde principiului libertăţii economice şi al liberei circulaţii a serviciilor.
Pentru mai multe detalii, vă rugăm să consultaţi Memoriul transmis de COTAR Camerei Deputaţilor.
Opinia Cititorului