COTAR: RCA mai scump cu 19%, după aşa-zisa plafonare - Guvernul Bolojan şi grupurile de interese lovesc din nou în transportatori şi în consumatori

M.P.
Comunicate de presă / 5 august, 07:52

COTAR: RCA mai scump cu 19%, după aşa-zisa plafonare - Guvernul Bolojan şi grupurile de interese lovesc din nou în transportatori şi în consumatori

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) avertizează din nou, într-un comunicat remis redacţiei, asupra dezastrului premeditat de pe piaţa RCA. Imediat după expirarea „plafonării” tarifului RCA, la 1 iulie 2025, preţul poliţei de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele a crescut cu 19%, de la 9.000 de lei la 11.000 de lei pe an pentru un camion nou, clasa B0, iar tendinţa este de majorare continuă.

Potrivit sursei citate:

„Este o minciună că plafonarea a protejat populaţia. În realitate, a fost o păcăleală menită să ofere timp asigurătorilor să-şi optimizeze fiscal profiturile şi să evite o reglementare reală. ASF, condusă de dl Alexandru Petrescu, alături de vicepreşedintele Sorin Mititelu, nu doar că a tolerat acest haos, dar a şi girat abuzurile, cu bună ştiinţă. Le cerem în mod respectuos ca măcar în ceasul al 12-lea să ia măsuri imediate şi clare!

În tot acest timp, Guvernul condus de Ilie Bolojan, instalat din 23 iunie 2025, păstrează tăcerea, deşi am transmis avertismente în legătură cu haosul din piaţa RCA, aşa cum am procedat şi în relaţia cu fostul Guvern, condus de Marcel Ciolacu, dar nimeni nu a luat nicio măsură. Coaliţia care susţine Guvernul - formată din PNL, PSD, USR-PLUS, UDMR - nu a luat nicio măsură reală pentru a apăra peste 8 milioane de români obligaţi să plătească RCA la preţuri mai mari decât în Germania, deşi veniturile sunt de 5 ori mai mici, iar daunele auto nu se achită.

Întrebăm public toate instituţiile statului: În ce ţară normală e posibil ca un asigurat cu bonus maxim (B8), adică fără accident de minimum 8 ani, să devină „asigurat cu risc ridicat” şi să plătească mai mult pentru asigurarea obligatorie a maşinii? Unde în lume, în afară de România, o poliţă RCA - care legal ar trebui să fie cu 50% mai ieftină la B8 - devine mai scumpă la reînnoire, după aşa-zisa aplicare a unei reduceri de 50%? Cum este posibil ca ASF să permită aceste aberaţii, în timp ce doar 4% din cele 8 milioane de poliţe RCA sunt implicate anual în accidente iar daunele nu se achită? De ce ASF sancţionează doar dar tolerează profiturile record, de milioane de euro anual, ale asigurătorilor străini, închizând ochii în faţa situaţiei care arată şi lipsa de despăgubiri pentru sute de mii de păgubiţi?”, se întreabă Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.

Adevărul crud este că aceste profituri record cu mult peste orice ţară din UE sunt, de fapt, şi mai mari decât cele raportate oficial. Majoritatea companiilor de asigurări îşi optimizează fiscal profiturile de 30 de ani, râzând de ANAF, de Guvern şi de Parlamentul României care nu fac decât să-i împovăreze pe români, în avantajul multinaţionalelor. Asiguratorii îşi externalizează liniştiţi costuri şi îşi mută marjele în afara ţării, pentru a plăti cât mai puţin sau deloc în România.

Practic, românii plătesc RCA mai scump decât în Germania, iar profiturile ajung în paradisuri fiscale sau firmele-mamă din afara ţării. Şi, mai grav, deşi COTAR a sesizat în nenumărate rânduri că o societate austriacă din topul vânzărilor RCA în România este la un pas de faliment şi are nevoie urgentă de cel puţin 100 de milioane de euro majorare de capital, nici ASF, nici Guvernul nu fac nimic, deşi ştiu asta”.

„Se stă pasiv, se mimează supravegherea, până când, din nou, milioane de români vor rămâne fără despăgubiri şi cu un RCA pe care îl plătim degeaba, nu pentru a primi despăgubiri, ci pentru a le da nişte bani unor multinaţionale. La fel ca în cazul Euroins care a fugit cu sute de milioane de euro din România, deşi toate instituţiile şi serviciile ştiu au de asta. România rămâne o ţară cu probleme majore pentru şoferi, transportatori şi pentru orice cetăţean cinstit, dar şi o vacă de muls pentru multinaţionalele care nu achită nici TVA, nici impozite pe dividende, etc. Cetăţenii români de bună credinţă sunt penalizaţi mereu, iar sistemul îi premiază pe cei care fentează legea”, a adăugat Vasile Ştefănescu.

Aceeaşi sursă precizează:

„Pentru o corectă informare a publicului, vom relua istoricul evoluţiei pieţei de asigurări din România, din ultimii ani:

1. Cheltuielile administrative ale societăţilor de asigurări din România sunt cele mai ridicate din UE. În România, din 100 de lei colectaţi din RCA de la şoferii români, 56 de lei reprezintă cheltuielile administrative ale asigurătorilor, care se declară veşnic în pierdere şi achită un impozit nejustificat de mic sau nu achită impozit deloc: „Comparaţia între state, realizată pe baza datelor publicate de EIOPA (European Insurance Overview, 2021), arată că în România a fost înregistrată cea mai mare valoare mediană a ratei cheltuielilor societăţilor de asigurare, de 56% (în anul 2020)”.

La polul opus, există ţări în UE unde rata cheltuielilor administrative ale societăţilor de asigurări este de patru ori mai mică, aşa cum este cazul Luxemburgului, cu o mediană a ratei cheltuielilor de doar 14%.

2. Companiile de asigurări din România achită cel mai mic cost al despăgubirilor din Uniunea Europeană, raportat la valoarea primelor încasate din RCA, respectiv doar 37%. În acest procent intră orice formă de despăgabuire, cum ar fi vatămări corporale, bunuri non-auto, daune externe, navale, etc.

Practic, din fiecare 100 de lei încasaţi din RCA-ul plătit de şoferul român, DOAR 37 de lei reprezintă cheltuielile cu plata despăgubirilor companiilor de asigurări: "Conform raportului European Insurance Overview - 2021 publicat de EIOPA (octombrie 2021), România a înregistrat în anul 2020 cea mai mică valoare mediană a ratei daunei, calculată ca raportul dintre daunele plătite şi primele câştigate, aferentă activităţii de asigurări generale, comparativ cu celelalte state europene."

În mod firesc, în ţările care înregistrează cel mai scăzut nivel al corupţiei şi cu instituţii funcţionale, nu sunt posibile dezechilibrele care există în România, în aceste state companiile de asigurări înregistrând valori duble ale costului despăgubirilor raportat la preţul RCA. Un astfel de exemplu este Islanda unde, potrivit Raportului EIOPA, cheltuielile cu despăgubirile reprezintă 76 de lei din 100 de lei încasaţi din RCA: "La polul opus, în Islanda (76%), Franţa (70%), Olanda (62%) şi Norvegia (61%), s-au înregistrat cele mai mari valori mediane ale ratei daunei." Cifrele analizate în cadrul acestui raport sunt aferente anului 2020, adica înainte de majorarea cu 250% a tarifelor RCA care există astăzi.

3. Amenzile aplicate asigurătorilor sunt insignifiante, în raport cu sumele de bani colectate de aceştia din vânzarea de poliţe RCA, pe care toţi românii sunt obligaţi prin lege să le plătească. Spre exemplu, o amendă de 422.600 lei, aplicată societăţii falimentare Euroins, reprezenta echivalentul a 20 de minute de vânzări de RCA dintr-o singură zi! În acest fel au reuşit companiile falimentare de pe piaţa RCA să-i păcălească pe români şi să fugă din ţară cu banii, cu sprijinul ASF.

4. Valoarea poliţei RCA s-a dublat, la începutul anului 2024, în plină „plafonare”, în timp ce atenţia publică era concentrată asupra campaniei electorale. Companiile de asigurări au dublat preţurile poliţelor RCA, profitând de o falsă plafonare ineficientă, impusă de Guvernul României, iar ASF nu a făcut nimic pentru a opri aceste acţiuni abuzive ale companiilor de asigurări. COTAR a prezentat un studiu de caz care arată creşterea abuzivă şi nejustificată a preţului RCA cu peste 300% sub „supravegherea” ASF:

Avem exemplu un autoturism care, în perioada analizată (2021-2025), a avut acelaşi proprietar, cu acelaşi domiciliu şi acelaşi istoric de daune (clasă de bonus maximă - B8):

-2021: RCA 12 luni - 358 lei

- 2022: RCA 12 luni - 727 lei

- 2023: RCA 12 luni - 630 lei

- 2024: RCA 12 luni - 673 lei

- 2025: RCA 12 luni - 1.240 lei

Această creştere alarmantă de aproape 300% în cinci ani - cu o dublare în 2024 - s-a produs fără o justificare economică validă, în absenţa unor daune sau schimbări în profilul asigurătului. De la începutul anului 2025, preţurile au crescut în continuare la poliţele RCA şi continua să crescă, absolut nejustificat.

Guvernul nu poate închide ochii la nesfârşit în faţa complicităţii ASF la abuzurile asigurătorilor. Responsabilitatea este a ASF şi a domnului Sorin Mititelu. ASF, instituţia care ar trebui să protejeze consumatorii şi să vegheze la respectarea legislaţiei în domeniul asigurărilor, a demonstrat o atitudine pasivă. Mai grav, vicepreşedintele ASF, Sorin Mititelu, direct responsabil de sectorul asigurărilor, nu a luat măsuri concrete pentru a împiedica aceste abuzuri.

În vara anului 2024, domnul Mititelu a iniţiat controale superficiale la companiile de asigurări, în urma presiunii publice. Rezultatele acestor controale au fost lipsite de substanţă. ASF a transmis că asigurătorii nu au încălcat plafonările stabilite prin Hotărâre de Guvern, deşi poliţă RCA se dublase pe perioada „plafonării”. Preţurile RCA au crescut alarmant, în fiecare zi, demonstrând lipsa de eficienţă a acestei instituţii”.

Sursa citată concluzionează:

„Aceste nereguli grave nu sunt incidente izolate, ci reprezintă o constantă în activitatea ASF din ultimii ani. ASF a primit numeroase solicitări de informaţii oficiale din partea COTAR, dar nu a răspuns şi nici nu a intervenit pentru a rezolva problemele. COTAR a cerut, de mai multe ori, următoarele măsuri urgente:

1. Destituirea de urgenţă a vicepreşedintelui ASF, Sorin Mititelu, care şi-a demonstrat incapacitatea de a gestiona situaţia din piaţa asigurărilor şi lipsa de preocupare pentru protecţia consumatorilor;

2. Iniţierea unor anchete ale autorităţilor (inclusiv D.N.A) privind majorările abuzive ale preţurilor RCA, încălcarea HG-ului şi identificarea vinovaţilor pentru situaţia create;

3. Reorganizarea ASF şi trecerea sectorului de asigurări în subordinea Ministerului de Finante, pentru a transforma instituţia într-un real protector al drepturilor consumatorilor de asigurări.

Dacă Guvernul Bolojan nu ia măsuri urgente şi ferme pentru a stopa acest mecanism nociv al poliţelor RCA, vom considera că este complice la acest jaf legalizat. COTAR nu exclude initierea unor proteste legale in toata tara, pentru a apăra dreptul românilor la un RCA corect şi legal. Suntem singura ţară din UE unde avem doar 5 societăţi de asigurări care vând real RCA şi nu există concurenţă . Oare de ce? Răspunsul îl ştim cu toţii”.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

vladcazino.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

04 Aug. 2025
Euro (EUR)Euro5.0742
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3864
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4241
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8331
Gram de aur (XAU)Gram de aur473.7182

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
industrylink.eu
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
targulnationalimobiliar.ro
industrylink.eu
connecting.careers
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb