COTAR: Susţinem decontarea directă pe piaţa asigurărilor

Comunicate de presă / 02 februarie

Susţinem decontarea directă pe piaţa asigurărilor

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) susţine decontarea pe piaţa asigurărilor şi continuarea măsurilor din ultimile două luni ale ASF. Astăzi sunt zeci de mii de dosare neplătite, se arată într-un comunicat trimis redacţiei.

"Decontarea directă este benefică pentru piaţa de asigurări şi va duce la dispariţia oligopolului din piaţa RCA din România. COTAR susţine principiul decontării directe, prevăzut de proiectul de OUG publicat recent de Ministerul Finanţelor. Considerăm că introducerea regulii decontării directe este una dintre soluţiile la problemele existente pe piata RCA din România şi poate aduce reale beneficii celor 8 milioane de plătitori de poliţe RCA din ţară.

Ne aflăm într-o situaţie critică, în care, în lipsa unor măsuri legislative adecvate există riscul ca asiguratorii RCA rău platnici să acapareze peste 90% din piaţă, lăsând consumatorii şi persoanele prejudiciate fără posibilitatea reparaţiei vehiculelor şi a recuperării prejudiciilor suferite. Prin introducerea acestui principiu, consumatorul de asigurări va fi responsabilizat să aleagă un asigurator RCA de calitate şi va avea mai multe drepturi, în cazul unui accident, putând să se adreseze fie asiguratorului terţului vinovat de producerea accidentului, fie propriului asigurator RCA.

În lipsa unor asemenea măsuri, numărul proceselor în instanţă, precum şi al petiţiilor şi reclamaţiilor depuse la ASF pentru neplata despăgubirilor - ajuns deja la cifre record, de zeci de mii - va continua să crească, iar oligopolul asiguratorilor RCA rău platnici se va accentua, cu efecte potenţial catastrofale pentru întreaga piaţă.

Mai mult, pentru ca noua Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului să îşi producă efectele de însănătoşire a pieţei RCA, este necesar ca decontarea directă să se aplice în orice situaţie, fără nicio excepţie, iar consumatorii şi persoanele prejudiciate să aibă dreptul să opteze între a se îndrepta împotriva asiguratorului RCA al terţului sau a se adresa propriului asigurator, pentru obţinerea despăgubirilor datorate, cu promptitudine.

Aceste noi prevederi legale, care trebuie să intre în vigoare cât mai curând, cumulate cu măsuri ferme de sancţionare a societăţilor de asigurări care încalcă legea, sunt absolut necesare pentru supravieţuirea pieţei de asigurări.

"Suntem conştienţi de faptul că această decontare directă poate conduce la o majorare a preţului RCA, dar această majorare nu are voie să depăşească 8--10% faţă de tariful de referinţă al RCA, calculat semestrial de către un auditor independent. Să nu uităm că frecvenţa daunelor a scăzut cu peste 30% în 2020 faţă de 2019 şi continuă să fie scăzută şi la început de 2021, astfel că o scumpire mai mare de 8--10% nu se justifică. Eventuale îmbunătăţiri ale dispoziţiilor noii OUG privind decontarea directă obligatorie vor putea fi aduse prin norme de aplicare emise de către ASF.

Cu toţii cunoastem disfuncţionalităţile majore existente pe piaţa de asigurări, iar intraducerea decontării directe în legislaţia RCA reprezintă una dintre soluţiile care pot împiedica un dezastru în cazul unui faliment printre cei doi coloşi ai asigurărilor RCA din România care deţin deja peste 70% din întreaga piaţă şi care arată din ce în ce mai fragili. Problemele constatate la aceşti mari asiguratori RCA, reclamaţi de zeci de mii de persoane păgubite, ne amintesc de situaţia fostelor societăţi ASTRA şi CARPATICA, înainte de a intra în faliment", arată sursa citată.

"Acestea reprezintă, în realitate, marile provocări ale perioadei 2021 - 2022 ale pieţei de asigurări din România, ale Autorităţii de Supraveghere Financiară şi ale consumatorilor de asigurări. Urmează cea mai dificilă perioadă din istoria asigurărilor, iar ASF, prin noul preşedinte, Nicu Marcu, pare să se fi trezit complet la realitate şi să realizeze că fără măsuri ferme şi imediate, piaţa se va prăbuşi defintiv şi irevocabil. Astfel, sute de mii de păgubiţi vor rămâne cu autovehiculele nereparate şi abandonate în stradă sau cu prejudicii de mii de Euro, imposibil de recuperat. Avem încredere că măsurile luate în ultimile luni nu vor fi o perdea de fum şi vor continua, până la disciplinarea societăţilor de asigurări, care astăzi încalcă legea, de sute de ori pe zi", a mai declarat Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR.

"Nu în ultimul rând, ne dezicem de afirmaţiile unei organizaţii care pretinde că reprezintă transportatorii, însă, în realitate, este finanţată de unul dintre cei mai rău-platnici asiguratori de pe piaţă, care se poziţioneză în mod neîntemeiat împotriva acestui proiect de OUG, expunând un punct de vedere viciat, care pare să aparţină, de fapt, unui asigurator RCA.

Este evident că interesul principal al transportatorilor şi al consumatorilor este să îşi poată repara vehiculele avariate, în cel mai scurt timp posibil, în condiţii de siguranţă, şi să obţină, cu promptitudine, despăgubirile de la un asigurator de încredere. Decontarea directă, împreună cu alte măsuri de sancţionare din partea ASF, va crea premizele atingerii acestor obiective. Poziţionarea împotriva acestui proiect de OUG, ignorând, cu rea credinţă, oportunităţile şi avantajele semnificative pentru consumatori, semnalează grave probleme etice şi o lipsă de reprezentativitate vizibilă.

Cei care pretind că ne reprezintă interesele, dar susţin de fapt asiguratorii rău platnici ar trebui să aducă argumente solide în susţinerea noii lor orientări, după ce şi-au schimbat brusc opinia. Argumentele puerile care au fost aruncate pe piaţă, în ultima perioadă, pentru a susţine afacerile firmelor rău platnice, în defavoarea păgubiţilor, nu fac decât să atragă atenţia asupra lor, mai ales după ce au pledat pentru decontarfea directă până anul trecut. Consiliul Concurenţei ar trebui să verifice sponsorizările pe care unele asociaţii le primesc, din partea asiguratorilor care fac astfel o formă de lobby bazat pe influenceri din piaţă, împotriva tuturor posesorilor de autovehicule din România", conform comunicatului.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Intreb doar:

    Ne mai amintim ce inseamna RCA?  

    Ne mai amintim ce reprezinta raspunderea civila (in cazul asta, auto)?  

    Ne mai amintim ca exista unii carora le dam bani a.i. sa acopere greselile noastre in trafic, provocate altora? 

    Stim deosebirea intre daunele provocate altora si daunele provocate noua? 

    Stim cum pot fi acoperite unele si altele? 

    In fine, mai suntem responsabili pentru greselile noastre, lumesti, sau le punem pe toate in aceeasi oala si facem borsh din ele? 

    (Si o intrebare oleaca mai tehnica: pentru ce perioada de timp s.a calculat cresterea de 8...10% a pretului rca?)

    Multumesc. 

Dtlawyers
Apanova
BTPay
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale

Curs valutar BNR

13 Apr. 2021
Euro (EUR)Euro4.9225
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.1367
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.4720
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6963
Gram de aur (XAU)Gram de aur229.6754

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

FINANCIAL FORUM 2021
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro