Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, a lansat un apel public pentru asumarea unui „Pact pentru Deceniul Educaţiei şi Cercetării” (2026-2036), care să fie susţinut de toate forţele politice din România. Declaraţia a fost făcută cu prilejul Zilei Internaţionale a Profesorului. Ministrul a subliniat că ţara traversează „un an dificil pentru educaţie şi pentru societatea românească în ansamblu”, considerând că 2025 este „cel mai periculos an pentru România după Revoluţia din 1989”, pe fondul crizelor economice, politice şi al războiului de la graniţă. „Ştiu că, în multe locuri, presiunea bugetară, schimbările din sistem şi nevoia de adaptare continuă par să umbrească sensul profund al muncii noastre. Dar tot în astfel de momente se vede adevărata forţă a educaţiei: puterea de a transforma criza în progres şi incertitudinea în sens”, a transmis Daniel David.
• Un pact politic pentru stabilitate şi creştere bugetară
Documentul propus de ministru ar urma să stabilească trei angajamente majore: În fiecare an, începând cu 2026, bugetul pentru educaţie şi cercetare va creşte faţă de anul precedent, atât în termeni nominali, cât şi ca pondere din PIB; Educaţia şi cercetarea vor rămâne sub aceeaşi autoritate naţională, pentru a asigura coerenţă şi dezvoltare bazată pe cunoaştere; Măsurile majore adoptate în aceste domenii trebuie să fie aliniate la practicile Uniunii Europene şi ale OECD, iar eventualele abateri vor fi justificate public.
Daniel David a explicat că a acceptat măsurile fiscal-bugetare aplicate recent în domeniul educaţiei şi cercetării doar pentru a proteja salariile şi bursele, dând asigurări că nu vor exista reduceri salariale sau concedieri. Pe termen mediu, ministrul vizează introducerea unui salariu decent pentru cadrele didactice, pornind de la salariul mediu brut pe economie pentru profesorul debutant sau asistentul universitar. Totodată, a reafirmat obiectivele de alocare a 15% din bugetul general consolidat pentru educaţie şi 1% din PIB pentru cercetare, până în anul 2030.
• „Să nu devenim o civilizaţie eşuată”
În mesajul său, Daniel David a avertizat asupra riscurilor perpetuării unui sistem educaţional învechit, care produce niveluri alarmante de analfabetism funcţional.
„Preocuparea mea este ca oamenilor educaţiei să le fie bine într-un nou sistem educaţional, nu în cel actual, care generează niveluri de analfabetism funcţional ce ne paralizează ţara şi care trebuie reformat paradigmatic pentru a nu deveni o civilizaţie eşuată sub obscurantism şi o colonie tehnologică/ştiinţifică”, a subliniat ministrul.
Opinia Cititorului