Ţara noastră se confruntă cu o criză acută de credibilitate, reflectată în ratingul de ţară scăzut şi în costurile ridicate ale finanţării împrumuturilor, problemele majore fiind deficitul bugetar excesiv şi lipsa unor măsuri fiscale credibile, conform opiniilor exprimate ieri, în cadrul unei conferinţe organizate de Asociaţia Analiştilor Financiar-Bancari din România (AAFBR).
Pentru reducerea deficitului bugetar, care anul trecut a ajuns la 9,3% din PIB - cel mai mare din Uniunea Europeană - doar tăierile de cheltuieli nu sunt suficiente. Astfel, o creştere a taxelor pe termen scurt pare inevitabilă, aceasta urmând să fie însoţită, în timp, de o reformă fiscală mai amplă. Practic, pentru o consolidare fiscală sustenabilă, este necesară abordarea ambelor componente ale bugetului: creşterea veniturilor şi eficientizarea cheltuielilor, reiese din opiniile exprimate ieri, în cadrul evenimentului găzduit de Banca Naţională a României (BNR).
• Daniel Dăianu: ”România are o mare problemă de credibilitate, ilustrată de ratingul suveran situat foarte jos şi de costurile împrumuturilor”
Ţara noastră are o mare problemă de credibilitate, ilustrată prin ratingul datoriei suverane şi costurile împrumuturilor pe care le contractează, a spus Daniel Dăianu, preşedintele Consiliului Fiscal.
Domnia sa a afirmat: ”Nu poţi să te duci la Comisia Europeană şi în faţa agenţiilor de rating şi să spui, cum se spune în media şi chiar de către unii analişti, că în primul rând trebuie să colectăm mai bine. Este o promisiune ce a fost făcută de guvernele României de ani de zile. O colectare mai bună şi reforma statului ca modalităţi de a avea un pachet de măsuri credibile sunt, cum spun englezii, un non-starter, în sensul că nu se uită nimeni la noi dacă venim cu un asemenea pachet de măsuri fiscale”.
Preşedintele Consiliului Fiscal a adăugat: ”Din punctul de vedere al marii probleme a deficitului bugetar, situaţia arde şi nu avem timp. Aceasta este realitatea dramatică şi totul se desfăşoară într-o Românie cu o evoluţie foarte complicată, cu o societate divizată. Avem un risc politic mare, o situaţie socială tensionată, ne confruntăm cu o criză a costului vieţii şi discrepanţe mari între regiuni şi cetăţeni, precum şi un dezechilibru foarte mare în finanţele publice. România are o mare problemă de credibilitate, care este ilustrată de ratingul suveran situat foarte jos şi de costurile împrumuturilor pe care vrem să le contractăm. Nu se înţelege acest lucru, pentru că una se spune şi alta se face acasă. Va trebui să plătim o primă pentru recâştigarea şi salvarea bonităţii financiare printr-un pachet robust de măsuri”.
• Dăianu: ”Discursul că trebuie să colectăm mai bine, să facem reforma statului, sună bine, dar sunt sloganuri; pieţele financiare nu au răbdare cu România”
În ceea ce priveşte deficitele gemene, situaţia României este singulară deoarece, în Uniunea Europeană, există ţări cu deficit bugetar mare, dar care nu au problema deficitului de cont curent pe care o are ţara noastră, a cărei refinanţare a fost făcută anul trecut în proporţie de două treimi prin împrumuturi. ”Există o fragilitate foarte mare şi de fiecare dată la noi s-a ocultat acest lucru. Politicienii nu au înţeles, iar cei care sunt la cârma finanţelor publice nu au explicat suficient de bine”, a spus Daniel Dăianu.
Preşedintele Consiliului Fiscal a subliniat că cea mai mare parte a deficitului de cont curent al ţării noastre provine din deficitul bugetar. ”Trebuie să tăiem acest deficit bugetar şi nu avem timp. Repet, discursul că trebuie să colectăm mai bine, să facem reforma statului, sună bine, dar sunt sloganuri. Pieţele financiare nu au răbdare cu România. Dacă vom colecta mai bine, acest lucru se va vedea în execuţia bugetară pentru 2026, dar până atunci nu poţi să vii cu un asemenea pachet în faţa investitorilor, în faţa agenţiilor de rating şi în faţa Comisiei”, a spus Daniel Dăianu.
Preşedintele Consiliului Fiscal a adăugat: ”Noi trebuie să reducem cererea agregată, adică absorbţia internă. Fie că o facem pe partea de cheltuieli, fie că o facem pe partea de creşteri de venituri, alias creşteri de taxe. Nici n-avem timp de «fine-tuning», cum vorbesc unii despre studii de impact. În opinia mea, lipsa de realism, de neînţelegere a situaţiei în care ne aflăm este cutremurătoare. Şi observ că sunt analişti, presupuşi macroeconomişti, care vin cu discursul că mai întâi trebuie să colectăm mai bine (...). Dacă nu vom avea un pachet credibil şi nu vom încerca o ajustare, pieţele vor reacţiona cu multă dezordine. Vor fi dureri mai mari faţă de situaţia în care nu adoptăm acum pachetul de măsuri. Măsuri dureroase, pentru că altfel nu se poate. Fie că sunt tăieri de cheltuieli, creşteri de venituri fiscale prin creşteri de taxe, asta este situaţia. Plătim pentru nesăbuinţele celor care au guvernat”.
• Ciprian Dascălu: ”Nu prea mai există loc de întors în ceea ce priveşte consolidarea fiscală”
Reducerea deficitului bugetar al ţării noastre necesită creşteri de taxe, cel puţin pe termen scurt, a spus Ciprian Dascălu, economistul-şef al BCR.
Domnia sa a afirmat: ”Suntem între ciocan şi nicovală. Deficitul trebuie finanţat şi nimeni nu vorbeşte despre costurile finanţării, care deja sunt la un nivel nesustenabil. Cum am ajuns la acest deficit - acel 3% care trebuia să fie derapaj maxim, la noi a devenit ţintă. De la pandemia Covid încoace, practic deficitul de 6% a devenit noul 3% ca ţintă de deficit bugetar asumată. În doar doi ani din ultimii cinci am reuşit să avem un deficit uşor sub 6%. Se vorbeşte tot timpul de tăieri de cheltuieli, dar dacă ne uităm la cheltuieli vedem că undeva în jur de 90% din veniturile fiscale şi contribuţiile fiscale merg pe cheltuieli foarte rigide: salarii, pensii, cheltuieli cu dobânzile. Asta este principala problemă a ajustării fiscale”.
Economistul a adăugat: ”Avem o bază de venituri foarte redusă, de doar 27,2% din PIB. Numai două ţări din Uniunea Europeană au venituri mai reduse ca procent din PIB, iar problema este că şi atunci când am avut creştere economică peste potenţial, în perioada 2015-2019, s-au luat măsuri de reducere a veniturilor. Se vorbeşte despre acest gap TVA. Într-adevăr, dacă s-ar îmbunătăţi colectarea spre media UE, probabil s-ar «rezolva» undeva la peste două puncte procentuale din PIB, dar acest lucru se întâmplă în timp. Nouă ajustarea fiscală ne trebuia de ieri, ceea ce înseamnă că, cel mai probabil, nu vom scăpa fără creşteri de taxe”.
Ciprian Dascălu a punctat că, în ultimii ani, ţara noastră a avut derapaje fiscale, astfel încât s-a pierdut foarte mult din credibilitate iar costurile de finanţare au crescut. ”Chiar în scenariul planului pe şapte ani agreat cu Comisia Europeană, datoria publică ajunge în 2029 la aproape la 63% din PIB ceea ce, din perspectiva ratingului şi a costului de finanţare, poate fi o problemă”, a spus economistul.
Din punctul său de vedere, nu prea mai există loc de întors în ceea ce priveşte consolidarea fiscală. ”Doar din costurile de finanţare acumulăm datorie publică şi creşte raportul dintre datorie publică şi Produsul Intern Brut. Presupunând că vom avea cât de curând un plan de consolidare fiscală, probabil ne vom mai cumpăra ceva timp, dar ar trebui să ne reconstruim credibilitatea care, din păcate, odată pierdută, e greu de de recâştigat!”.
În opinia economistului, pentru un echilibru al consolidării fiscale, pe termen scurt nu există altă soluţie decât creşterea de taxe. ”Trebuie să recunoaştem acest lucru cât se poate de deschis. Chiar şi în planul de ajustare fiscală agreat cu Comisia Europeană, există un start implicit matematic de creştere de taxe, după care urmează reforme structurale care vor da rezultate în timp”.
• Valentin Lazea: ”40 de miliarde de lei nu pot fi reduse doar prin tăieri de cheltuieli”
Circulă în spaţiul public mai multe idei ciudate sau eronate legate de reducerea deficitului bugetar, care influenţează agenda publică şi politică într-un mod nepotrivit, a spus Valentin Lazea, economistul-şef al BNR, care a menţionat că vorbeşte în nume personal.
”O primă idee care a fost foarte în vogă şi care acum pierde teren este că ajustarea bugetară s-ar putea face numai pe partea de cheltuieli, fără să se umble la venituri. Se pare că liderii politici au înţeles că acest lucru nu se poate. Era suficientă o discuţie deschisă cu specialiştii de la Ministerul Finanţelor Publice pentru a vedea, încă din prima zi, că această idee nu funcţionează, deoarece avem o mărime a ajustării foarte mare - 40 miliarde de lei sau opt miliarde de euro nu se pot reduce doar pe partea de cheltuieli”, a spus Lazea.
Conform unei alte idei care încă circulă şi modelează aşteptările, creştere a taxelor şi a impozitelor ar trebui să aştepte, a adăugat economistul. ”Se spune - hai să tăiem mai întâi cheltuielile, după aceea să aşteptăm o mai bună colectare a taxelor şi nu numai în extremis, dacă acestea două nu funcţionează, să mărim impozitele. Or, cei care spun asta neglijează urgenţa ajustării, care este dată de aşteptările Comisiei ca noi să venim, în luna iunie, cu un program credibil. Finanţatorii externi aşteaptă şi ei acest lucru şi, nu în ultimul rând, agenţiile de rating, care în august şi respectiv septembrie vor reevalua România. Nu avem timp să aşteptăm până vedem îmbunătăţirea colectării”, a punctat Valentin Lazea.
În opinia sa, o altă idee eronată care circulă în spaţiul public este că ţara noastră poate să se prezinte (n.r. în faţă Comisiei Europene) cu măsuri de reducere a deficitului bugetar greu cuantificabile sau necuantificabile, care pot fi contestate în justiţie. ”Măsuri de genul - să îmbunătăţim colectarea, să colectăm mai bine TVA, să reducem pensiile speciale. România are un handicap de credibilitate provenit din rundele anterioare de negocieri, când a tot promis astfel de măsuri pe care nu le-a pus în aplicare. Astfel de măsuri nu vor avea niciun succes nici la Comisie, nici la agenţiile de rating”, a afirmat economistul.
• Ionuţ Dumitru: ”O reformă care să ne conducă la consolidarea fiscal-bugetară de care avem nevoie trebuie să adreseze ambele părţi ale bugetului”
Percepţia că cetăţenii ţării noastre plătesc taxe mari este subiectivă, fiind fundamentată pe o calitate a serviciilor publice de proastă calitate, a spus Ionuţ Dumitru, economistul-şef al Raiffeisen Bank.
”Oamenii nu vor să plătească şi au impresia că plătesc prea mult, raportat la ceea ce primesc în schimb. Dar dacă ne uităm pe cifre, după niciun fel de date, nu putem concluziona că în România se plătesc taxe mari. Ci percepem că plătim mult raportat la calitatea proastă a serviciilor pe care o primim”, a afirmat Dumitru.
Economistul a subliniat că, potrivit literaturii de specialitate, toate măsurile de consolidare fiscală, indiferent că este vorba despre tăieri de cheltuieli, de creşteri de taxe, sunt recesioniste pe termen scurt.
”O reformă care să ne conducă la consolidarea fiscal-bugetară de care avem nevoie trebuie să adreseze ambele părţi ale bugetului, preponderent din punctul meu de vedere pe partea de venituri, dată fiind şi presiunea mare pe care o avem în anii următori: apărare, dobânzi, educaţie, sănătate şi aşa mai departe. Dar, fără să adresezi şi partea de cheltuieli, cred că efortul este în zadar. Oamenii nu vor plăti în continuare taxe şi impozite, companiile vor căuta întotdeauna portiţe de optimizare şi nu ajungem nicăieri. Dacă nu îmbunătăţim conformarea voluntară, nu putem creşte nivelul taxelor colectate şi lucrul acesta se poate face doar dacă le arăţi oamenilor că banii sunt cheltuiţi corect. Adică să îmbunătăţim partea de eficienţă a cheltuirii banilor publici”, a spus Ionuţ Dumitru.
Comisia Europeană a hotărât, ieri, că ţara noastră nu a luat măsuri eficiente pentru corectarea deficitului excesiv. Creşterea cheltuielilor nete ale României depăşeşte cu mult plafonul stabilit pentru traiectoria sa de corecţie, fapt care prezintă riscuri clare în ceea ce priveşte reducerea deficitului până în 2030. Ministrul Finanţelor Tanczos Barna, a afirmat că România a primit un ultim semnal, că trebuie luate măsuri urgente pentru a reduce deficitul bugetar la nivelul asumat, scrie News.ro.
Comisia a agreat un plan un plan bugetar-structural pe termen mediu pentru ţara noastră, care are ca scop principal corectarea deficitului excesiv până în 2030-2031 la sub 3% din PIB, program ce implică un deficit de 7% în acest an.
1. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 05.06.2025, 00:09)
...
1.1. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 05.06.2025, 00:14)
...
1.2. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 05.06.2025, 01:19)
...
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 06:07)
Deficitul nu are cum sa scada, daca se arunca banii cu doua maini in stanga si in drepta, in loc sa faca investitii care sa aduca plus valoare. La mine in oras nu demult au fost zilele orasului, care desigur sa incheiat cu artificii, care a tinut vreo 10 minute si dupa aia primarul se plange ca nu sunt bani pentru investitii. Ne meritam soarta.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 09:25)
pana si un om din public are mai mult bun simt economic decat acel primar.
primarul vrea sa distreze populatia (paine si circ) pt a se mentine la putere. dc asfalta o strada, votau doar 50 de oameni.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 07:06)
Cât de stufos e aparatul de stat din România: sunt aproape 14.000 de instituții publice. Câte sunt la administrația centrală și câte la cea locală
3.1. Majoritatea românilor considera ca acest apa (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Dan_Bruma în data de 05.06.2025, 15:24)
Altfel nu votau Nicusor Dan ci George Simion. Concluzia : nu au decat sa plateasca aceasta stufosenie statala.
4. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 05.06.2025, 08:55)
...
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 08:59)
Aceiasi corbi apar sa vesteasca moartea. Pana acum ce ati facut? De ce nu ati latrat?
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 09:27)
au crezut ca merge la infinit cu "ingineriile financiare" BNR, dobanzi zero , printare de bani cand comenteaza piata, doar ca au dat-o in inflatie si voila. acum e vina guvernului. dar cine a facilitat sa ia asa sume imprumut? BNR.
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 09:38)
e si hazliu cine ne trage semnalul de alarma
2 presedinti de consiliu fiscal care au girat,avizat masurile care au explodat defcitul
apoi zi de zi Bolos,Barna despre problemele de la finante si fonduri ue,unde se stie ca noi am fost ministri,ei sunt doar investigatori economici
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 09:41)
Sunt multe locuri de unde se poate taia, sporuri nelogice, organigrame umflate aiurea, agentii inutile, primarii prea mici ca sa se justifice cheltuiala, risipa gen borduri schimbate ca trebuie ca nu trebuie, locuri de joaca si parcuri in sate ce n-au apa potabila sau asfalt, trotuare, poduri.
Nu vor sa taie ce stiu si ei ca e risipa, ca le e frica sa nu piarda voturi. Cat le-a mai ramas.
6.1. Pai cum sa taie? (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de Dan_Bruma în data de 05.06.2025, 15:26)
Au votat Nicusor. Au Nicusor.
6.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 17:08)
Daca era presedinte Simion facaea deficitul ZERO! cum? prin decret prezidential suveran. Salariile? 20 k lei fiecare. Cum? tot decret.
6.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 22:25)
facea ca si casele cu 35.000. a fost marketing.
7. Structura analitica a situatiei
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 09:46)
Circuitul logic al situatiei e simplu :
Modus Vivendi-ul al oamenilor de la stat si din structurile de administratie ale statului nu e ceva de schimbat. Se opun chiar cei in cauza.
De cand cei care sunt sursa si obiect al unei probleme sa vina magic cu solutia la problema? Ce sistem actioneaza suicidal cand prima iteratie , prima regula e propria supravietuire?
Si sa nu ma luati cu ideea ca hauristii veneau ei cu marea schimbare. Nu veneau cu nici o schimbare, veneau cu aservirea Romaniei la Rusia si cu o MARE rotatie de personal (ai lor versus aia vechi). Problema e ca resursa umana de la AUR, POT si SOS e extrem de inferioara calitativ si ar fi bagat urgent Romania in probleme masive, in disfunctionalitate sistemica.
Era genul de rotatie de personal care a inlocuit industriasii si mintile inteligente si detinatorii de capital din Romania pre-comunista cu niste borfasi si betivi si parasute cominteriste (vezi cazul Ana Pauker) a caror unica valoare, singura calitate era... aderenta la calitatea de comunist, eventual pro-moscovit = diferenta de calitate umana era evidenta. La fel ca inlocuirea valorilor umane (a caror dovada era capitalul acumulat si investit) in imobilele centrale din marile orase cu ... sarmani, betivi, fufe etc... oameni din patura joasa, needucati.
A fost modul moscovit de a distruge Romania = inversarea valorilor. Varfurile Romaniei = in inchisori, saraci sau ucisi ... si PLEAVA SOCIETATII (!) in centru, imbogatiti si la conducere. Asa distrugi o tara, inversezi factual valorile.
Revin: Pentru protejarea modului de viata al actualilor din structurile de stat da!, se vor mari taxele.
Acest lucru injecteaza presiune economica in popor.
Incepe o spirala negativa economica, sursa a unei spirale negative sociale.
Care la randul sau, devine o sursa a unei schimbari politice.
Nu cautati Mesia pe la AUR, POT si SOS. Nu exista. Acolo sunt doar tradatori care si-ar da si mama si tara pentru un sac de bani si o pozitie sociala si politica.
Adevaratul Mesia (care chiar exista, respira, e promisiunea tarii asteia, traieste printre noi ACUM) e un omulet simplu, din popor. :)
mai multe nu zic ca nu e frumos sa strict surpriza.
p.s. NU e Georgescu, ala e un vierme nascut din viermi comunisti , crescut in Cotroceni, pui de vipera nomenclaturista. NU, nu e Georgescu. Georgescu a fost tentativa sistemului de a readuce Romania la un model pre-1989. Tzeapa! Nu a mers, NU V-AM LASAT EU PE VOI!
Ban.Cher.Vali
7.1. optiune alternativa, dar imposibila (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 10:03)
se poate rezolva situatia fara aparitia vreunui Mesia si cu mentinerea actualilor specialisti?
desigur ca exista.
doar ca sansele sa se intample sunt minore.
ar presupune pe langa o eficientizare sistemica si o mare absorbtie din piata libera a muncii a unor reali specialisti PE BUNE, neafiliati politic, etc.
ceea ce avand in vedere osificarea observata in sistem... putine sanse.
ce numesc eu osificare?
imbatranire in rele:
exemplu: eu trimit CV catre BNR sa ma angajez pe o pozitie.
Am 11 ani + in acel domeniu. Masterul e finalizat lider de generatie (da, am terminat cu 10 master-ul la ASE, primul in generatia mea) exact in domeniul asociat pozitiei la BNR. Dar facultatea era in alt domeniu (am terminat si acolo printre primii, la Universitatea Bucuresti).
Tanti de la HR / BNR imi respinge cu MARE OBRAZNICIE , SCARBA SI SUPERIORITATE IN VOCE LA TELEFON candidatura pe motiv ca... uite, facultatea e in alt domeniu decat cel solicitat. Ca si cum experienta de 11 ani + nu conteaza, masterul terminat lider de generatie la ASE NU conteaza, nu conteaza nimic!
Si uite ca INTR-ADEVAR CONTEAZA CE DRUM AM LUAT SI CE DECIZIE AM LUAT LA VARSTA DE 18 ANI CAND AM FACUT FACULTATEA! Mai, va dati seama de sofismul argumentarii ????
Si mi-a inchis telefonul in nas cu obraznicie cand am intrebat-o care e modalitatea sa ma intorc in timp la varsta de 18 ani si sa fac alta facultate, pastrandu-mi parcusul profesional de mai apoi, intact.
Colac peste pupaza, la 8-9 luni dupa situatia asta ingrata , d-na Viorica Dancila prelua pozitia de SEF DE DEPARTAMENT la BNR! ... Avand facultatea de petrol-gaze in Ploiesti .... si fara experienta in domeniul bancar. Asta am simtit-o la modul personal si direct drept o mare flegma galben-verzuie trasa mie in ochi din partea Sistemului.
Draga d-le Isarescu, dragi domni din BNR, draga Mugur Dragos Tolici , sef HR BNR ... despre asta vorbesc. Va doresc sa cititi explicatiile de mai sus.
Obraznicia si nesimtirea dublate de OSIFICAREA sistemului in promovarea realelor valori NU VOR PERMITE SALVAREA VOASTRA.
O SA CADETI IN FLACARI PANA LA URMA INTR-O REVOLUTIE REALA SI VIOLENTA!
Nu e vorba de aur, pot si sos si alte haimanale aparent anti-sistem (care sa permita subzistenta Sistemului... ceva de genul ... feriti-va de bau-bau-ul asa-zisilor extremisti-suveranisti ... si alegeti-ne tot pe noi!) dar izvorate TOT DE SISTEM!
Eu aici vorbesc de POPORUL REAL.
Fiecare individ anonim, ca mine, care a simtit pe propria piele in propria viata NEDREPTATILE FRUSTE, FRONTALE SI IMENSE CAND AU ASPIRAT LA POZITII DE TOP ULTRA-BINE PLATITE acolo unde nu ai acces fara spate politic. Doar pe baza capacitatii mentale, experientei si fara pic de spate politic sau alt gen de recomandari. Deci strict meritocratic.
Dincolo de fantomele Sistemului (gen AUR, POT si SOS) REVOLUTIA CHIAR VINE.
SI O SA VA MATURE CA PE NISTE GUNOAIE CE SUNTETI!
Pentru ca nu stiti sa distribuiti accesul in mod egal si meritocratic TUTUROR OAMENILOR DIN SOCIETATE.
Exact putreziciunea din mintile si sufletele voastre va surpa.
Ban.Cher.Vali
7.2. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 05.06.2025, 19:20)
...
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 10:08)
Partidele pro-europene au dus tara de rapa,
si acum cu salvatorul Nicusor,tot ei la putere,
dar sprijinim masiv inarmarea si razboiul din Ucraina,
dam curent cu preturi derizorii in Ucraina si Moldova,
ce nonsens de prost gust,rade lumea de noi,
slava Macron,slava ukri
8.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 11:41)
nu-s partide pro-europene is partide pro-buzunarele lor.
8.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 12:16)
ca si HAUR POT si cu SOS
Vedem prea bine traseismul politic intre cei 3 si PSD.
9. Masuri simple, rapide si de bun simt, majoritatea
(mesaj trimis de mike în data de 05.06.2025, 10:22)
1. Nimeni nu are voie sa cumuleze pensia cu salariul pana la implinirea varstei standard de pensionare. (Eu a trebuit sa ies la pensie anticipat si pe langa ca aveam penalitati, nu aveam nici voie sa cumulez pensia cu salariul.) Prin legea bugetului s-ar putea da o exceptie pentru pensiile mai mici decat pensia medie.
2. La recalculare sa fie introduse TOATE pensiile care nu sunt calculate pe baza de contributivitate (mai putin pensiile institutiilor militarizate care vor fi stabilite prin alte legi) pastrandu-se pentru "speciali" prevederea de mentinere a pensiei existente in plata, asa cum este prevazut si pentru ceilalti pensionari.
3. Obligarea tuturor persoanelor care desfasoara activitati lucrative sa plateasca CAS si CASS, fondurile unde cotizau pana acum transformandu-se in fonduri private. (De ex avocatii. Oare cati avocati sunt in Prlament si ce privilegii si-au asigurat?)
Masurile, aplicabile TUTUROR, n-au cum sa fie declarate necunstitutionale de "specialii" de la CCR decat daca in intelegrre cu Parlamentul vor pune virgule unde nu trebuie.
9.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de Vîjeu el Condor! în data de 05.06.2025, 11:07)
dacă la următoarea răzmeriță cu 10.000 de rumeni furioși pe ulițe nu vei ieși în stradă să dai foc la urbe, măsurile dorite de tine îți vor rămâne doar sub formă de dorințe
:
este pălitor la cer,,, tot aceași PeSeDeii Neacșu, Pol Stănescu, Grindeni, Pârcălabre mișună prin culoarele deciziilor !
:
dă foc la urbe ! ! !
9.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 18:57)
Predoiu, samd
9.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 20:03)
Dar de raportul Curții de Conturi rezultat în urma auditului efectuat la ANAF nu ne zici nimic? De marii datornici de la privat și de la stat.
Ministerul lui Burduja are vreo 8 miliarde de lei datorie din care a plătit doar 0.001%.
Mai întâi sa-i execute pe toți ăștia și după aceea să vorbim și de mărire taxelor.
Biserica nu plătește taxe? Și cultele in general? Mai mult, chiar se adapta de la bugetul statului.
9.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.3)
(mesaj trimis de Vîjeu el Condor! în data de 05.06.2025, 21:55)
DHA ! bravo
acolo, la popime ! 100.000 de mii de implicați întra-le cultelor 0% taxe ! ! ! + subvenții cu găleata ! ! ! + proprietăți, hoteluri, podgorii, crame
:
de categoria asta nici mama dlui. Dracu nu se agață !
s-au agățat de softiști și constructori, dar de popime, nik
9.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 22:31)
si mai sunt si suveranisti, tare sunt ramasi in urma biserica ortodoxa, ar pune-o de-o dictatura in Romania.
Isus n-a fost izolationist deloc, si nici dictatorial cu nimeni, a spalat picioarele ucenicilor si a murit pentru salvarea omenirii.
Acum sa comparam exemplul lui Isus cu biserica suveranista ortodoxa avida dupa bani si putere, sora cu cei din ruZZia ce sfintesc bombe.
10. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 10:33)
Nu- mi vine sa cred ca tot la amaratii de pensionari cu pensii mici bazate pe contributivitate au ajuns. Vor sa puna CASS pe pensiile ce depasesc 2500 lei, care au platit 40 de ani CASS!!! De ce nu supraimpoziteaza pensiile speciale care sunt de 20000 lei si n -au platit in viata lor CASS?
10.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de Vîjeu el Condor! în data de 05.06.2025, 11:10)
interlopii politici sunt ăștia care gravitează în jurul savantului și îl fraeresc pe savant !
trebe dat foc la urbe !
nu vezi că PeSeDeii tot comfortabil pășesc pe culoarele parlamentului !
foc pe ei ! ! !
10.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 11:15)
pentru ca tu vrei ca unii sa-si taie singuri viitoarea pensie
s-au anulat alegeri fiidca asa au decis viitori speciali pe baza unor compuneri venite de la viitori speciali
situatie pe care presedintele ales ne promitea c-o explica in detaliu dar brusc nu mai e prioritate
daca s-au anulat alegeri de maniera asta si am ajuns democratoe hibrida,ce asteptari sa ai de la rezolvarea echitabila in domeniul parazitarii bugetului?!?!?
10.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 12:19)
Alegerile s-au refacut ca am fi ajuns prin smenarii pe mana unor interlopi finantati de rusi.
10.4. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 10.1)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 05.06.2025, 19:26)
...
10.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 20:38)
Nu e voie
11. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 05.06.2025, 13:49)
...
12. Nu e nici o presiune
(mesaj trimis de Dan_Bruma în data de 05.06.2025, 15:38)
E doar o sperietoare de presa. Cei care au votat Nicusor, adica 53% dintre votanti, sa asteapta la asa ceva, ei stiau înca din campania electorala ca asta e solutia acoperirii deficitului. Nicusor a zis ca nu are de gand sa umble la administratie. Au votat Nicusor. Au Nicusor. Acum e momentul sa mearga sa plateasca impozitele pentru ca gaura e mare. Asta a spus Nicusor, administratia nu e mare. Deci nu are cum sa mearga sa faca economii acolo.
12.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 12)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 19:32)
Nicusoros va fi obligat să taie la buzunare și la bugetari, adică la ăia care l-au votat ca să nu îi dea Simion afară. Mor de ras! Presedintele Nicusor aplica politicile lui Simion numai ca a mințit in campanie in timp ce Simion a fost transparent. Poporului neobolsevic și fanaticilor neomarxisti le place sa fie mințiți, și au fost. Li s-a livrat ceea ce au vrut sa audă și acum a venit nota de plată. Hai noroc și voie bună! Slavă USR!
13. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 17:02)
ala din pizza parca-i Sinner
13.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.06.2025, 20:40)
Se rezolva! Sunt 30 mld la fondurile de pensii