Dezastrul din infrastructura rutieră, subiect de băşcălie pentru Ponta şi Rus

PETRE BARAC
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 14 ianuarie 2015

Dezastrul din infrastructura rutieră, subiect de băşcălie pentru Ponta şi Rus

Premierul: "S-a vorbit atât de mult despre autostrada Comarnic-Braşov, că aş putea să scriu un doctorat"

Ministrul Transporturilor către şoferii blocaţi pe Valea Prahovei: "Să fie foarte atenţi la trafic!"

Lipsa acută de investiţii în infrastructura rutieră naţională nu mai este un subiect de actualitate, în condiţiile în care autorităţile se chinuie de ani de zile să construiască autostrăzi şi să modernizeze drumurile naţionale, iar noi am rămas doar cu planuri măreţe pe hârtie şi cu multe găuri în asfalt.

În loc să tacă şi să facă autostrăzi şi drumuri astfel încât să ne surprindă plăcut, oficialii noştri par că se întrec în glume, care mai de care mai "bune", despre situaţia infrastructurii noastre.

Ieri, Ministerul Transporturilor a prezentat priorităţile Guvernului pentru infrastructura rutieră, în perioada 2015-2016. La conferinţa de presă au participat, pe lângă ministrul de resort Ioan Rus, şi premierul Victor Ponta, ministrul Finanţelor Darius Vâlcov, ministrul Fondurilor Europene Eugen Teodorovici.

Celebra autostradă Comarnic-Braşov a fost, bineînţeles, prezentată drept prioritatea numărul 1 pentru acest an a Ministerului Transporturilor (n.r. de pe vremea ministrului Miron Mitrea - 2002-2003 - ne chinuim să o facem în parteneriat cu investitori străini). Ministrul Rus a subliniat că obiectivul este foarte important din punctul de vedere al circulaţiei, al interesului economic şi ţinând cont de nevoia de interconectivitate din regiune.

Cu această ocazie, Victor Ponta a oferit jurnaliştilor o mostră de umor negru când a comentat posibilitatea începerii lucrărilor la controversata autostradă care ar urma să fluidizeze traficul pe Valea Prahovei: "La cât s-a vorbit despre Comarnic-Braşov, aş putea să scriu şi un doctorat".

Şeful Executivului a menţionat că proiectul Comarnic-Braşov a mai fost încercat în 2004 şi 2010, dar a fost un eşec total.

Victor Ponta: "Dacă semnăm contractul pe 15 februarie, lucrările la Comarnic-Braşov pot începe pe 15 aprilie"

Premierul susţine că proiectul autostrăzii Comarnic-Braşov a fost întârziat timp de opt luni din cauza unei declaraţii prosteşti făcute de cineva (n.r. Traian Băsescu) cum că ar exista fapte de corupţie. "Am întrebat structurile statului şi nu există nicio faptă şi nicio sesizare de corupţie", a precizat şeful Executivului.

Victor Ponta a subliniat: "Vreau să punem pe site-ul Ministerului Transporturilor şi al CNADNR toate informaţiile şi datele publice cu starea actuală a negocierilor privind tronsonul Comarnic-Braşov şi până pe 15 februarie trebuie să le spunem companiilor care au câştigat licitaţia dacă semnăm sau nu, pentru că nu mai putem să aşteptăm. Dacă semnăm contractul pe 15 februarie, construcţia va începe în cel mult 60 de zile, respectiv pe 15 aprilie".

Până la începerea lucrărilor propriu-zise la autostrada Comarnic-Braşov, ministrul Transporturilor Ioan Rus a transmis un mesaj sec şoferilor care petrec ore în şir în traficul de pe Valea Prahovei, respectiv "să fie foarte atenţi la trafic".

725 km de autostradă şi 1.800 km de drumuri expres, în următorii 10 ani

Pentru următorii zece ani, autorităţile au în plan să construiască 725 de kilometri de autostradă. Planurile par ceva mai realiste faţă de promisiunile pe care le-am avut în ultimii ani.

Ioan Rus a precizat: "Vom avea de făcut, în următorii 10 ani, 725 de kilometri de autostradă, 184 de kilometri de autostradă fazată, 1800 de kilometri de drumuri expres, toate acestea având o valoare totală de 28 de miliarde de euro. În acest moment, mai avem disponibil un miliard de euro din exerciţiul financiar 2007-2013 şi aproximativ cinci miliarde euro din perioada 2014-2020".

Decizia prin care Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi (CNADNR) va trece în subordinea Ministerului Transporturilor (MT) va fi, începând de mâine (n.r. astăzi) pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern, a mai spus Ioan Rus, subliniind: "CNADNR va avea un plan de management pe care nu l-a avut niciodată în ultimii 25 de ani, de îndată ce va intra sub jurisdicţia MT".

Ministrul Ioan Rus susţine că ţara noastră va finaliza 50 de kilometri de autostradă în acest an şi încă 200 anul viitor: "În 2016, cu siguranţă vom putea circula pe autostrada Sibiu-Nădlac, pe Cluj-Borş cu excepţia tronsonului Mihăieşti-Suplacul de Barcău, care ar putea fi gata în 2017. De asemenea, vom putea circula pe Cluj - Târgu-Mureş, Târgu-Mureş - Făgăraş, Sibiu - Făgăraş, Făgăraş - Braşov".

Ioan Rus: "Indiferent de soluţia aleasă, lucrările la tronsonul Piteşti-Sibiu durează patru ani"

Referitor la inaugurările programate în acest an, Ioan Rus a enumerat lotul 2 de la Nădlac - Arad (16,6 km), lotul 2 Timişoara - Lugoj (25,7 km), Gilău - Nădăşelu (8,7 km) şi 4,9 kilometri pe autostrada Bucureşti - Ploieşti.

Pe lista "proiectelor critice" pentru perioada 2015-2016 se află autostrada Piteşti-Sibiu, a spus Ioan Rus: "În următoarele două săptămâni vom cunoaşte câştigătorul licitaţiei pentru studiul de fezabilitate. Însă, oricum am face, această lucrare durează patru ani. Începând din acest an, extindem DN7 pe porţiunea Piteşti-Sibiu cu a treia bandă, acolo unde permite drumul, pentru a facilita depăşirea camioanelor".

Deşi tronsonul Piteşti-Sibiu fusese propus anul trecut ca drum expres în Masterplanul de Transport, Ioan Rus s-a răzgândit şi a anunţat că va construi o autostradă:

Oficialul a explicat: "După multiple analize, am ajuns la concluzia că Piteşti-Sibiu trebuie să fie autostradă şi nu un drum expres, cum prevăzusem iniţial, ţinând cont de faptul că şantierele din acea zonă montană sunt mai greu de refăcut în cazul transformării drumului expres în autostradă".

Pe de altă parte, Ioan Rus a declarat că vor fi începute lucrările la autostrada Ungheni - Iaşi - Târgu-Mureş, iar de la Târgu-Neamţ la Târgu-Mureş vom avea o autostradă fazată, pentru că este un tronson foarte costisitor, de aproximativ trei miliarde de euro".

Domnia sa arată că aceste lucrări sunt menite să sprijine dezvoltarea zonelor economice care se află în dificultate din pricina infrastructurii rutiere.

"Astfel, vom ajunge în 2018 în situaţia în care toate regiunile istorice să fie legate între ele prin autostradă sau drum expres şi vom reuşi acest lucru dacă cele două comisii de transport ale Parlamentului vor fi de acord cu forma finală a Masterplanului de Transport", a adăugat Ioan Rus.

Ministrul solicită o lege privind programul de implementare al Masterplan-ului de Transport, pentru asigurarea continuităţii investiţiilor în infrastructura noastră rutieră: "Ştim bine că alţi miniştri şi alte guverne pot să vină cu alte idei mai creţe şi să lase baltă proiectele anterioare. De aceea, cred că toate autostrăzile, drumurile naţionale şi drumurile expres trebuie să fie subiectul unei legi privind infrastructura ţării".

Victor Ponta a susţinut ideea şi a declarat, ieri, că ar trebui să avem un consens politic pe acest document strategic, cum a fost în cazul semnării acordului pe zece ani pentru finanţarea industriei de apărare.

Lista proiectelor critice pentru perioada 2015-2016 prezentată ieri de Ioan Rus cuprinde lucrări la drumurile naţionale DN18, Moisei-Iacobeni, DN67C, Transalpina, DN76, Beiuş-Oradea şi DN66, Bumbeşti Jiu-Petroşani. În plus, autorităţile vor să efectueze lucrări la Pasajul de la Domneşti (Bucureşti), la centura Suceava şi la centura Bucureştiului între A1-DN7 şi DN2-A2. De asemenea, Ministerul Transporturilor vrea să îmbunătăţească fluenţa traficului la staţia Feteşti prin posibilitatea plăţii electronice a taxelor.

Comisia Europeană va achita costurile unui tronson din Autostrada Soarelui

Costurile de construcţie ale tronsonului Cernavodă-Constanţa din Autostrada Soarelui vor fi asigurate printr-o finanţare de la Comisia Europeană, potrivit unui comunicat al instituţiei.

Decizia de finanţare a fost semnată, luni, de comisarul pentru politică regională Corina Creţu, statul urmând să beneficieze de 305,7 milioane euro din Fondul de Coeziune, sumă ce acoperă 85% din costurile de construcţie a celor 51,3 kilometri de autostradă daţi în folosinţă în noiembrie 2012

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Premierul: "S-a vorbit atât de mult despre autostrada Comarnic-Braşov, că aş putea să scriu un doctorat"

    De accord, cu o singura conditie: Sa nu plagieze. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

GALA BURSA 2022
Avocat Ianul Alexandra
Apanova
BTPay
Electromagnetica
DIGI
arsc.ro
roovi.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

07 Dec. 2022
Euro (EUR)Euro4.9186
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6835
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.9766
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7021
Gram de aur (XAU)Gram de aur267.0437

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
thediplomat.ro
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro