Familia Filipas, deţinătoare a brandului D'Olive şi distribuitor români de ulei de măsline, a achiziţionat o livadă de măslini românească în Creta, devenind primul brand românesc de ulei de măsline care deţine o livadă de măslini.
Proiectul de familie D'Olive, început în 2020 din pasiunea pentru uleiul de măsline cretan, a ajuns la o etapă de maturitate. În această toamnă, familia Filipas a achiziţionat o livadă de 3.000 m² în sudul insulei Creta.
Pe fondul interesului tot mai mare pentru investiţii în sudul Europei, un brand românesc devine pionier în agricultura cretană. D'Olive, companie de familie fondată de Cosmin şi David Filipas, este primul brand din România care deţine o livadă de măslini în Creta, o investiţie care transformă pasiunea pentru gustul viu al uleiului, într-un proiect cu rădăcini reale şi sustenabile.
Livada se află în zona Mesara, în sudul insulei, o regiune fertilă şi legendară, unde cultura măslinului datează de peste 4.000 de ani. Solul vulcanic şi climatul blând fac din această parte a Cretei una dintre cele mai apreciate surse de ulei extravirgin din Europa.
„Ne securizăm sursa de autenticitate. Acolo unde alţii cumpără o casă de vacanţă, noi am ales un loc unde timpul are miros de pământ şi de frunză de măslin”, declară Cosmin Filipas, fondatorul D'Olive.
După cinci ani de import şi distribuţie de uleiuri extravirgine din soiul Koroneiki, familia D'Olive devine acum proprietar al livezii din care provine deja până la 30% din producţia comercializată în România. Achiziţia aduce stabilitate, trasabilitate şi o legătură directă între sursă şi consumator.
Grecia este, de câţiva ani, una dintre destinaţiile preferate de români nu doar pentru turism, ci şi pentru investiţii. În insule şi pe continent, mii de cetăţeni europeni au achiziţionat locuinţe de vacanţă, atraşi de preţuri accesibile şi de un regim fiscal avantajos.
Cumpărarea unui teren agricol în Grecia este posibilă, dar nu întotdeauna simplă. Legea prevede restricţii pentru străinii din afara Uniunii Europene şi verificări suplimentare pentru terenurile din zone considerate strategice (în special în insule). În schimb, cetăţenii UE pot cumpăra terenuri agricole, inclusiv livezi de măslini, cu respectarea formalităţilor de proprietate locală. În Creta, de pildă, o livadă matură de 1-2 hectare costă între 40.000 şi 100.000 de euro, în funcţie de vârstă, soi şi accesul la drum şi apă.
D'Olive a început activitatea în anul 2020, iar în 2024, la 4 ani de la înfiinţare, momentul a fost sărbătorit simbolic, în spiritul brandului: familia Filipas a prelucrat lemnul unui măslin, vechi de peste 150 de ani, ajuns la finalul ciclului său de viaţă, transformându-l în trei ceasuri lucrate manual. În semn de respect faţă de rădăcinile proiectului, două ceasuri au rămas în familie, iar unul se află astăzi la Târgu Mureş. „Unul îl poartă David, fiul meu şi ambasadorul D'Olive, încă unul a rămas la noi, iar altul a ajuns la un prieten al brandului”, spune Cosmin Filipas.
Proiectul D'Olive are deviza Art of Living / Art of Cooking şi se construieşte pe ideea de continuitate între generaţii. David, ambasadorul brandului, are doar 14 ani şi creşte odată cu afacerea de familie.
Demersul D'Olive aduce o perspectivă diferită: o investiţie care nu urmăreşte doar profitul, ci şi continuitatea culturală şi respectul faţă de pământ. În acest context, investiţia în agricultura de patrimoniu poate deveni o formă de reconectare cu valorile autentice, o punte între cultură, natură şi economie locală.
„Într-o lume în care se vorbeşte mult despre sustenabilitate, dar puţin se face, noi am ales să plantăm rădăcini. La propriu”, adaugă Filipas.




















































Opinia Cititorului