Reprezentanţii sindicatelor din educaţie au semnalat, în ultimele zile, o diminuare a salariilor cadrelor didactice şi ale personalului de conducere, îndrumare şi control. Potrivit acestora, modificările operate în statele de plată ar fi afectat veniturile nete ale profesorilor, prin recalcularea sporului de suprasolicitare neuropsihică. Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEC) a precizat că nu este vorba despre o reducere salarială, ci despre „un calcul unitar al sporului”, realizat în urma constatărilor Curţii de Conturi. „Curtea de Conturi a României a constatat faptul că, pentru cei care au beneficiat de gradaţie de merit, dirigenţie sau învăţământ special, sporul de suprasolicitare neuropsihică nu era calculat conform legii - la salariul de bază -, ci includea şi aceste componente, ceea ce a presupus o acordare pe principiul «spor la spor»”, a explicat MEC.
Astfel, de la intrarea în vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017, personalul didactic cu aceeaşi încadrare a avut valori diferite ale aceluiaşi spor, în funcţie de cumularea cu alte beneficii salariale.
• Verificările Curţii de Conturi, baza recalculării
După verificările efectuate în acest an, Curtea de Conturi a dispus aplicarea unui calcul unitar, astfel încât sporul de suprasolicitare neuropsihică să fie stabilit exclusiv la salariul de bază, începând cu luna septembrie 2025. „Rezultă acelaşi cuantum al sporului pentru toţi salariaţii care au acelaşi grad didactic, vechime în învăţământ şi studii”, se arată în comunicatul MEC. Ministerul precizează că ordonanţele guvernamentale succesive din 2019 au stabilit ca sporurile să rămână raportate la nivelul salariilor de bază din decembrie 2018, ceea ce a generat interpretări diferite în teritoriu. Deşi recalcularea urmăreşte uniformizarea, sindicatele acuză o scădere reală a veniturilor, mai ales pentru profesorii care beneficiau de gradaţie de merit sau activau în învăţământul special.
Organizaţiile sindicale cer clarificări suplimentare şi consultări imediate pentru a evita afectarea salariilor din sistemul educaţional.
Opinia Cititorului