Partidele politice din ţara noastră au cheltuit, în primele nouă luni ale anului, peste 190 de milioane de lei din subvenţiile primite de la bugetul de stat, potrivit unei analize realizate de Expert Forum (EFOR), pe baza datelor Autorităţii Electorale Permanente. Din această sumă, peste 98 de milioane de lei - adică aproape 52% - au fost direcţionate către presă şi propagandă.
În acest mandat, şase partide parlamentare primesc subvenţii, iar alte două formaţiuni - PMP şi Forţa Dreptei - beneficiază de fonduri publice pentru rezultatele de la alegerile locale. Până în luna octombrie, inclusiv, partidele au încasat 193,2 milioane de lei dintr-un buget total de 284 milioane de lei, aprobat la începutul anului. În urma rectificării bugetare, fondurile destinate subvenţiilor au fost reduse cu 17,6%, la 232 milioane de lei.
Conform datelor analizate de EFOR, cele mai mari sume au revenit Partidului Social Democrat - 64 milioane de lei, Alianţei pentru Unirea Românilor - 37,9 milioane, Partidului Naţional Liberal - 34,9 milioane, Uniunii Salvaţi România - 24,8 milioane, partidului SOS România - 16,5 milioane, şi formaţiunii Partidul Oameni Tineri - 13,3 milioane de lei. PMP a primit 906.000 de lei, iar Forţa Dreptei 856.000 de lei.
Între ianuarie şi septembrie, partidele au cheltuit 190 de milioane de lei, cea mai mare parte fiind alocată contractelor pentru presă şi propagandă - 98,2 milioane de lei. Alte destinaţii importante ale subvenţiilor au fost cheltuielile de personal, cu 20,5 milioane de lei, şi investiţiile în bunuri mobile şi imobile, cu 15,3 milioane de lei.
În luna septembrie, partidele au raportat cheltuieli totale de 15,7 milioane de lei, din care aproape 6 milioane au fost destinate presei şi propagandei, 2,9 milioane investiţiilor şi 2,1 milioane personalului. PSD a cheltuit 4,1 milioane de lei, dintre care 60,8% pentru presă şi propagandă, PNL - 3,2 milioane de lei, cu o pondere semnificativă a investiţiilor, iar AUR - 2,5 milioane, dintre care 71,8% pentru presă şi propagandă.
USR a raportat cheltuieli de 2,2 milioane de lei, alocate în principal pentru personal şi întreţinerea sediilor, în timp ce SOS România a avut cheltuieli de 2,3 milioane, majoritatea pentru investiţii. Partidul Oameni Tineri a utilizat 1,09 milioane de lei, predominant pentru consultanţă politică, iar PMP şi Forţa Dreptei au avut cheltuieli reduse, sub 100.000 de lei.
EFOR reaminteşte, totodată, că începând cu 10 octombrie 2025 a intrat integral în vigoare Regulamentul european 2024/900, care impune marcarea tuturor materialelor de publicitate politică - inclusiv a celor finanţate din subvenţiile publice - cu informaţii clare despre finanţator şi scopul campaniei. România trebuie să desemneze instituţiile care vor monitoriza aplicarea acestei reglementări, ce vizează atât mediul online, cât şi presa şi panotajul stradal.




















































Opinia Cititorului