Cunoaşterea a cel puţin unei limbi străine devine o condiţie aproape obligatorie la angajare, în contextul în care aproape 60% dintre job-urile postate anul acesta menţionau acest criteriu în anunţ, se arată într-un comunicat de presă remis redacţiei. Concret, din cele 112.000 de joburi disponibile de la începutul anului, 64.000 includeau, în anunţ, şi faptul că este necesară cunoaşterea unei limbi străine.
Cei mai mulţi dintre angajatori caută candidaţi care să vorbească limba engleză. 48.000 de joburi au avut acest criteriu pentru angajare. A doua cea mai cerută limbă străină este germana, cu toate că se află la o distanţă consistentă faţă de engleză. Astfel, 8.100 de joburi postate anul acesta se adresau candidaţilor care vorbesc limba germană. 3.400 de joburi căutau candidaţi vorbitori de franceză şi 2.400 cereau cunoaşterea limbii italiene. „Dacă în cazul job-urilor white collar, adresate candidaţilor care au studiile superioare absolvite şi care fac muncă de birou, limba engleză este implicită, vedem chiar şi pentru joburi entry level sau blue collar că începe tot mai des să fie cerută, chiar dacă, în aceste cazuri, candidaţii nu trebuie stăpânească limba la nivel de fluenţă”, spune Roxana Drăghici, Head of Sales în cadrul eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România.
Limbile mai puţin cunoscute, precum maghiară, olandeză, turcă, portugheză, greacă sau slovacă sunt cel mai adesea căutate pentru sectoare precum call center / BPO sau turism, în acest caz fiind vorba despre joburi postate de angajatori din străinătate şi care presupun relocarea în altă ţară. În ceea ce priveşte zona de call center / BPO, candidaţii sunt căutaţi pentru poziţiile de customer support oferite pentru clienţii din alte ţări, chiar dacă acestea, spre deosebire de cele din turism, nu cer şi relocare. „Tot în aceste cazuri, cunoaşterea acestor limbi străine, considerate exotice, reprezintă nu un avantaj competitiv, ci o condiţie obligatorie la angajare. În plus, angajaţii care ocupă aceste poziţii au salarii cu aproximativ 20% - 30% mai mari decât media din domeniu, în condiţiile în care media este de 3.500 de lei”, explică Roxana Drăghici.
În ceea ce-i priveşte pe candidaţi, bazinul cel mai adânc de opţiuni disponibile vine tot din direcţia vorbitorilor de limba engleză, care au înregistrat 2,3 milioane de aplicări anul acesta. 85.000 de aplicări au mers către joburile care cereau germană, 66.000 pentru italiană şi 55.000 pentru franceză. Spaniola şi maghiara sunt alte două limbi care au reuşit să atragă peste 25.000 de aplicări, în timp ce pentru limbi precum rusă, poloneză, turcă, bulgară, olandeză sau turcă numărul de aplicări variază între 3.000 şi 10.000 de la începutul anului şi până acum. „Dacă în cazul limbii engleze, pentru anumite joburi sau domenii, sunt acceptaţi şi candidaţii care au cunoştinţe de nivel mediu, pentru aceste cazuri punctuale, în care cunoaşterea limbii străine este necesară pentru a putea oferi suport tehnic pentru clienţi vorbitori nativi ai limbilor respective, ceea ce înseamnă că inclusiv candidaţii trebuie să poată vorbi la acelaşi nivel”, explică Roxana Drăghici.
În acest moment, pe eJobs.ro sunt disponibile 24.000 de joburi. În ultima lună, au fost postate 25.000 de joburi. Dintre acestea, 17.000 menţionau, în anunţul de angajare cunoaşterea a cel puţin unei limbi străine.